PlayerUnknown's Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds

PUBG 1.0 is inmiddels uit en we geven ons oordeel over 2017's grootste gaming-fenomeen.

Het is niet onze keuze voor beste game van afgelopen jaar, maar in vele opzichten is PlayerUnknown's Battlegrounds de game van 2017. Ondanks het feit dat het een merendeel van zijn tijd in een onafgemaakte staat heeft doorgebracht in Early Access, zijn er enorm veel exemplaren van verkocht. Eerst op de pc en meer recentelijk op de Xbox One. We sprongen aan het begin al aan boord en waren vastberaden terug te keren als de titel wat meer vlees aan de botten en de nodige afwerking kreeg. Dit moment is inmiddels gekomen en het is tijd om een beoordeling aan de 1.0-versie te geven.

Dit doen we omdat we het gevoel hebben dat, net als veel andere online games tegenwoordig - vooral de populaire, we het gevoel hebben dat de game de komende tijd op regelmatige basis ondersteund zal worden. De groeigigant lijkt in ieder geval niet in populariteit te gaan afnemen en wie weet in wat voor vorm de titel zich over een jaar bevindt? Deze nieuwe uitgebrachte versie bevat en meer afgewerkte versie van de eiland-'map' Erangel en de nieuwe woestijn-map Miramar. Er staat tenminste nog een map op schema waar we vanaf weten en de toekomst lijkt gewaarborgd.

Het kloppende hart van PUBG biedt eigenlijk een erg simpele ervaring. Spring uit een vliegtuig en ga op een doelwit af. Jij tegen de rest van de wereld. Doden of gedood worden. Als we alle poespas weghalen en de essentie bekijken, is het gedeelte erfgoed tussen dit en DayZ makkelijker te zien. Survivalgames die inspelen op datzelfde algemene idee doken overal op en joegen allemaal hetzelfde groeiende online publiek na, diegenen die genieten van het opkrabbelen vanuit niets en in leven te blijven. Maar hoewel het subgenre van 'sandbox'-survival eerst uitdijende en vervolgens stagneerde (ironisch genoeg voor de uiteindelijk versie van DayZ werd uitgebracht) sloeg PUBG in als op een bom en veroverde het de gamewereld.

PlayerUnknown's Battlegrounds

Maar waar DayZ en diens volgelingen diepgang en details verkennen, koos PUBG voor explosieve toegankelijkheid. De dynamiek van iedere potje verandert constant terwijl de strop strakker om de actie wordt getrokken. Dit duwt spelers richting een gemeenschappelijk honk en onvermijdelijk conflict, waarbij de actie zich over de map verspreidt bij iedere nieuwe poging. Je sprokkelt hier niet, maar gaat gewoon richting het dichtstbijzijnde gebouw en pakt de wapens die je vindt. Er is genoeg variatie en de wapens zijn wijd genoeg verspreid om herhaaldelijke pogingen niet hetzelfde te laten voelen. Er zijn modificaties voor je wapens om je uitrusting verder uit te breiden die je in gebouwen vindt, wat betekent dat je niet iedere keer dezelfde 'build' vergaart en in plaats daarvan je moet aanpassen aan hetgene wat je vindt.

Vind je bijvoorbeeld een shotgun en pistool dan speel je een ander potje dan wanneer je een geweer en 'scope' vindt. Als je alleen een koekenpan vindt, dan ben je hoogstwaarschijnlijk de sjaak. Wat de variatie nog meer verhoogt zijn de maps, die echt enorm zijn. We leerden Erangel net een beetje kennen toen Miramar werd uitgebracht en beide maps zijn gevuld met details. Het zijn niet allemaal enorm interessante details, veel van de 'assets' worden ook wat te vaak hergebruikt, maar dit zijn grote levels die je keer op keer kunt spelen en toch weer nieuwe dingen laat ontdekken. Dit wordt vergroot door parachutesprong aan het begin van de missie, waarbij iedereen zichzelf uit het vliegtuig werpt en een plekje uitzoekt op de map (wederom, ieder potje heeft een nieuwe invalshoek).

PlayerUnknown's BattlegroundsPlayerUnknown's Battlegrounds

De openingssprong en de opbouw daaromheen is een gebied waarvan we het gevoel hebben dat PUBG dit iets beter zou kunnen aanpakken. Het is waar dat de basisgame zelf veel beter is dan wat het in maart was, maar het gehele proces van het beginnen aan een potje kan beter worden uitgevoerd. Veel van de geluidsproblemen waarvan de game in de eerste maanden last van had zijn gelukkig verholpen. Hoewel we af en toe wat 'clipping' zien, enkele vreemde eigenaardigheden; pop-up in de verte; en hebben servers af en toe last van lag; is het PUBG in het algemeen in een veel betere staat. Er is valt echter nog meer dan genoeg werk te verrichten.

PlayerUnknown's Battlegrounds