Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國

Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ

De beste Dragon Ball-game ooit?

We zijn er niet 100 procent zeker van, maar we durven te stellen dat Dragon Ball een van de al niet dé grootste licentie is die verwerkt in ons medium. Er zijn een heleboel videogames geïnspireerd op deze Japanse animé, met een populariteit die verschillende generaties aan fans heeft weten te grijpen. In recente jaren hebben die fans Dragon Ball Xenoverse 1 en 2 gekregen, uitstekende voorbeelden, maar Dragon Ball FighterZ is een apart geval. Hier liggen de prioriteiten op het gevechtssysteem, de gameplay en graphics. Vrijwel direct toen de game op E3 2017 werd getoond leek het de potentie te bevatten om tot iets speciaals uit te groeien. De veelvoud aan bètatests die over de loop van de afgelopen maanden plaatsvonden hebben dat idee helpen te versterken. Nu we de uiteindelijke versie hebben gespeeld kunnen we bevestigen dat Dragon Ball FighterZ spectaculaire graphics en leuke gameplay bevat, maar qua content iets tekort schiet.

De game slaagt er in het acceptabele minimum te leveren: biedt een Story-modus, online gameplay en een Arcade-modus; allemaal geïntegreerd in een online hub (die ook offline werkt). Het is genoeg om spelers bezig te houden, maar als je van Dragon Ball Xenoverse 2 afkomt mis je de enorm hoeveelheid content uit die game - waaronder het aantal personages. De meest belangrijke namen zijn aanwezig: Goku, Vegeta, Piccolo, Cell, Gohan evenals meer recente vechters, zoals Beeru, Hit en Goku Black. Er is zelfs ook een volledig nieuw personage: Android 21.

Het is een redelijke lijst, maar verre van de meest complete die we in een 'saga'-game hebben gezien. Veel van de secundaire personages missen en ook enkele 'vormen' van enkele vechters zijn achterwege gelaten. Je kunt niet als 'normale' Goku spelen of met de verschillende vormen van Cell en Frieza. Er zijn wel enkele transformaties in de game te vinden, zoals Goku SSJ3, maar deze maken onderdeel uit van een 'special move' en verdwijnen hierna weer. Deze beperkte selectie aan vechters en het onvermogen om tijdens gevechten personages te laten transformeren zullen sommige spelers zeker teleurstellen.

Dragon Ball FighterZDragon Ball FighterZ

Dan hebben we de Story-modus, wat onze grootste teleurstelling van de game is. Het is een volledig origineel verhaal, wat een pluspunt is, dat ze richt op hoe mysterieuze energiegolven de kracht van vrijwel iedere vechter op de planeet heeft gestolen. Alleen diegenen die een "onbekende ziel" bevatten (de speler) kan zijn kracht terugkrijgen. Het verhaal wordt vertelt via scènes tussen de gevechten door met de in-game graphics, maar het script is zwak en kinderachtig - alhoewel niet erg anders dan de formule die we in het verleden hebben gezien. Het vreemde is dat de animaties in deze scènes niet vloeiend zijn, waarbij het haast lijkt dat er frames missen. Het verhaal bevat ook de verschijning van kwaadaardige klonen die verspreid zijn over de hele wereld; klonen die geïnspireerd zijn op de verschillende personages uit de game. Dit zijn klonen die dienen als de vijanden in de Story-modus; wat betekent dat je keer op keer tegen dezelfde tegenstanders vecht.

De Story-modus is in drie hoofdstukken verdeeld, die hetzelfde verhaal vertellen vanuit een ander perspectief. Als je het eerste deel uitspeelt, zijn er nog veel vragen onbeantwoord. Deze worden in de opvolgende twee gedeeltes beantwoord.

Elke hoofdstuk bevat een 'map' die als een bord werkt waarop verschillende speelstukken zijn geplaatst. Een is het hoofdgevecht om verder te gaan met het verhaal, maar er zijn ook secundaire ontmoetingen waarin je voorwerpen en gevechten kunt winnen die extra personages vrijspelen. Het aantal stappen dat de speler op dit bord kan nemen is beperkt, maar wij hadden altijd genoeg stappen om de meeste doelen zonder problemen te behalen. Soms duiken er extra gevechten op als je de map verkent en deze geven je extra voordelen als je wint, ze zijn echter niet makkelijk. Tenzij we iets hebben gemist is er geen manier op de moeilijkheidsgraad in de Story-modus te veranderen en wij wisten het leeuwendeel van de gevechten te winnen zonder enige 'health' te verliezen. Er zijn enkele gevechten die dienen als 'tutorials', maar zelfs dat zijn eigenlijk geen tutorials. Zelfs gevechten tegen personages met een hoger level, waren belachelijk simpel.

Dit haalt alle spanning uit de Story-modus, aangezien het vrijwel geen moeite kost. Misschien missen we iets: een obscure optie die we niet konden vinden; of misschien is Arc System Works bezig met een 'Day One-patch' die dit moet veranderen. Wat wij hebben gespeeld was echter veel te makkelijk. Daarnaast is het verhaal niet interessant en de gevechten enorm repetitief. Met andere woorden: het is makkelijk te begrijpen waarom we zo teleurgesteld waren met de Story-modus van Dragon Ball FighterZ.

We hebben het meest genoten van de Arcade-modus. Hier is de moeilijkheidsgraad beter gebalanceerd en werd het gaandeweg steeds uitdagender. Er zijn drie varianten van de Arcade-modus - met drie, vijf en zeven gevechten - en elk heeft een Hard-modus voor spelers die op zoek zijn naar een grotere uitdaging.

Dragon Ball FighterZDragon Ball FighterZDragon Ball FighterZ