Finding Paradise

Finding Paradise

Als je een laatste wens had, wat zou dat zijn?

Weinig indiegames wisten zoveel mensen diep te raken als To the Moon deed. Verschillende Youtubers moesten huilen tijdens hun 'playthrough' en dankzij persoonlijke ervaringen begrijpen we waarom. Er zijn sindsdien net zes jaar voorbij en in december bracht Freebird Games eindelijk het vervolg op de game uit en daarmee komt het lange wachten eindelijk ten einde.

In Finding Paradise spelen we wederom als Dr. Eva Rosalene en en Dr. Neil Watts, die werken voor het bedrijf Sigmund Corps. Hun taak is om aan de laatste wensen te voldoen van patiënten door middel van kunstmatige herinneringen. De eerste keer dat we ze leerden kennen wilde hun patiënt de Maan bezoeken. Een reis die meer bleek dan 'slechts' een reis naar de Maan. Dit keer ontmoeten we Colin Reeds, een man op zijn sterfbed, die Sigmund Corps vraagt voor een laatste dienst voor dat hij afscheid neemt. Zijn droom is echter niet zo uitgesproken als die van Johnny was in To the Moon.

We maakten al kennis met Colin in 2014 in de korte 'episode' A Bird Story en het idee was destijds om kort daarna Finding Paradise uit de brengen, deze werd echter voor een lange periode uitgesteld. Zelfs toen werd verteld dat Colin een eenzame jongen zonder vrienden was die er over droomde om een piloot te worden. Dit wordt verder verkend in deze titel, waarin we leren dat zijn moeder en vader bijna nooit thuis waren. Hij was vaak alleen, maar wist troost te vinden bij zijn Faye, die naast hem woont en waar hij veel tijd mee doorbracht. Zij ging met hem mee naar zijn vlieglessen, hielp hem cello te leren spelen en gaf hem advies toen hij zijn toekomstige vrouw, Sofia, ontmoette.

De game wisselt constant tussen de herinneringen van de patiënt en het lijkt vrij duidelijk dat Colin nooit echt blij was in zijn leven. Het duurt ook niet lang voordat we meer te weten komen over zijn leven als volwassene, waar hij een comfortabel leeft met zijn vrouw en zoon. Hij brengt zijn jeugd grotendeels alleen door en daarom zou je denken dat hij nu blij zou zijn met alles dat die ogenschijnlijk wilde. Echter is hij constant somber, afwezig en klaagt hij, onder andere, dat zijn zoon hem geen kleinkinderen heeft gegeven.

Finding Paradise

De opzet is nog steeds hetzelfde, waar het vervolg gebaseerd is op het verkennen van verschillende herinneringen en met verschillende voorwerpen en mensen omgaan terwijl je stukjes verzameld van een nieuwe herinnering, deze vervolgens te bezoeken en meer leren over Colin's leven. Het is, en is altijd al, behoorlijk repetitief geweest, maar ondanks een goed opgebouwd verhaal dat lang interessant blijft, werkt het grotendeels niet fantastisch. De eerste game was ruwweg drie uur lang, wat geweldig was, maar Finding Paradise is net iets langer dan vier uur, wat iets te lang voelt voor de ervaring die het biedt.

Tel daarbij de graphics op vrijwel onveranderd zijn en wederom de knusse pixel-stijl biedt. Jammer genoeg kun je de resolutie niet aanpassen, waar we ons enorm aan ergerden (tot we er uiteindelijk aan gewend raakten). Een ding dat uitblinkt zijn de afbeeldingen die tussendoor zijn te zien, deze zijn zo slechts dat het lijkt alsof ze in Paint zijn gemaakt. Helaas, betreft het hier geen uitzondering en is het eerder de regel.

To the Moon ging voornamelijk om liefde, terwijl dit vervolg een verhaal vertelt over mentale gezondheid. Dat had interessant kunnen zijn, helaas wist het verhaal ons niet echt te pakken en het voelt nooit alsof de game echt van start gaat. In tegenstelling tot Johnny is Colin een vrij oninteressant persoon om te leren kennen en wordt het nooit echt duidelijk wat zijn wens echt is. Uiteindelijk krijgen we hier inzicht op middels een plottwist, maar helaas was dit vrij teleurstellend.

Finding Paradise

Er zit enorme potentie in het verhaal dat Freebird Games wil vertellen, maar het voelt slordig als je snel voorbij de interessante delen in Colin's leven gaat. We hadden meer willen zien van Sofia, hun huwelijk, hun blijdschap bij het krijgen van kinderen, maar ook de uitdagingen die hij lijkt te ervaren zijn familieleven. Zijn herinneren bevatten helemaal geen conflicten, wat een beetje jammer is aangezien dit het innerlijke conflict kon versterken waar Colin last van had, maar het had ook kunnen zorgen voor een betere plottwist.

Iets dat ook teleurstellend voelde was dat de droom om een piloot te worden lijkt te zijn vergeten. Hier is hij plotseling een getrainde piloot, wat het verhaal van A Bird Story onnodig maakt. Het besluit om terug te kijken op zijn volledige leven en niet zijn grootste kinderdroom te verkennen is een vreemde.

Om op dezelfde manier verder te gaan als het briljante eerste deel zou altijd lastig worden en jammer genoeg komt Finding Paradise nooit in de buurt om die kwaliteit te evenaren. De grappen komen vaak gemaakt over en zijn missplaats doordat ze de 'flow' van het verhaal verbreken. Daarbovenop zijn de puzzelstukjes die je nieuwe herinneringen laten zien niet erg innemend. Ze missen betekenis en lijken alleen te bestaan om meer speeltijd toe te voegen, wat de ervaring meer kwaad dan goed doet.

Vergis je echter niet, we hebben van veel dingen genoten. Een daarvan is de muziek, die wederom voor een magische sfeer zorgt. Kan Gao, de ontwikkelaar van de game, blijft prachtige pianomuziek afleveren die constant past bij de toon van de game. Er zijn weinig games die zoveel vreugde en leed kan overbrengen met muziek. Als je wat extra wilt uitgeven is de soundtrack van de game de moeite om aan te schaffen.

Finding Paradise is een fijne kleine game die de moeite is om te spelen als je het origineel waardeert. Het verhaal, aan de andere kant, raakt niet dezelfde gevoelige snaren en dat is jammer aangezien dit de kracht moet zijn van de game. Het is een vermakelijk vervolg, maar helaas weet het niet dezelfde kwaliteit af te leveren als zijn voorganger.

Finding Paradise
6 / 10
+