The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim VR

Skyrim streept nog een platform van zijn lijst, maar dit keer is het iets anders.

Inmiddels is The Elder Scrolls V: Skyrim uitgebracht voor een overvloed aan platformen. Hetzij de oorspronkelijke eerste release op de pc, PlayStation 3 en Xbox 360 of de meer recente Switch-versie en Special Editions. Nu neemt het echt een stap in nog onbekend terrein: virtual reality. Eindelijk is Skyrim VR beschikbaar op de PlayStation VR, nadat Bethesda ons er al lange tijd mee lekker maakte en dit project heeft geen gebrek aan ambitie, daar het de complete uitgebreide rpg (inclusief alle voorgaand uitgebrachte dlc) naar de wereld van VR brengt, met enkele grote veranderingen.

Wanneer we de complete rpg zeggen, bedoelen we ook alles. Dit is namelijk precies hoe je je Skyrim herinnert. Voor diegene met een 'het glas is half vol'-houding, het klopt dat dit betekent dat het allemaal dingen zijn die we al eerder gezien hebben en bekend mee zijn, maar voor diegene aan de andere kant van de schaal: je kunt dit nu op een volledig nieuwe manier ervaren - daar de draken, de kreten en de pijlen in je knie allemaal in deze nieuwe meeslepende ruimte te vinden zijn.

We hebben Skyrim nooit op dit medium gezien, dus de eerste momenten zijn onwennig. Het is inderdaad een vreemd gevoel om in dat karretje te zitten als gevangene en je moet draaien om er zeker van te zijn dat je de juiste richting op kijkt, rond te kijken en het land in je op te nemen terwijl je het gemompel van je criminele handlanger hoort. Het duurt niet lang voordat je de juiste houding hebt gevonden en je draai weet te vinden. De eerste openingssectie introduceert in feite geen beweging, aangezien je van plek naar plek wordt geteleporteerd tot (spoilers voor diegene die Skyrim niet gespeeld hebben) een draak aanvalt en de bewakers afleidt door hun hoofden van hun schouders te verwijderen.

Als het eenmaal echt heet onder je voeten begint te worden krijg je controle over je eigen bewegingen. We beginnen de game met een controller, dus voor ons is dat een koud kunstje, maar er zijn andere bewegingsopties voor gebruikers van de Move Controllers. Als j bijvoorbeeld de optie om te teleporteren (net als in andere VR-games) prefereert, kun je dit doen door te wijzen naar de plek waar je heen wilt (dit is standaard voor de Move Controllers, maar niet beschikbaar met de DualShock). Je kunt er echter ook voor kiezen om te lopen, zoals je dat doet met de controller, dus er zijn genoeg opties om deze naar je voorkeur aan te passen.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Over opties gesproken: er zijn een reeks aan andere VR-aanpassingen die je kunt maken. Een van de belangrijkste is de FOV-filter, die je zicht lichtelijk vernauwd als je snel draait of beweegt. Dit kan aan en uit worden gezet, maar persoonlijk vonden we dit erg handig. Zonder dit ondervonden we namelijk de nodige misselijk makende draaien tijdens het bewegen in de wereld. Eenmaal weer geactiveerd (wat standaard is) voelden we ons veel meer op ons gemak.

We hadden in feite vrijwel geen last van bewegingsziekte gedurende onze volledige ervaring. Dit is natuurlijk afhankelijk van verschillende spelers en hun tolerantie, maar wij waren onder de indruk hoe geoptimaliseerd het voelde. Met een reeks aan andere beschikbare opties, zoals het vastzetten van je draai aan bepaalde hoeken, moet dit spelers helpen hun ervaring naar hun voorkeur aan te passen.

Terugkomend op onze ervaring: nadat we uitgevogeld hadden hoe we moesten bewegingen (allemaal in first-person, zonder third-person optie), en we onze weg naar veiligheid hadden gevonden, konden we ongebonden de wereld in stappen. Op deze manier introduceert de game geleidelijk de verschillende delen van de VR-ervaring, waardoor het nooit overweldigend wordt en allemaal wordt bijgestaan door regelmatige 'tutorials' die je helpen om je weg te winnen in de wereld. Met onze handen vrij deden we wat iedere beginnende avontuur zou doen - we 'looten' alles wat niet vast zit, rusten onszelf uit met een wapen en gingen vrolijk op pad.

Op dit punt werden we geïntroduceerd aan 'inventory management', wat op de gebruikelijk manier gebeurt met de DualShock, terwijl de Move Controllers hierbij de schouderknop van je linkerhand wordt gebruikt om de menu's naar boven, beneden, links en rechts te slepen, terwijl je voorwerpen selecteert voor iedere hand. Bijvoorbeeld twee zwaarden in elke hand, of een schild links. Dit allemaal kostte enige tijd om aan te wennen en dit geldt eveneens voor het 'winkelen', maar dit werkte allemaal naar verwachting.

Diegene die bekend zijn met Skyrim zullen weten dat je ontsnapping in de openingsscène zich afspeelt in een grot met meer loot om te ontdekken. Hoewel we toen we de game eerder speelden nooit bang waren voor spinnen (maar wel in het echt) zijn de spinnen in de grot in de wereld van VR zeker meer angstaanjagend. Dit bevestigt de kracht van VR, waarbij je ondergedompeld wordt in de ervaring, in dit geval een schrikwekkende ervaring waarbij gigantische spinnen daadwerkelijk op je gezicht springen, in plaats van het gezicht van je personage op een tv-scherm.

The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim

Het meest indrukwekkende deel, de grootste 'wow'-factor van de Skyrim VR-ervaring voor ons was het moment dat we de grot verlieten en de openwereld in stapten. Dit is het moment waar we pas beseften dat de volledige wereld van Skyrim's besneeuwde toppen, uitgestrekte vlaktes en bruisende steden voor ons beschikbaar was in VR. Mensen hebben het vaak over het moment dat ze de riolen verlaten en Oblivion instappen, maar dit had hetzelfde effect op ons. Vanaf dit moment werden we echt losgelaten om deze wereld op ons eigen tempo te verkennen.

Aangezien we een boog opgepakt hadden probeerden we deze direct uit op enkele nietsvermoedende elanden, maar dit is waar een van de grootste probleem zichzelf onthulde: het 'tracken' van de Move Controllers. Met de controllers bestaat het gebruik van de boog uit het plaatsten van je pijl, de schouderknop in te drukken, deze achter uit trekken en los te laten. Dit is erg tof, op de momenten waar het werkte en meer dan eens was het ongelofelijk lastig om te mikken, waarbij de controllers vaak uit zichzelf heen en weer bewogen.

Dit betrof echter niet alleen het gebruik van de boog. We hadden ook enkele problemen met de Move Controllers tijdens 'melee'-gevechten, waarbij snelle slagen met ons wapen soms veranderde naar Move Controllers in de game (hoe het eruitziet als je niets vast hebt, waar het tonen van handen mooier was geweest). Grotendeels werkte dit gelukkig beter dan de pijl en boog. Vooral spreuken werkten uitstekend en boden een fantastische gevoel van onderdompeling als je je vlammen op een vijand afstuurt met je linkerhand en vervolgens met het zwaard in je rechterhand aanvalt.

Het vechten in zijn geheel was enorm bevredigend en hoewel het wat raar voelt als je iemand met een gigantisch wapen in-game slaat zonder enige feedback, werkte alles uitstekend op de momenten dat dit moest. Als je eenmaal gewend raakt aan het draaien en het gebruiken van je schild dan kun je enkele enerverende duels verwachten, vooral met de Move Controllers.

Een ander punt bij het gebruik van de Move Controllers is dat dit een game is die een enorm goede camera-setup vereist, zodat het jouw en je controllers zo goed mogelijk kan zien. Je moet namelijk veelvuldig in meerdere richtingen dingen wijzen, dus hoe preciezer je de camera neerzet om je handen te volgen hoe beter.

Zoals we eerder al zeiden voelt het gebruik van de standaard controller vertrouwd vooer iedereen die Skyrim heeft gespeeld of een andere Bethesda-rpg. En hoewel de Move Controllers enige tijd vereisen om aan te wennen kun je precies dezelfde dingen met ze uitvoeren. Alleen kun je nu je wapens gebruiken als bij een echt gevecht, dingen aanwijzen die je wilt openen en voorwerpen naar hartenlust in het rond gooien (of neerleggen). Wees echter voorzichtig, daar je met een handbeweging een wapen kan selecteren en vervolgens bij het terughalen een bewaker per ongeluk met je zwaard kan raken.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Over bewakers gesproken: de npc's en kunstmatige intelligentie in de game zijn nog even gebrekkig als altijd. Handlangers maken soms verbijsterende beslissingen en dezelfde komische effecten waar Bethesda-rpg's ons al jaren van voorziet zijn nog steeds aanwezig, maar dat is niet heel erg, aangezien we de nodige beetje frivoliteit verwachten van de bewoners van Skyrim.

Net als andere VR-games als Resident Evil 7: Biohazard hebben bewezen brengt de overstap naar VR wel een gigantische grafische stap terug met zich mee, waar 'textures' en dergelijke vooral het onderspit delven en dat is hier met name overduidelijk. Alles voelt zonder meer als Skyrim, maar alles ziet er wel iets slechter uit (vooral doordat we gewend zijn aan de recente release van de Special Edition op de huidige generatie consoles), helemaal als je kijkt naar de kleinere details. Dit is echter meer een kritiekpunt voor VR als platform, waarbij de visuele beperkingen nodig blijken om een ongelofelijk soepele framerate mogelijk te maken. Daar is dan ook niets mis mee, de framerate was altijd uiterst soepel, en dat hielp enorm bij het spelen van de game.

De gebruikersinterface ziet er gelikt uit, maar bereid je voor om veel met je hoofd te bewegen, daar de 'sneak'-indicator zich boven je bevindt, je kompas onder je, je 'objectives' links en rechts, en de menu's voor je verschijnen bij het veranderen van de instellingen. Weliswaar de nodige hoofdbewegingen, maar dit zorgt er voor dat er nooit iets je zicht blokkeert, waardoor je je kunt focussen op de gevechten en kan genieten van de geweldige uitzichten.

Al met al liepen we vrij sceptisch Skyrim VR, waar we betwijfelden of Bethesda hun rpg op dit medium kon laten werken - met scènes die we in het verleden alleen zagen in zogenaamde 'tech demo's'. Echter verlieten we de wereld van Skyrim verrast en onder de indruk. De schaal is aanwezig en de besturingssystemen werken uitstekend. Ja, de Move Controllers zijn niet altijd even geweldig betreffende het 'tracken', maar het gevoel van onderdompeling is fantastisch, vooral als je gewend bent aan de besturing en links en rechts begint te gooien met spreuken en aanvalt alsof je daadwerkelijk in Skyrim rondloopt. De grafische stap terug is het waard en we kunnen niet wachten om nog meer uren door te brengen in deze fantasiewereld.

The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim
8 / 10
+
Geweldige onderdompeling; soepele framerate; erg tof om te vechten en spreuken te gebruiken in VR; alles is aanwezig; simpele en effectieve gebruikersinterface en besturing; stapsgewijze 'tutorials'.
-
'Tracken' is niet altijd geweldig bij de Move Controllers; soms per ongeluk wisselen van wapens met de Move Controllers; kunstmatige intelligentie nog steeds gebrekkig; makkelijk om per ongeluk iemand te slaan; visueel een stap terug.