De Sims 4

De Sims 4 (console)

De Sims zijn eindelijk op de huidige generatie consoles te vinden.

De Sims heeft altijd aangevoeld als een game met onbeperkte potentie. Een interactieve ervaring waar je dromen om een beroepscrimineel, een eigenaar van een luxe landhuis, of om enorm aantrekkelijk op de datingmarkt te worden ook volledig gerealiseerd kunnen worden. Diegenen onder ons die vooral op een console spelen hebben echter altijd aan het korte eind getrokken. Veel van de console-'ports' richten zich meer op een verhalende ervaring voor een doorsnee publiek en miste de diepgang en variatie die we wel zagen in de pc-versie.

Voor iedereen die de reeks gemist heeft sinds de release van diens vierde deel leggen we het concept kort uit. Hoewel de kern-ervaring waarbij je speelt als een god-achtig figuur in de levens van je virtuele onderdanen vrijwel hetzelfde is gebleven, zijn er enkele aanpassingen gemaakt die het geheel verbetert. Sims kunnen nu multitasken, waardoor ze bijvoorbeeld tegelijkertijd kunnen studeren en socializen. Iets wat het veel makkelijker maakt om ze te managen. De bouw-modus heeft de nodige verbeteringen waardoor je nu volledig ingerichte kamers kunt toevoegen - perfect voor iedereen die daar zelf niet zo goed in is. Het maken van je personages is ook vernieuwd en Sims hebben inmiddels het tijdperk van de mobiele telefoon omarmd, waardoor ze met gemak feestjes kunnen houden en er een dagje op uit kunnen.

Dat wil niet zeggen dat De Sims 4 alleen maar een stap vooruit is voor de franchise. Voertuigen zijn afwezig, waardoor een van de simpelste manieren om je rond te bewegen is verdwenen, daarnaast zijn er ook de nodige aanpassingsopties uit de game gehaald. De Sims 3 had ook meer open omgevingen, naast het huis van je Sims en je tussen deze bewegen voelde simpel en moeiteloos. De Sims 4 voelt veel meer gefragmenteerd en wordt veelvuldig onderbroken door lange laadschermen, die de hele 'flow' enigszins uit de game halen. Hoewel het laatste deel weliswaar enkele misstappen maakt is de kern-ervaring nog steeds aanwezig en als je de voorgaande delen magisch vond dan is er hier zeker iets te vinden die ditzelfde gevoel geeft.

De Sims 4

De grootste uitdaging voor Maxis bij de console-port was het vertalen van de Sims-ervaring naar de controller. De Sims, net als veel andere simulatiegames op de pc, werkt uitstekend met een muis en toetsenbord, waarbij het makkelijk is om door de vele menu's te navigeren. Hetzelfde kan niet gezegd worden met de analoge stick op de Xbox One-controller (het platform waarop bij de game speelden), wat lomp en enorm moeizaam aanvoelt. Vooral de bouw-modus voelde extra lastig aan door het gebruik van de analoge stick voor het besturen van de cursor en we kwamen veelvuldig terecht bij onbedoelde opties. Er zijn echter enkele shortcuts aan de controller toegewezen en deze zorgen voor snellere interactie. Het indrukken van de LB/RB-knoppen bijvoorbeeld laat je de snelheid van de tijd veranderen en door naar boven en beneden in te drukken op de vierpuntsdruktoets kun je tussen verschillende verdiepingen van je huis wisselen.

Lange laadschermen hinderen ook de ervaringen. Zoals we eerder al aangaven verschijnen deze vaak tussen het wisselen van gebieden, zoals bij een nachtclub of het huis van een vriend. We stuitten ook op significante vertragingen bij het bewegen tussen gebieden of het gebruik van de analoge stick om in- en uit te zoomen. Naast deze kleine tekortkomingen troffen we echter niets aan dat de game onspeelbaar maakt; het is echter jammer dat deze problemen niet zijn verholpen. Visueel is De Sims 4 vrijwel identiek aan de pc-versie, maar aangezien de titel slechts minimale verbeteringen heeft gezien sinds zijn release in 2014, voelen de graphics behoorlijk gedateerd aan. Dit is echter altijd een probleem geweest bij de Sims, waarbij de focus vooral ligt op het bouwen van de ervaring met uitbreidingen in plaats van het uitbrengen van nieuwe delen.

Hoewel de consoleversie op veel vlakken gelijk is aan de pc-versie, is er een element dat jammerlijk ontbreekt: content van gebruikers. Mods en 'custom'-content gaven de titel nieuw leven en gaf spelers de mogelijkheid om dingen met elkaar te delen. Het feit dat dit aspect mist, maakt de pc-versie nog steeds aantrekkelijker, vooral aangezien er een overvloed aan content te vinden is voor de pc-versie. Hoewel Maxis nog niets heeft gezegd over het toevoegen van deze mogelijkheid, laten games als Fallout 4 met mods op de console zien dat er in ieder geval nog hoop is.

De Sims 4De Sims 4

Natuurlijk kunnen we een Sims-titel niet bespreken zonder te uitbreidingen te bespreken. De game verschijnt met een reeks aan updates bij de release en er zijn ook vier dlc-pakketten beschikbaar voor de consoleversie. De meest substantiële hiervan is de Stedelijk Leven (City Living)-uitbreiding, die je Sims naar de grote stad laat verhuizen om daar appartementen te kopen. De andere drie zijn vooral cosmetische toevoegingen - waarvan de meeste interessante, de Vampieren-pakket is.

Die uitbreidingen zijn echter niet goedkoop voor verouderde dlc. De Stedelijk Leven-uitbreiding kost je maar liefst 39,99 euro en de Vampieren-pakket 19,99 euro. Je kunt meerdere bundels kopen om de prijs iets te drukken, maar het blijft nog steeds een erg prijzige affaire. Vooral het feit dat de content al geruime tijd beschikbaar is voor pc-spelers, doet ons afvragen waren dit niet standaard bij de consoleversie was toegevoegd. Wil je over de gehele ervaring beschikken dan ben je meer dan het dubbele kwijt van de kosten van de standaard game en dat voelt erg gierig aan.

Het hebben van een volwaardige Sims-titel op de consoles is zeker niet niks, maar helaas steekt het bleek af in vergelijking met de superieure pc-versie. Het gemis van 'user-created'-content en het lompe besturingssysteem maakt van deze versie niet geweldig. In combinatie met het feit dat het niets nieuws toevoegt, zorgt er voor dat we de consoleversie ook niet kunnen aanbevelen voor bezitters van beide platformen. Als je echter geen pc hebt en De Sims 4 nog niet gespeeld hebt, dan is het wel het bekijken waard. Onder de tekortkomingen zit namelijk nog steeds een solide Sims-ervaring, vooral te danken aan de verbeterde bouw-modus, nieuwe opties en het vernieuwde maken van eigen personages.

De Sims 4De Sims 4De Sims 4
6 / 10
+