Hitman

Hitman: Patient Zero

47 is terug voor een laatste slotstuk in enkele erg bekende locaties.

IO Interactive werd onlangs losgelaten door de vorige eigenaar Square Enix, waarbij de Hitman-studio er zelf voor stond nadat het matige commerciële ontvangst van de laatste, episodische avonturen van Agent 47. De studio bereidt zich voor op een tweede seizoen aan content die de gebeurtenissen van het eerste opvolgt, maar in de tussentijd bracht het bedrijf een nieuwe (laatste?) versie van Hitman uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One, dit keer volledig met een tweede verhalende campaign. (Terzijde: we speelden de Xbox One X-versie en het ziet er prachtig uit met 4K-graphics, alhoewel het ons soms meerdere pogingen kostte om de game op te starten voor onduidelijke redenen).

Een verhalende campaign is wellicht wat overdreven om eerlijk te zijn, want we hebben het hier over vier missies die zich elk afspelen op een hergebruikte 'map' - net als IOI met andere dlc heeft gedaan, waarbij de bestaande sandboxes zijn bijgewerkt met nieuwe toevoegingen. Hoewel men ditzelfde trucje weer uithaalt, biedt Patient Zero iets meer inhoud met korte, maar gelikte tussenfilmpjes en een samenhangende verhaal dat het geheel aan samenbindt. Het is toegankelijk als deel van de Game of the Year Edition-update (die ook enkele 'character packs' bevat), dus je kunt deze content los aanschaffen als je al het volledige eerste seizoen hebt via losse aankopen of The Complete First Season.

Het is een upgrade van 20 euro, dus deze nieuwe missies zijn niet bepaald goedkoop. Gelukkig zijn er wel vier stuks en ondanks een trage start weet IOI enigszins een beetje te vernieuwen door het introduceren van vreemde tempowisselingen om spelers scherp te houden. Echter, als je het eerste seizoen uitgebreid hebt gespeeld kan het ondertussen enigszins 'vermoeiend' aan beginnen te voelen en in combinatie met de prijs zou dat genoeg kunnen zijn om je hiervan weg te houden.

Als je echter besluit de sprong te wagen neem je 47 mee op vier missies op enkele bekende locaties. Patient Zero's verhaal staat volledig los en als je het ook zo bekijkt dan werk het zeker. Dat is ook hoe je deze bonuscontent moet behandelen, anders slaat het opnieuw bezoeken van deze locaties nergens op. Net als de titel, moet dit in isolatie geplaatst worden en blijven.

Hitman

De eerste van de vier missies is vrij standaard. We zijn wederom in het hotel in Bangkok uit Episode 4 en we moeten twee sekteleden met plannen voor het verspreiden van een verschrikkelijke wereldwijde plaag uitschakelen. Ondanks dat het 'level' van start gaat met een interessant verhaal, was het daadwerkelijk weinig bijzonder in de meeste andere elementen. De uitwerking was niet alleen erg doorsnee, maar er waren ook enkele vreemde geluidsproblemen die de hele missie terugkeerden. Zo konden we fragmenten van gesprekken opvangen tussen twee personages die op een andere verdieping stonden. Hierdoor waren we bang dat men zonder Square Enix had ingeleverd op de kwaliteitscontrole, maar gelukkig kwam daar hierna verandering in.

De tweede missie laat ons terugkeren naar Sapienza voor de derde keer (het hoofdverhaal de eerste en de Summer Bonus Episode de tweede keer), maar de meest actie speelt zich dit keer af vlakbij de pier en niet bij de belangrijkste gebieden aan de andere kant van het stadje. Hierdoor hadden we weinig last van déjà vu. De missie zelf was niet bijster origineel, al moesten we wel op een bepaalde gebeurtenis wachten voordat we te werk konden gaan, waardoor er een nieuwe dimensie toegevoegd werd aan het geheel.

De derde missie bracht ons naar de boerderij in Colorado, waar de dynamiek wederom veranderde. Dit keer namen we onze schoten van een afstand, identificeren we doelwitten door gebruik te maken van beschrijving die Diana geeft - om ze vervolgens met een 'sniper rifle' uit te schakelen. Enkele van de beschrijvingen waren wat vaag en IOI maakt gebruik van enkele 'goedkope' trucs om 47 scherp te houden, maar anderzijds was dit een relatief snelle missie die erg recht-toe-recht-aan was en wederom een welkome verandering in het speltempo wist te bieden.

HitmanHitman

De vierde is een die echt de knuppel in het hoenderhok gooit, alhoewel we niet het niet willen verklappen door er te veel over te vertellen. Er is een elegante oplossing voor de moordpuzzel die IOI biedt, maar als alles volledig misgaat adviseren we je om dit te laten gebeuren en kijkt wat er vervolgens gebeurt - en vanaf dan moet je snel handelen en denken. Een tipje van de sluier: je zult Hitman spelen, zoals je dat vroeger misschien ook weleens hebt gedaan, maar wat normaal gesproken niet wordt aangemoedigd. Het is een interessante afsluiting van het verhaal en de gameplay-variatie die het toevoegt maakt de nieuwe campaign compleet.

In zijn geheel is het een solide campaign met vier missies en we hebben genoten van een laatste blik op de maps. Nu is het echter tijd voor ons en IOI om verder te gaan en Hitman naar nieuwe locaties te brengen, in plaatst van het hergebruiken van oude 'assets' die al een erg goede game vormden. De prijs is aan de hoge kant gezien het hergebruik, maar als je inmiddels zover bent belandt met 47 en nog een laatste avontuur wil beleven in de game dan zorgt de gameplay-variatie in Patient Zero er voor dat dit het overwegen waard is.

7 / 10
+
Fijne gameplay-variatie in bepaalde missies; tussenfilmpjes onderstrepen een grotendeels afgewerkte mini-campaign.