Gamereactor International Nederlands / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français /

Football Manager 2018

Football Manager 2018

Een game met twee helften...

Het is 3 uur 's nachts en de situatie te bekend. Weer een jaar, weer een Football Manager, weer een reden om slaap te verliezen.

Het is interessant geweest om dit jaar de online reacties op Football Manager te volgen. De game heeft altijd sterke emoties aangewakkerd, niet heel verrassend gezien het gevoel dat voetbal opwekt. Recensies op Steam en andere reacties van fans onthullen een verdeelde spelersgroep. Er heerst enige onrust, ook al is niets ernstigs aan de hand. Als het niet wordt gecensureerd door de almachtige hoofdredacteur (die de last draagt van het zijn van een Arsenal-fan) zouden we zeggen dat Football Manager zichzelf in dezelfde situatie bevindt als de Gunners. Er is hier enorm veel potentie te vinden, maar ook het gevoel dat het te laat is voor een revolutie en renovatie.

We zeggen niet dat er geen veranderingen zijn gemaakt in Football Manager 2018. De nieuwe Dynamics-optie helpt problemen met het opbouwen van een squad en sociale groepen te illustreren en het is een geweldig middel voor aspirerende desktop-ploegbazen.

Net als vorig jaar was onze eerste campagne voor een club waar we niet echt sterke gevoelens voor koesteren: West Ham United. We hebben een relatief goede kijk op hun spelers en hadden het gevoel dat er ruimte voor verbetering en groei aanwezig was. Het eerste seizoen was grotendeels een teleurstelling, maar door het binnen halen van spelers als Jack Wilshere, Divock Origi, Claudio Bravo (een ervaren keeper, die geen slechte keuze is voor de korte termijn) en nog enkele andere, terwijl we de beste spelers managen die al in onze team zitten, beginnen we het jaar er na de stijgen in de divisie. Het voelt erg bekend, wat op zichzelf geen probleem is. Football Manager is een kwaliteitsproduct, maar net als Arsenal, snakken fans naar doorslaggevende veranderingen.

Zoals je verwacht krijg je een kopie van Football Manager Touch, de meer doorsnee variant van Football Manager 2018 als onderdeel van het geheel. Wat niet is toegevoegd en in plaatst daarvan bestaat als betaalde dlc is de data editor. Slecht nieuws als je een fan bent van kleinere, meer obscure competities, waar het scouten niet van dezelfde standaard is als, laten we zeggen, het Engelse competitiesysteem of de grote competities in elk continent. Het voelt een beetje kleinzielig eerlijkgezegd, niet dat het veel kost, maar dit zat er altijd bij. Naast de standaard rpg-achtige carrièremodus, is er een 'fantasy draft'-modus, online carrière en 'create-a-club'.

Het scoutingssysteem is geüpdatet, maar we zijn er niet zeker of we er van weg zijn. Het moet scouten in de echte wereld reflecteren, maar we zijn er niet zeker van dat dit zo is (afgezien van de Man United-scout die naar IJsland afreist, in plaats van Qatar om een vriendschappelijke internationale wedstrijd te bekijken). Er is simpelweg een hoger niveau van kennis over voetballers beschikbaar dankzij videoservices en analyse software. Het voelt soms of je onterecht wordt afgestraft voor het hebben van waardeloze scouts, terwijl er veel betere kennis beschikbaar is over spelers. Hierdoor is het al heel snel aanlokkelijk om Google te openen en te zoeken voor de meest getalenteerde wonderkinderen en koopjes, in plaats van dit werk te verrichten in de game zelf. Al is dit natuurlijk eigenlijk altijd al zo geweest.

Enkele gebieden blijven problematisch in Football Manager. Persinteractie wordt vrijwel direct repetitief en saai, daar er erg weinig verandert is de afgelopen jaar. Natuurlijk zijn er meer transfergeruchten die uit de lucht wordt gegrepen (een vrij accurate weergave van de realiteit), maar in het algemeen voelt het alleen een middel om te voorkomen dat je assistent iets zegt wat een negatieve invloed zou kunnen hebben op het moraal van je spelers of je team.