Nioh

Nioh Complete Edition (PC)

Een solide 'port' van een goede game en een geweldig startpunt voor nieuwkomers.

Team Ninja, vooral bekend voor de Dead or Alive en Ninja Gaiden-reeks, wist dit jaar indruk op gamers te maken met Nioh voor de PlayStation 4 en nu hebben pc-gamers hun kans om deze te spelen middels de Complete Edition. Voordat we in deze review duiken moeten we er op wijzen dat we vooral de kwaliteit van de pc-'port' bespreken en dat we zowel met een toetsenbord en muis als met een Steam Controller hebben gespeeld.

Voor diegenen die niet bekend zijn met de game: Nioh speelt zich af het Japan van de 17e eeuw, waar de spelers de Engelsman William Adam bestuurt, die onder de begeleiding van ninjameesters zijn tocht begint om al de geesten en demonen die zijn pad kruizen uit te schakelen. Deze combinatie van Dark Souls- en Ninja Gaiden-thema's en -spelmechanismen richt zich op traditionele hand-tot-hand-gevechten en het sterker worden tijdens deze reis.

Nioh

Nadat we de resolutie hebben ingesteld (je kunt tot 4K gaan, afhankelijk van je bak) en een framerate uitgekozen te hebben (je kunt met 60 frames per seconde spelen, wederom als je pc dit trekt), zijn we klaar om te beginnen. Helaas doet de gebruikersinterface ons denken aan die op de console, aangezien alle menu's en in-game meldingen gebruik maken van de invoer van de Steam Controller, zelfs als er geen controller is aangesloten. Wat nog erger is: toen we probeerden de knoppen te veranderen naar het toetsenbord liep het besturingsconfiguratiemenu vast en moesten we de game opnieuw opstarten.

De grafische instellingen die de game biedt zijn erg vergelijkbaar met de gamemodi die de PS4 Pro-versie biedt: De vooraf ingestelde Action- en Cinematic-instellingen zijn vrijwel directe kopieën. Daarnaast zijn er ook instellingen voor de laagste en hoogste kwaliteit. De graphics zijn ook aan te passen en laten veranderingen toe tot aan een 4K (3840x2160) resolutie, 30 of 60 frames per seconde, selectiemenu's voor 'rendering'-resolutie en schaduwkwaliteit, evenals selectievakjes voor dynamische reflecties, camera 'motion blur' en 'ambient occlusion'. En, natuurlijk, kun je kiezen om in volledige scherm, in een venster of venster zonder randen te spelen.

Zelfs de gebruikersinterface geeft de indruk dat er geen toetsenborden bestaan in deze wereld, al is de game er wel mee te spelen. Zonder een controller is de enige optie een vooraf ingestelde configuratie, waarbij het personage wordt bewogen met WASD, de camera beweegt met de merkwaardige H, U, N, en de puntkomma-toets. Hoewel vrijwel iedere andere actie is ondergebracht aan de lettertoetsen, pijltjes en iedere functieknop - is de muis volledig afwezig.

De Steam Controller wordt echter standaard ondersteund en na alle waanzin met het toetsenbord voelt de controller geweldig. De keren dat we dood gingen groeide ook veel minder snel dan voorheen. Het besturing van de camera met de 'touchpad' voelt enigszins vreemd, maar dat was voornamelijk een voorkeursprobleem. De touchpad zelf is niet over- of ondergevoelig en het is duidelijk dat de besturing hier tot in de puntjes is geperfectioneerd.

Uiteindelijk is de port solide, maar niet zonder problemen. De game liep tijdens onze speelsessies geen enkele keer vast, afgezien van het instellingenmenu; de laadtijden waren ook vrij kort. Koei Tecmo's voorgaande ports waren van topniveau, dus het eindresultaat komt niet als een verrassing, evenmin de prijs van 49,99 euro (die, ter herinnering, alle voorgaande dlc - Dragon of the North, Defiant Honour en Bloodshed's End en alle andere gratis updates, bevat). Vergeet alleen niet een controller aan te sluiten.

NiohNioh
8 / 10
+