Dissidia Final Fantasy NT

Dissidia Final Fantasy NT

Enkele bekende gezichten uit Final Fantasy vechten het uit in de nieuwe 3-vs-3-vechtgame op de PS4.

De Dissidia-reeks was voorheen exclusief te spelen op de PlayStation Portable (PSP) met Dissidia: Final Fantasy en Dissidia Duodecim: Final Fantasy, waarna het ook in de Japanse arcadehallen verscheen. Beide PSP-games werden goed ontvangen en fans hadden door dat het met een unieke game te maken hadden - en ook Square Enix heeft dit inmiddels door. Nu is Dissidia Final Fantasy NT eindelijk uit en kunnen we eindelijk aan de slag met de nieuwe 3-versus-3-vechtgame.

Het verhaal is vrij eenvoudig: Materia (de helden) en Spiritus (de schurken) zijn verwikkeld in een oorlog. Jouw missie is om Materia te helpen om Spiritus te verslaan. Gaandeweg ontmoet je verschillende geliefde personages uit de Final Fantasy-games, zoals Zidane, Squall, Tidus, Ultimecia en Sephiroth. Het verhaal richt zich niet op één personage, maar gebruikt ze allemaal. Dit kan soms verwarrend zijn en alle verschillende gebeurtenissen zwakt het verhaal enigszins af. Daarnaast kun je niet direct genieten van het verhaal van begin tot eind. Deze is namelijk onderverdeeld in kleinere brokken die vrijgespeeld moten worden via andere modi.

Dissidia Final Fantasy NT

De structuur van het verhaal is niet het enige dat vreemd is, dit geldt ook voor de personages. We waren bijna verstomd door enkele stemmen van de personages. We hebben veel gespeeld met één van onze favorieten: Squall Lionheart, die in Final Fantasy VIII bekendstaat als een toffe 'badass', maar in deze game laat de stemacteur hem klinken als een enorme lafaard. We vragen ons ook af wat de makers precies voor ogen hadden toen ze enkele personages ontwierpen, want sommige zien er al uit Barbiepoppen. Nieuwkomers laat dit koud, maar voor echte Final Fantasy-fans kan dit een doorn in het oog zijn.

De game heeft veel modi te bieden, dus er is hier vrijwel voor iedereen iets te vinden. Onder deze bevindt zich de multiplayer, waar coöperatief spel een belangrijke rol speelt. Alle personages zijn namelijk verdeeld in vier 'classes': Vanguard, Assassin, Marksman en Specialist, elk met hun eigen vaardigheden en specialiteiten. Sommige zijn goed voor gevechten van dichtbij, waar andere beter zijn voor afstandsgevechten.

Iets waar we ons behoorlijk aan irriteerden in de multiplayer was dat het vrij lang duurt om andere spelers te vinden om tegen te vechten. Dit proces moet je bovendien herhalen na ieder gevecht - laten we hopen dat Square Enix dit verhelpt met een patch. Daarnaast is de 'matchmaking' in de multiplayer verschrikkelijk oneven gebalanceerd: nieuwkomers worden bij veteranen gegooid en andersom, wat ervoor zorgt dat je (en wij) meerdere keren volledig afgemaakt wordt. In een gevecht verloren we in minder dan een minuut en we zijn er nog steeds niet helemaal achter wat er precies gebeurde. Soms duurde het veel te lang voordat ons personage weer opkrabbelde nadat deze omver was geslagen, iets wat zorgde voor de nodige irritatie en we vragen ons af of de game wel het 'button mashen' reageerde. Ondanks al deze punten is de multiplayer wel erg vermakelijk en slaagt het er in om een unieke sfeer te creëren en je een enorm adrenalinestoot te geven als je er eindelijk in slaagt om de eerste plek te veroveren.

Dissidia Final Fantasy NTDissidia Final Fantasy NT

Naast de multiplayer vindt je ook andere modi zoals Gauntlet. Dit is een offline modus waar je je een weg door levels vecht die steeds lastiger worden. Als dat niet jouw pakkie aan is dan is het mogelijk om je eigen regels op te stellen en je eigen voorkeuren voor het soort levels die je wilt spelen. Wat ons het meeste irriteerde aan deze modus is dat 1-versus-1-gevechten niet mogelijk zijn, alleen 3-versus-3, wat de gevechten rommelig en verwarrend maakt.

In de gevechten moet je team de tegenstanders verslaan of de hoofdbasis van de vijanden vernietigd worden. De hoofdbasis is een gigantisch zwevend kristal. Het is belangrijk om niet blind het gevecht in te duiken, je moet tactisch en strategisch nadenken om te winnen. Alle vijanden hebben een barrière die je moet verzwakken met aanvallen, waarna ze in een "BREAK"-modus terechtkomen. Als dat gebeurt moet je ze direct met een HP-aanval raken om schade te doen. Dit kostte ons enige tijd om uit te vogelen! Maar we hebben toch behoorlijk genoten van de gevechten.

'Summons' zijn ook terug, dit keer als echte wezens (of Guardian Forces) om je een helpende hand te bieden tijdens gevechten. Je moet hier ook tactisch bij nadenken, aangezien iedere summon zijn eigen unieke vaardigheden heeft. De ene summon maakt je bijvoorbeeld sterker, terwijl een andere je meer 'health' geeft. Hoe dan ook, we kwamen er al snel achter dat de game meer summons dan de acht die het biedt had kunnen gebruiken.
Waarom Square Enix heeft gekozen voor dit aantal (en geen daarvan zijn Carbuncle, Titan, Neo-Bahamut, Diablo of Fenrir) blijft voor ons een mysterie.

De muziek is even intens als in de voorgaande games, maar wordt na enige tijd wel repetitief en vermoeiend. We waarom daarom enorm blij om te ontdekken dat we met in-game valuta ook de originele liedjes konden kopen. We hadden wel graag de optie gezien om tijdens gevechten de liedjes te veranderen, maar dat is op dit moment jammer genoeg niet mogelijk.

Dissidia Final Fantasy NT

Dissidia Final Fantasy NT heeft veel extra content en je weet nooit precies wanneer je de game volledig hebt uitgespeeld. De game heeft een eigen winkel waar je de originele soundtrack, nieuwe outfits voor je personages en zelfs wapens kunt kopen met in-game valuta. Het verkrijgen van deze in-game valuta is tijdrovend, dus bereid je voor om te 'grinden'. Dit helpt echter de speelduur van de game te vergroten, daarnaast is het ook mogelijk om alle verschillende personages te verbeteren en te upgraden. Square Enix heeft ook een Season Pass aangekondigd, dus we kunnen er op rekenen dat er meer dan genoeg content aan zit te komen.

Al met al is dit echter niet de game die we hadden verwacht voor de PlayStation 4. Het voelt alsof er nog veel ontbreekt en we denken dat er veel meer personages beschikbaar zouden moeten zijn bij het begin. De game had ook beter geweest met dynamische omgevingen, zoals regen halverwege een gevecht of bijvoorbeeld een aardbeving die de grond laat opscheuren en verschillende lagen zou creëren. Dat is echter niet het geval, maar had de gevechten wel interessanter en unieker kunnen maken.

Al heeft de game enkele tekortkomingen, we hebben ons er wel mee vermaakt. Vooral met de Gauntlet-modus. We hebben de multiplayer ook behoorlijk vaak gespeeld en het is zeker het meest intense gedeelte van de game. Dissidia Final Fantasy NT is uitstekend op enkele vlakken, maar stelt op andere weer teleur. Het is daarmee ook meer een game voor nieuwkomers in de reeks, al zullen fans die genieten van het spelen met hun favoriete Final Fantasy-personages ook plezier uit de titel kunnen halen.

6 / 10
+
Populaire personages; variatie in de arena's; veel nostalgie voor fans; uitdagend; gevarieerde modi.