Gamereactor International Nederlands / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français /

South Park: Phone Destroyer

South Park: Phone Destroyer

Op expliciet verzoek van de Canadese duivel.

South Park: Phone Destroyer is een ruilkaartgame die lichte tactische 'tower defense'-achtige spelmechanieken bevat. De kinderen van het bergstadje spelen hebben zich weer eens verkleed: van Gizmo Ike (wat het schattigste is wat je ooit zult zien) tot Choir Boy Butters (hij is dodelijk) en Sheriff Cartman (een pistoolzwaaiende 'tank'). Het bevat briljant schrijfwerk, fantasierijke cosplay-creaties en ademt een productiewaarde uit van het hoogste niveau. Net als in The Stick of Truth en The Fractured but Whole, speel je de nieuwkomer in South Park en het lijkt er op dat je voor een plan van Cartman wordt gebruikt, zoals je valt te verwachten van de reeks.

De game biedt singleplayer-campaignmissies die variëren met verschillende thema's: van het Wilde Westen tot piraten, fantasie en scifi. Oh, en voor de goede orde is er natuurlijk religie toegevoegd. In de missies maak je gebruik van je kaarten binnen je controlegebied. Er zijn lange afstandseenheden die je moet beschermen, tank-eenheden (zoals Officer Barbrady en Sheriff Cartmen), eenheden die veel schade uitdelen en 'rogue'-achtige (kleine kinderen zoals Sally en Ike). Er zit een fijn steen-papier-schaar-idee achter de keuzes van personages en wie je waarvoor gebruikt, maar dit is wel iets ingewikkelder dankzij speciale vaardigheden en bonussen (sommige eenheden zoals Alien Clyde kunnen bijvoorbeeld vergiftigen). Het is een prima ontworpen systeem en of je nu wint of verliest je weet altijd wat de reden daarvoor is.

South Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone Destroyer

Zoals je verwacht in een kaartgame is het bewerkstelligen van je eigen 'deck' een gegeven en verbetert het je kans in PvP. Natuurlijk win je met een beter deck meer potjes, maar niet allemaal. Bovendien is zorgt de 'matchmaking' er voor dat nieuwe spelers niet direct het onderspit delven (je wordt meestal gekoppeld aan tegenstanders van vergelijkbaar niveau en we hebben zowel potjes gewonnen als verloren van tegenstanders die met een hogere of lagere ranking). Een andere element dat helpt het 'grinden' te verlichten zijn teams waar je bonusmuntjes krijgt door kaarten te doneren en diegene die je nodig hebt aan te vragen (om te 'levelen'). Het is in zijn geheel geen verschrikkelijk systeem, maar dit is een game die lastig op de lange termijn te spelen is als je niet van plan bent wat geld te investeren om een deck te bouwen.

South Park bespot al jaren lang allerlei dingen en daarmee is het soms wat tegenstrijdig betreffende hun eigen oudere materiaal. South Park: Phone Destroyer spant misschien wel de kroon. In seizoen 18 van de tv-serie was er een aflevering getiteld Freemium isn't Free, waarin Stan verslaafd is aan een mobiele game. Deze blijkt uiteindelijk gemaakt te zijn door de Canadese duivel. Nu is het waar dat een game als South Park: The Fractured but Whole niet vrij is van microtransacties en op de mobiel is het tegenwoordig vrijwel een gegeven om voor free-to-play te kiezen. Toch is het enigszins verontrustend dat de 'disclaimer' van Phone Destroyer aangeeft dat de game "door niemand gespeeld moet worden". Dat is allang niet meer grappig.

We hebben niets tegen microtransacties in dit soort games. Maar, als het gecombineerd wordt met een systeem van upgrades en valuta dat moeilijk is niet te zien; naast "speciale aanbiedingen" die om punten verschijnen, waarop het verdienen van genoeg valuta om deze te kopen vrijwel onmogelijk is, voelt dit roofzuchtig. De aanschaf van losse pakjes is relatief ook hoog. De langzame grind voor valuta; het feit dat je geen pakjes kunt verdienen via PvP zonder een timer te moeten resetten (waar natuurlijk valuta voor nodig is) maakt iets wat grappig had kunnen zijn en een spelmechanisme zoals The Great Play Wall of China, waarbij je PvP-potjes moet winnen om in de singleplayer-campaign verder te kunnen, bedrieglijk aanvoelen. Er zijn weliswaar geen 'paywalls', maar er is zeker een flinke hoeveelheid aan tegenstrijdigheid en grinden te vinden.

South Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone Destroyer
South Park: Phone Destroyer
South Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone Destroyer