Gamereactor International Nederlands / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français /

L.A. Noire

L.A. Noire

Cole Phelps duikt weer op de zaak, dit keer op de PS4, Switch en Xbox One.

Detective Cole Phelps is een man die lastig aardig te vinden is, er lijkt iets niet te kloppen. Naarmate het verhaal zich ontvouwt en we meer inzicht krijgen op de man onder de deukhoed wordt het echter duidelijk dat dit niet iemand is waar je na werktijd iets mee gaat drinken. Afgezien van het feit dat hij een beetje een koele kikker is, blijft Phelps een fascinerend personage en één van de meer genuanceerde en interessante persoonlijkheden die we de afgelopen jaren zijn tegengekomen. Hij is een man met vele gebreken, aan de ene kant moralistisch, onverbeterlijk aan de andere kant, maar altijd enerverend.

Even enerverend is de game waarin hij de hoofdrol vertolkt: L.A. Noire. Team Bondi's (de studio is inmiddels opgedoekt) openwereld actie-adventure verkent paden die niet vaak bewandeld worden in de wereld van gaming en dit is echt een ervaring voor volwassenen, met uitdagende personages en een duistere verhaallijn die enkele krankzinnige misdaden onthult. Nu, zes jaar na de originele release, is de misdaadbestrijdende thriller terug, dit keer met nieuwe besturing op de Nintendo Switch en met geüpdatete graphics op de PlayStation 4 en Xbox One. Is de oude zaak het waard om opnieuw te openen in een jaar met enkele behoorlijke uitzonderlijke games?

Het antwoord bevat de nodige kanttekeningen, maar uiteindelijk zeggen wij "ja", L.A. Noire houdt na al die jaren stand. Voor het grootste gedeelte. Bij de oorspronkelijke release van de game was, naast de setting en het verhaal, het hoogtepunt het gebruik van hoogwaardige 'motion capture' en de wijze waarop dit in ondervragingen en interviews werd geïmplementeerd. Nu, in 2017, zorgt de kwaliteit van dit werk en enkele uitstekend geschreven en prachtig geacteerde scènes er voor dat de game nog vrij goed mee kan. En veel belangrijker: het heeft nog steeds iets te vertellen.

Cole's verhaal brengt hem naar en door verschillende afdelingen van de L.A. Police. Na een briljante 'tutorial'-gedreven opening wordt Cole gepromoveerd tot detective en begint zijn avontuur echt. Er zijn meerdere strengen in het verhaal die elkaar met elkaar zijn verweven om een levendig beeld te vormen van het tijdperk. Met tussenfilmpjes die Cole's militaire verleden tijdens de oorlog verkennen en personages die een rol spelen in het grotere geheel, evenals de dialogen die plaats vinden en opbouwen naar een spannend hoogtepunt.

Dit is op meesterlijke wijze gedaan en L.A. Noire is zonder twijfel sinds zijn release een van de beste games van de afgelopen console-generatie. Hoewel je wellicht het niet een van de beste zou noemen, wellicht door de verrassende aantal tekortkomingen die je vindt als je goed kijkt, is dit een titel die alles anders doet en er is geen andere titel die hierbij in de buurt komt - niet ervoor en niet sindsdien.

De game mixt onderzoek en het zoeken naar hints met ondervragingsscènes waarin spelers een combinatie moeten gebruiken van hun eigen intuïtie en subtiele aanwijzing van die personages weggeven. De actie speelt zich af in een naoorlogs LA en, grotendeels, weet het de sfeer op briljante wijze weer te geven dankzij een voortreffelijke soundtrack, graag geziene architectuur en het design van de voertuigen en de burgers die het bevolken. Of je nu gewoon rondrijdt en de wereld verkent of zijmissies aanpakt die verschijnen, het zorgt voor een meeslepende ervaring. Tel daarbij de zeldzame achtervolgingsscènes op en een handjevol schietgevechten, naast al het detectivewerk, en je hebt een gevarieerd avontuur die veel verschillende dingen uitprobeert.