Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國

Dynasty Warriors 9

Dynasty Warriors 9

De Musou-game stapt de openwereld in.

Dynasty Warriors is de reeks die de Musou-formule aanvoert. Het laat je als een heldhaftige krijger spelen, terwijl honderden tot duizenden vijanden aan je zwaard sneuvelen in een onrealistische, heetgebakerde over-de-top actie-ervaring. Hier is jaren aan gesleuteld, zij het in de voorgaande Dynasty Warriors-games of andere titels, zoals Warriors All Stars, die de kenmerkende gameplay eigen hebben gemaakt. Met Dynasty Warriors 9 proberen ontwikkelaar Omega Force en uitgever Koei Tecmo de reeks op zijn grondvesten te doen schudden.

De grootste verandering is dat we dit keer te maken hebben met een openwereld. In voorgaande delen koos je een historische vechter (gebaseerd op de Chinese geschiedenis, zoals fans weten) en duik je vervolgens een vrij groot level in. In Dynasty Warriors 9 zijn er tussen de missies geen menu's te vinden, maar moet je echt reizen naar war je heen moet of 'fast-travelen' naar een locatie die je al hebt ontdekt. Het is bovendien een vrij grote kaart waar we op terechtkomen, waar het de nodige tijd kost om van een plek naar een andere te rijden.

Het probleem met deze openwereld is dat het niet echt een interessante wereld is om te verkennen en daarom vragen we ons af of deze overstap de moeite is. Weliswaar vind je in de wereld materialen om mee te 'craften', evenals schatten en andere 'loot'. Dit is een poging om het verkennen de moeite te maken. Deze zijn echter niet alleen enorm schaars, maar vaak zijn deze ook niet de moeite om naar op zoek te gaan. Zoals Warriors-fans weten ben je vanaf het begin van de game al enorm sterk, dus het verzamelen van hulpmiddelen om te upgraden geniet geen prioriteit.

Daarbovenop is de wereld zelf vrij levenloos en nietszeggend. Er zijn leuke kleine elementen zoals boerderijen waar we de geschiedenis van Chinese arbeiders krijgen te zien, maar als je de interessante gedeeltes zoals steden verlaat kom je terecht in kilometers en kilometers aan lege bossen, grote open vlaktes of bergketens. Het lijkt een openwereld die alleen maar open is om een openwereld te zijn. De wereld dient meer als een afstand om te overbruggen, in plaats van een organische geloofwaardige wereld die leuk is om te verkennen. Het is vaak dan ook het tegenovergestelde: verplichte kost.

Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9

Enterhaken ('grappling hooks') werden eveneens gepresenteerd als een belangrijk nieuw element in Dynasty Warriors 9. Deze voegen echter weinig toe aan de reeks en maakt alles juist iets makkelijker dan het had moeten zijn. Als je bijvoorbeeld een doelwit moet uitschakelen in een fort, kun je eerst de vijanden die de poort bewaken uitschakelen of je kunt simpelweg met een druk op de knop je enterhaak gebruiken om over de muren heen te klimmen. Het opent in ieder geval vrijwel geen nieuwe strategische deuren, maar sluit wel vele anderen.

De nederzettingen en steden die je bezoekt zijn veel interessanter dan de wildernis er omheen. Deze bieden namelijk verkopers en diensten die je kunnen helpen tijdens je avontuur: van het upgraden van je wapens tot het kopen van hulpmiddelen zoals Vitality Powder. Hier kun je verzekeren dat je geneest en je voorbereidt op ieder gevecht. Visueel is dit eveneens indrukwekkend. Steden zijn afgeladen met huizen en bewoners, waardoor ze voelen als bruisende en levendige plekken.

Net als in voorgaande games worden we getrakteerd op de nodige Chinese geschiedenis. De game opent met een groots gevecht tussen de troepen van de Yellow Turbans, een rebellengroep geleid door Zhang Jiao, die in opstand komt tegen het Han Dynasty-regime, en de Dynasty zelf. Dit is niet het hele verhaal, maar een uitstekend startpunt. Nadat je een quest hebt voltooid met een personage (zoals het populaire terugkerende personage Cao Cao) kun je jezelf ook aan de andere kant van het conflict plaatsen en als Zhang Jiao zelf spelen. Dit zorgt voor een welkome alternatieve kijk op de gebeurtenissen.

Het verhaal zelf bevat al deze verschillende personages, maar je kunt alleen als een personage spelen zo lang als deze in het verhaal zit. Daardoor speel je sommige personages éénn hoofdstuk, terwijl andere bijvoorbeeld alleen tussen hoofdstuk 4 en 6 zijn te spelen. Er zijn in ieder geval meer dan genoeg personages om uit te kiezen: van Wei, Wu, Shu en Jin tot 'Anderen', waaronder de Yellow Turban-leider. Het verhaal in de gehele game blijft onveranderd, maar de keuzes die je maakt bepaalt in welke positie je in dit verhaal terechtkomt. Het verhaal is vrij episch, strekt zich over heel China en is van vergelijkbaar niveau als de voorgaande delen.

Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9