Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia

Subnautica

Subnautica

We zullen je missen, tussen de vissen.

In dit gametijdperk zijn Early Access-games de normaalste zaak van de wereld. Wat betekent dat een titel voordat het volledig wordt uitgebracht al jarenlang een actieve community heeft kunnen ontwikkelen. Dit doordat het vroegtijdig kan laten zien wat het in huis heeft, om vervolgens de nodige afwerking en kwaliteit toe te voegen aan het uiteindelijke product. PlayerUnknown's Battlegrounds en Hello Neighbour zijn twee erg recente voorbeelden hiervan en nu komt daar Unknown Worlds' Subnautica bij: een game die eind 2014 al in Early Access verscheen, maar nu pas aan de oppervlakte komt als een afgemaakte titel om vrij letterlijk in te duiken.

In tegenstelling tot de community van de game begonnen wij zonder de nodige voorkennis en zonder te weten wat we moesten doen Subnautica in. Het lijkt ook dat Unknown World vergeten is dat veel spelers zich in hetzelfde bootje als ons bevinden. Voor nieuwkomers bestaat het eerste half uur dan ook uit het nodige gespartel terwijl ze zich afvragen wat ze moeten doen. Terwijl spelers die de game vanaf het begin van de Early Access-periode hebben gespeeld zich als een vis in het water zullen voelen.

De opzet is als volgt: je maakt deel uit van de bemanning van een gigantische ruimteschip, Aurora. Deze stort neer richting een buitenaardse planeet, waarbij de openingsscène geen tijd verspeelt, waar je bewusteloos raakt terwijl je vlucht in je ontsnappingscapsule. Je wordt wakker, blust enkele vuurtjes met een brandblusser en opent de capsule om er achter te komen dat je naast het brandende wrak van het schip bent geland. Bovendien lijkt de volledige planeet één gigantische oceaan.

Deze introductie werpt je in het diepe, zoals eerder gezegd, zonder enige uitleg wat je moet doen - afgezien van een uitleg over hoe je de voorwerpen gebruikt die je vasthoudt. Hierdoor moet je in principe, maar wat uitproberen en rondkijken. Binnen het eerste uur wordt echter langzaam de basisprincipes duidelijk: verzamel hulpmiddelen; gebruik je 'fabricator' (een soort van werkbank) om je uitrusting te maken; ontdek meer en verder door gebruik te maken van deze uitrusting, en zo steeds verder.

Subnautica

Natuurlijk, zoals in alle andere 'sandbox'-games als deze, begin je met enkele miezerige mogelijkheden. Deze zijn gemaakt uit standaardmaterialen en vereisen weinig inspanning om te krijgen, zoals je onbeduidende standaard zuurstoftank en enkele armzalige flippers. Deze opties breiden zich echter uit doordat je meer blauwdrukken plus middelen vindt en steeds verder en dieper de zee verkent. Het is vanaf het begin dan ook niet mogelijk om meteen alles te bouwen. Je moet nieuwe bouwschema's ontdekken om nieuwe voorwerpen te maken. Dit wordt gedaan door het scannen van fragmenten van de Aurora, zoals voertuigonderdelen of afgebroken apparatuur, die je aantreft op de bodem van de zee.

We zullen niet alles bespreken wat je kunt vrijspelen, maar je armzalige flippers worden al snel vervangen door een gemotoriseerde Seaglide; vervolgens een onderzeeër genaamd de Seamoth, en zo steeds verder. Wat we hier enorm aan konden waarderen is dat je zelden geen idee hebt wat het volgende is om te bouwen, omdat er altijd iets is waar je naartoe kan werken. Als je eenmaal de blauwdrukken hebt, moet je alleen nog de 'ingrediënten' vinden en deze hieraan uitgeven.

Deze voortgang wordt ook geholpen door kleine stukjes verhaal die af en toe opduiken. Net als in andere sandbox-games als Minecraft, is er een soort van einde (zoals de Ender Dragon), maar de nadruk ligt vooral op survival en verkennen. De verhalende elementen dien slechts als aanknopingspunten die naar verre plekken verwijzen om meer toffe en intrigerende dingen te ontdekken. Mocht je er nog niet achter zijn: je doel is om deze nieuwe vreemde planeet weer te verlaten. Al kort nadat je landt en je radio repareert ontvang je berichten van andere ontsnappingscapsules en potentiële redders die je voorzien van informatie, waardoor je meer van het verhaal ontrafelt.

De vergelijking met Minecraft is misschien niet eerlijk. Waar het verhaal zeker niet het belangrijkste is, dat is het verkennen en de open zee, blijft het mysterie erg interessant en konden we enorm genieten van enkele verrassingen die langskwamen. Vooral de latere gedeeltes in de game wisten indruk te maken. We verklappen niet, maar het ontsnappen van dit waterwonderland is niet zo simpel als het lijkt.

SubnauticaSubnautica
SubnauticaSubnauticaSubnautica
SubnauticaSubnauticaSubnautica