Battlerite

Battlerite

De free-to-play gevechtsarena waarvan we nooit wisten dat we deze wilden.

Het is geen geheim dat moba-games momenteel zowel de e-sport- en free-to-play-'scene' domineren, met League of Legends en Dota 2 aan het roer van het schip. De potjes kunnen een uur duren en het is te beargumenteren dat een deel van hun succes te danken is aan de intense game-veranderende gevechten. Dat is waar Battlerite om de hoek komt kijken, aangezien Stunlock Studios er in is geslaagd het ingewikkelde moba-genre te nemen en het team-vecht-element er uit te halen en in iets totaal nieuws en verfrissends te gieten.

2-tegen-2 en 3-tegen-3 volgende dezelfde regels, afgezien van de grootte van de teams. Teams moeten drie rondes winnen om het potje te winnen; en om een ronde te winnen moeten alle spelers van het vijandelijke team verslagen worden. Op de 'map' zijn er 'health orbs' en energie-'orbs' te vinden om 'ultimate'-vaardigheden op te laden. Spelers vechten voor de grote orb die af en toe in het midden van de map verschijnt als een neutrale energiebron - het team die het laatste de orb heeft geraakt krijgt de energie. Als een teamlid wordt verslagen blijft het daarbij, deze keren niet terug in het gevecht tot de volgende ronde. Het concentreren op de belangrijke vijandelijke schade uitdelers, terwijl je jouw belangrijke teamleden beschermt, is lastig om te managen, maar het vinden van de balans is cruciaal om te winnen.

Battlerite

Er is ook een competitieve 'ladder' voor de meer hardcore gamers die vertrouwen hebben in hun vaardigheden en deze heeft exact dezelfde opzet als de 'casual' potjes. Het competitieve gedeelte is dan ook voorzien van een eigen ladder om te beklimmen, evenals beloningen voor spelers die hogere levels bereiken. Deze intense bepalende gevechten is wat spelers tot het maximale drijft en test zowel hun uithoudingsvermogen als gameplay-vaardigheden. Het zijn deze momenten die Battlerite zo ongelofelijk vermakelijk maken; het zijn deze win- of verliessituaties die je hart sneller laten kloppen; terwijl je als een krankzinnige aan je team vraagt of "ze dat gezien hebben?!".

Er zijn drie hoofdpersonagegroepen: 'melee', 'ranged' en 'support', dus teamdiversiteit en synergie speelt een rol in de game, net als in League of Legends en Overwatch. Personages moeten vrijgespeeld worden met in-game valuta, waarbij sommige personages al vanaf het begin gratis zijn. Alle personages (huidige en toekomstige) kunnen vrijgespeeld worden ongeveer 27 euro, waardoor je je zuurverdiende in-game valuta kan uitgeven aan outfits en kisten.

BattleriteBattlerite

Het algehele design van de game is prachtig: erg tekenfilmachtig, maar niet zo erg dat het niet meer serieus genomen kan worden. 'Champions' komen in alle soorten en maten, van woedende gigantische stamhoofden tot een vredig hert; en elk personage heeft zijn eigen persoonlijkheid en achtergrondverhaal. Het wordt in feite zelfs uitgelegd dat ze allemaal in de arena te vinden zijn om wat stoom af te blazen.

Spelers kunnen 'tokens' en 'battle coins' verdienen die ze kunnen ruilen voor een verscheidenheid aan dingen, zoals wapens, outfits, 'mounts' en zelfs kisten die kans geven op legendarische voorwerpen. Als je niet van microtransacties houdt, kunnen 'quests' en events je voorzien van vele verschillende beloningen en het Achievement-systeem laat je keer op keer terugkeren voor meer.

Zoals gezegd deelt de gameplay vergelijking met moba-games, maar speelt het meer als een twin-stick shooter. Champions worden bestuurd met de WASD-toetsen, waarbij de omliggende toetsen en muisklikken worden gebruikt voor aanvallen; de vaardigheden verschillende daarbij van 'crowd control' tot het uit richten van schade; elk personage heeft daarbij ook zijn eigen individuele 'kit'. De 'loadout'-optie geeft darnaast volledige aanpassingsmogelijkheden voor de vaardigheden, waardoor spelers verschillende 'builds' kunnen uitproberen om een passende te vinden.

Voor fans van moba-games zal Battlerite relatief makkelijk zijn om op te pakken. Sommige vaardigheden van personages weerspiegelen die van bepaalde Dota 2- en League of Legends-personages, evenals de muiscursor die gebruikt wordt voor richten. Voor nieuwe spelers is het echter ook erg toegankelijk, met een "Beginner Friendly"-aanduiding bij makkelijk op te pikken personages. Iets wat deze game nog verslavender maakt is hoe eenvoudig het op te pakken is en hoe lastig het is om volledig onder de knie te krijgen. Gameplay-vaardigheden zijn noodzakelijk om te winnen, wat betekent dat de meer ervaren speler hoogstwaarschijnlijk zegeviert.

BattleriteBattlerite

Deze game met League of Legends vergelijken zou echter niet eerlijk zijn, aangezien LoL een van de grootste gamefranchises is en er maar weinig games zijn die in de buurt komen van de e-sport-gigant. Battlerite, aan de andere kant, neemt net de eerste stappen. Het heeft echter last van dezelfde problemen als de eerder genoemde titels, waarvan de community een voorbeeld is. In-game communicatie bestaat voornamelijk uit 'trash talk' en 'flaming' als een vaardigheid mist, hoewel dit vaak voorkomt kan de chat gefilterd worden, maar is het iets waar deze game waarschijnlijk last van krijgt. Dit verpest de game gelukkig niet. Weliswaar is het niet ideaal om deze giftigheid te zien, maar het is makkelijk te negeren en uit te zetten. Echter kan dit vervelend zijn als je een nieuw personage uitprobeert, chat bans bieden hier echter uitkomst.

Battlerite levert fantastisch werk af door het nemen van een geliefde moba-optie en deze zo goed mogelijk te maken. De besturing is goed uitgedacht en de games zijn kort. Gezien de lange potjes die we bij andere games in het genre zien, is dit een verademing. Het geeft spelers een ervaring waar niet enorm veel toewijding voor nodig is en makkelijk is om te leren, terwijl het visueel ook aantrekkelijk blijft. Battlerite levert een vermakelijke en belonende ervaring op, die ook uitdagend is - zowel voor ervaren als nieuwe spelers.

BattleriteBattleriteBattlerite
9 / 10
+