Gamereactor International Nederlands / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français /

Hidden Agenda

Hidden Agenda

Is Supermassive's duistere detective een blijvertje?

Becky Marney is een beginnende politieagente als ze de arrestatie van haar leven maakt en "The Trapper", een beruchte seriemoordenaar die slachtoffers van explosieven voorziet om hulpverleners uit te schakelen, oppakt. Vijf jaar later is ze een detective; de dag van executie nadert, maar plotseling beweert ogenschijnlijke The Trapper, die op heterdaad werd betrapt, dat hij het niet gedaan heeft. Dit zet een duister detective drama in beweging vol met corruptie en misbruik: Hidden Agenda.

Supermassive Games' nieuwste titel kost ongeveer 90 minuten om door heen te spelen (misschien iets langer als je met een groep vrienden speelt) en is daarmee ook de perfecte lengte om te spelen met vrienden als vervanging van een film. Was het langer geweest dan zouden sommige spelers misschien rusteloos worden en eerlijk gezegd zou dat het plot ook weinig goeds doen, vooral omdat je halverwege al er achter begint te komen hoe de vork in de steel steekt.

Hidden AgendaHidden Agenda

Het is een vrij standaard plot die je vindt in veel doorsnee detectivefilms. Het is minder ingewikkeld dan bijvoorbeeld Heavy Rain, dat elementen leent uit duistere detectiveverhalen zoals David Fincher's Seven of iets als de originele Speed. Het dekt deze duistere kanten van de wetshandhaving evenals een duister achtergrond verhaal over misbruik in een weeshuis dat dient als motivatie voor The Trapper. Naast Becky Marney speel je ook de openbare aanklager Felicity Graves en afhankelijk van je acties werken ze minder of meer samen aan de zaak.

Hidden Agenda is een PlayLink-titel en het doet daadwerkelijk meer dan spelers samen beslissingen te laten nemen. Veel meer. En dit draagt zeker bij aan de herspeelwaarde, iets dat een verhalende detective-avontuur vaak niet bevat. Ten eerste zijn er twee manieren om de game te spelen: de Story- en Competitive-modus, de tweede draait om het behalen van scores en geeft één speler een verborgen agenda om tegen de andere spelers te strijden die er achter moeten komen wie de verborgen agenda heeft. Het haalt de focus weg van het plot en richt zich meer op de strijd tussen spelers; dus we bevelen aan om eerste de Story-modus helemaal te spelen om van het verhaal te genieten, voordat je de strijd aangaat met andere spelers.

Multiplayer in de Story-modus voegt ook iets toe. Het zijn niet alleen maar gezamenlijke beslissingen waarbij de meeste stemmen gelden. Je moet ook als groep besluiten wie van jullie je het meeste vertrouwd, wie het beste oplet, wie het meest stress bestendig is, enzovoorts. De gekozen persoon moet bepaalde keuzes zelf maken. Daarnaast zijn er ook overneem-kaarten (verdiend door het vinden van aanwijzingen) die een belangrijk besluit kunnen verwerpen. Het is een erg slimme dynamiek en dit stemmen op elkaar zorgt voor het nodige gelach en onderling geplaag, vooral in groepen waar spelers elkaar door en door kennen. Maximaal zes spelers kunnen meedoen door gebruik te maken van hun smartphones, maar zelfs het spelen met twee spelers voegt iets toe aan de Story-modus (de competitieve modus vereist een grotere groep om leuk te worden).

Hidden AgendaHidden AgendaHidden Agenda