Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia

Dissidia Final Fantasy NT

Dissidia Final Fantasy NT

Enkele bekende gezichten uit Final Fantasy vechten het uit in de nieuwe 3-vs-3-vechtgame op de PS4.

De Dissidia-reeks was voorheen exclusief te spelen op de PlayStation Portable (PSP) met Dissidia: Final Fantasy en Dissidia Duodecim: Final Fantasy, waarna het ook in de Japanse arcadehallen verscheen. Beide PSP-games werden goed ontvangen en fans hadden door dat het met een unieke game te maken hadden - en ook Square Enix heeft dit inmiddels door. Nu is Dissidia Final Fantasy NT eindelijk uit en kunnen we eindelijk aan de slag met de nieuwe 3-versus-3-vechtgame.

Het verhaal is vrij eenvoudig: Materia (de helden) en Spiritus (de schurken) zijn verwikkeld in een oorlog. Jouw missie is om Materia te helpen om Spiritus te verslaan. Gaandeweg ontmoet je verschillende geliefde personages uit de Final Fantasy-games, zoals Zidane, Squall, Tidus, Ultimecia en Sephiroth. Het verhaal richt zich niet op één personage, maar gebruikt ze allemaal. Dit kan soms verwarrend zijn en alle verschillende gebeurtenissen zwakt het verhaal enigszins af. Daarnaast kun je niet direct genieten van het verhaal van begin tot eind. Deze is namelijk onderverdeeld in kleinere brokken die vrijgespeeld moten worden via andere modi.

Dissidia Final Fantasy NT

De structuur van het verhaal is niet het enige dat vreemd is, dit geldt ook voor de personages. We waren bijna verstomd door enkele stemmen van de personages. We hebben veel gespeeld met één van onze favorieten: Squall Lionheart, die in Final Fantasy VIII bekendstaat als een toffe 'badass', maar in deze game laat de stemacteur hem klinken als een enorme lafaard. We vragen ons ook af wat de makers precies voor ogen hadden toen ze enkele personages ontwierpen, want sommige zien er al uit Barbiepoppen. Nieuwkomers laat dit koud, maar voor echte Final Fantasy-fans kan dit een doorn in het oog zijn.

De game heeft veel modi te bieden, dus er is hier vrijwel voor iedereen iets te vinden. Onder deze bevindt zich de multiplayer, waar coöperatief spel een belangrijke rol speelt. Alle personages zijn namelijk verdeeld in vier 'classes': Vanguard, Assassin, Marksman en Specialist, elk met hun eigen vaardigheden en specialiteiten. Sommige zijn goed voor gevechten van dichtbij, waar andere beter zijn voor afstandsgevechten.

Iets waar we ons behoorlijk aan irriteerden in de multiplayer was dat het vrij lang duurt om andere spelers te vinden om tegen te vechten. Dit proces moet je bovendien herhalen na ieder gevecht - laten we hopen dat Square Enix dit verhelpt met een patch. Daarnaast is de 'matchmaking' in de multiplayer verschrikkelijk oneven gebalanceerd: nieuwkomers worden bij veteranen gegooid en andersom, wat ervoor zorgt dat je (en wij) meerdere keren volledig afgemaakt wordt. In een gevecht verloren we in minder dan een minuut en we zijn er nog steeds niet helemaal achter wat er precies gebeurde. Soms duurde het veel te lang voordat ons personage weer opkrabbelde nadat deze omver was geslagen, iets wat zorgde voor de nodige irritatie en we vragen ons af of de game wel het 'button mashen' reageerde. Ondanks al deze punten is de multiplayer wel erg vermakelijk en slaagt het er in om een unieke sfeer te creëren en je een enorm adrenalinestoot te geven als je er eindelijk in slaagt om de eerste plek te veroveren.

Dissidia Final Fantasy NTDissidia Final Fantasy NT

Naast de multiplayer vindt je ook andere modi zoals Gauntlet. Dit is een offline modus waar je je een weg door levels vecht die steeds lastiger worden. Als dat niet jouw pakkie aan is dan is het mogelijk om je eigen regels op te stellen en je eigen voorkeuren voor het soort levels die je wilt spelen. Wat ons het meeste irriteerde aan deze modus is dat 1-versus-1-gevechten niet mogelijk zijn, alleen 3-versus-3, wat de gevechten rommelig en verwarrend maakt.

In de gevechten moet je team de tegenstanders verslaan of de hoofdbasis van de vijanden vernietigd worden. De hoofdbasis is een gigantisch zwevend kristal. Het is belangrijk om niet blind het gevecht in te duiken, je moet tactisch en strategisch nadenken om te winnen. Alle vijanden hebben een barrière die je moet verzwakken met aanvallen, waarna ze in een "BREAK"-modus terechtkomen. Als dat gebeurt moet je ze direct met een HP-aanval raken om schade te doen. Dit kostte ons enige tijd om uit te vogelen! Maar we hebben toch behoorlijk genoten van de gevechten.

Dissidia Final Fantasy NT