Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國

Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard - Gold Edition

Een jaar en behoorlijk wat content verder, maar hoe pakt dat uit?

Een jaar geleden werd Resident Evil 7: Biohazard uitgebracht. Het tekende de terugkeer naar kwaliteit die de reeks groot maakte dankzij de nadruk op survival-horror, waarbij men afstapte van de actie-georiënteerde stijl waar de meer recente delen zich in begaven en het dit keer meer draaide om de sfeer en spanning (lees meer hierover in onze review). Nu is de Gold Edition van de horrorgame verschenen, inclusief alle dlc die de game de afgelopen maanden heeft gezien. Het perfecte moment om terug te blikken op die toegevoegde content en te kijken wat dit toevoegt aan de ervaring waar we afgelopen jaar zo van hebben genoten.

Voor we beginnen moeten we melden dat enkele toegevoegde content kennis vereist van het einde van de game. Vanaf hier zijn dan ook spoilers te lezen.

Het eerste dlc-pakket dat we kregen eind januari 2017 was Banned Footage Vol. 1, die twee nieuwe geïsoleerde 'episodes' toevoegde - Nightmare en Bedroom - en een nieuwe gamemodus. Al de Banned Footage-episodes moesten inzicht bieden in de personages die we in de hoofdgame zagen, waaronder Baker's gevangene Clancy, en geven dan ook kleine extra details die mooi bij de hoofdgame passen.

In Nightmare, als eerste, zien we Clancy 's nachts opgesloten in de kelder en hij moet zien te overleven tot het ochtendgloren door verschrikkelijke monsters af te weren die we kennen uit de hoofdgame. Door deze de doden krijg je punten en tegelijkertijd moet je ook 'scrap' verzamelen om voorwerpen te 'craften'. Het is, zoals je weet, een belangrijk element om te overleven in Resident Evil 7: Biohazard door genoeg hulpmiddelen te verzamelen. Aangezien het aantal vijanden groeit moet je bij iedere golf van plek naar plek haasten, ondertussen plaats je vallen en verzamel je hulpmateriaal terwijl je voor je leven vecht. Het is een spannende affaire voor een vermakelijke mini-game en je leert steeds weer iets beter te worden bij elke mislukte overlevingspoging (het heet immers niet voor niets Nightmare).

Bedroom biedt echter een iets andere uitdaging. Hier speel je nog steeds als Clancy, maar dit keer heeft Marguerite je in een bed gestopt en wordt je allerlei vieze dingen gevoerd. Het doel hier is om te proberen te ontsnappen door een reeks aan voorwerpen te gebruiken die ze achterlaat in de kamer. Er is echter een twist: ze komt regelmatige terug de kamer in en als ze ontdekt dat er iets niet op zijn plek ligt wordt ze enorm boos en word je gestraft. Daarom is het niet alleen een puzzel hoe je ontsnapt, maar moet je ook verzekeren dat je al je sporen wist. Het is een frustrerende aangelegenheid en laat je zweten terwijl je haastig zoekt naar de juiste oplossing in de korte periodes, maar het is wel meer een hersenkraker in vergelijking met Nightmare's actievolle chaos.

Banned Footage Vol. 1 introduceerde ook een nieuwe gamemodus, genaamd Ethan Must Die. Dit is een vrij 'hardcore' mini-game waarin je met minimale hulpmiddelen buiten het Baker-huis begint. Je moet door het huis navigeren en overleven om de eindbaas aan het einde te ontmoeten. Doodgaan is permanent hier en er zijn geen checkpoints. In combinatie met het feit dat er overal vallen zijn maakt dit een erg pittige uitdaging. Het enige waar je op kunt bouwen zijn de willekeurige kratten die je voorwerpen geven en standbeelden die achterblijven als je doodgaat. Deze geven je bovendien één willekeurig voorwerp van je vorige speelsessie. Het biedt misschien niet zoveel substantie, maar als je hebt genoten van de meer op gevecht gerichte onderdelen van de hoofdgame, dan zul je hier evenveel van genieten.

Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: Biohazard

De tweede Banned Footage-dlc-verzameling verscheen een maand later, met dezelfde opzet: twee afzonderlijke episodes en een nieuwe gamemodus. We bespreken eerste de gamemodus, Jack's 55th Birthday. Deze is het beste te omschrijven als een 'mod', maar een die niet de lijn van het originele verhaal volgt. Herinner je nog die gast die je continue achterna zat in het huis in de hoofdgame? Dit keer ben je te gast op zijn verjaardagsfeestje en moet je door het huis rennen om voedsel voor hem te verzamelen, terwijl je tegen monsters vecht met gekke hoedjes op. Het is een beetje belachelijk, grappig en eigenlijk een aangename veranderingen ten opzichte van de groezelige kamers waar we normaal in terecht komen.

21 is echter een episode die volledig in teken staat van het gelijknamige kaartspel. Dit keer zit arme Clancy vast i een kamer tegenover een andere gevangene en moet hij van Lucas 21-en. Het addertje onder het gras is dat je bij het verliezen van een potje je een vinger verliest - hetzelfde geldt voor zijn tegenstander. Dat is het, dus als je van een kaartspelletje houdt met een verhoogd risico dan zal je hier ook van genieten. Wederom is het een losstaand en inconsequent hoofdstuk in het grotere geheel, maar het is goed voor spelers die genieten van de sfeer en inzicht willen krijgen in de verdraaide geesten van de familie Baker.

Daughters is verreweg de beste dlc in de Banned Footage-verzameling en helpt je het verhaal beter te begrijpen. Hier speel je als Zoe Baker, voorafgaand aan de gebeurtenissen in Resident Evil 7: Biohazard en zie je het normale familieleven voor Jack een meisje genaamd Eveline introduceert. Als je de game hebt uitgespeeld weet je dat dit slecht eindigt voor de familie en voor Zoe. Vanuit een verhalende perspectief biedt dit een totaal nieuwe kijk op de hele familie. Een die nuances aanbrengt, ze (een soort van) minder monsterlijk maakt en ook enigszins uitlegt wat er in de eerste plaats misging.

Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: Biohazard