Dynasty Warriors 9

Dynasty Warriors 9

De Musou-game stapt de openwereld in.

Dynasty Warriors is de reeks die de Musou-formule aanvoert. Het laat je als een heldhaftige krijger spelen, terwijl honderden tot duizenden vijanden aan je zwaard sneuvelen in een onrealistische, heetgebakerde over-de-top actie-ervaring. Hier is jaren aan gesleuteld, zij het in de voorgaande Dynasty Warriors-games of andere titels, zoals Warriors All Stars, die de kenmerkende gameplay eigen hebben gemaakt. Met Dynasty Warriors 9 proberen ontwikkelaar Omega Force en uitgever Koei Tecmo de reeks op zijn grondvesten te doen schudden.

De grootste verandering is dat we dit keer te maken hebben met een openwereld. In voorgaande delen koos je een historische vechter (gebaseerd op de Chinese geschiedenis, zoals fans weten) en duik je vervolgens een vrij groot level in. In Dynasty Warriors 9 zijn er tussen de missies geen menu's te vinden, maar moet je echt reizen naar war je heen moet of 'fast-travelen' naar een locatie die je al hebt ontdekt. Het is bovendien een vrij grote kaart waar we op terechtkomen, waar het de nodige tijd kost om van een plek naar een andere te rijden.

Het probleem met deze openwereld is dat het niet echt een interessante wereld is om te verkennen en daarom vragen we ons af of deze overstap de moeite is. Weliswaar vind je in de wereld materialen om mee te 'craften', evenals schatten en andere 'loot'. Dit is een poging om het verkennen de moeite te maken. Deze zijn echter niet alleen enorm schaars, maar vaak zijn deze ook niet de moeite om naar op zoek te gaan. Zoals Warriors-fans weten ben je vanaf het begin van de game al enorm sterk, dus het verzamelen van hulpmiddelen om te upgraden geniet geen prioriteit.

Daarbovenop is de wereld zelf vrij levenloos en nietszeggend. Er zijn leuke kleine elementen zoals boerderijen waar we de geschiedenis van Chinese arbeiders krijgen te zien, maar als je de interessante gedeeltes zoals steden verlaat kom je terecht in kilometers en kilometers aan lege bossen, grote open vlaktes of bergketens. Het lijkt een openwereld die alleen maar open is om een openwereld te zijn. De wereld dient meer als een afstand om te overbruggen, in plaats van een organische geloofwaardige wereld die leuk is om te verkennen. Het is vaak dan ook het tegenovergestelde: verplichte kost.

Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9

Enterhaken ('grappling hooks') werden eveneens gepresenteerd als een belangrijk nieuw element in Dynasty Warriors 9. Deze voegen echter weinig toe aan de reeks en maakt alles juist iets makkelijker dan het had moeten zijn. Als je bijvoorbeeld een doelwit moet uitschakelen in een fort, kun je eerst de vijanden die de poort bewaken uitschakelen of je kunt simpelweg met een druk op de knop je enterhaak gebruiken om over de muren heen te klimmen. Het opent in ieder geval vrijwel geen nieuwe strategische deuren, maar sluit wel vele anderen.

De nederzettingen en steden die je bezoekt zijn veel interessanter dan de wildernis er omheen. Deze bieden namelijk verkopers en diensten die je kunnen helpen tijdens je avontuur: van het upgraden van je wapens tot het kopen van hulpmiddelen zoals Vitality Powder. Hier kun je verzekeren dat je geneest en je voorbereidt op ieder gevecht. Visueel is dit eveneens indrukwekkend. Steden zijn afgeladen met huizen en bewoners, waardoor ze voelen als bruisende en levendige plekken.

Net als in voorgaande games worden we getrakteerd op de nodige Chinese geschiedenis. De game opent met een groots gevecht tussen de troepen van de Yellow Turbans, een rebellengroep geleid door Zhang Jiao, die in opstand komt tegen het Han Dynasty-regime, en de Dynasty zelf. Dit is niet het hele verhaal, maar een uitstekend startpunt. Nadat je een quest hebt voltooid met een personage (zoals het populaire terugkerende personage Cao Cao) kun je jezelf ook aan de andere kant van het conflict plaatsen en als Zhang Jiao zelf spelen. Dit zorgt voor een welkome alternatieve kijk op de gebeurtenissen.

Het verhaal zelf bevat al deze verschillende personages, maar je kunt alleen als een personage spelen zo lang als deze in het verhaal zit. Daardoor speel je sommige personages éénn hoofdstuk, terwijl andere bijvoorbeeld alleen tussen hoofdstuk 4 en 6 zijn te spelen. Er zijn in ieder geval meer dan genoeg personages om uit te kiezen: van Wei, Wu, Shu en Jin tot 'Anderen', waaronder de Yellow Turban-leider. Het verhaal in de gehele game blijft onveranderd, maar de keuzes die je maakt bepaalt in welke positie je in dit verhaal terechtkomt. Het verhaal is vrij episch, strekt zich over heel China en is van vergelijkbaar niveau als de voorgaande delen.

Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9

Net als in iedere andere Warriors-game heeft elk personage zijn eigen unieke stijl. Ieder heeft zijn eigen principes, afhankelijk van de kant waar ze zich in de geschiedenis bevinden, evenals hun eigen persoonlijkheid (zij het de opvliegende Sun Jian of de excentrieke Zhang Jiao). Het zijn echter de gevechten waar deze verschillen het meeste uitblinken. Elk personage heeft een eigen speciale aanval, beginwapens en sterke punten. Dit verzekert dat elk verhaal fris en interessant blijft. Enkele favoriete personages, zoals Lu Bu en Dian Wei zijn ook terug. Voor terugkerende fans is er genoeg te ontdekken en daar komen ook enkele gloednieuwe elementen bij.

Niet alles is dit keer echter hetzelfde in de grote gevechten. Natuurlijk hebben we de kracht om golven aan vijanden uit te schakelen met een enkele zwaardslag, maar alles is iets meer aan te passen. Als eerste kies je welk wapen je wilt, wat gedaan kan worden bij een wapensmid, maar moet je ook diamanten verbinden aan speciale aanvallen. Het indrukken van de schouderknop (R1) laat een tactisch menu verschijnen met verschillende opties. Je hebt Launch, wat vijanden de lucht in werpt; Stun, wat tegenstanders verbluft; Knock-Down, waardoor ze tegen de grond worden geworpen; en Special, wat per personage verschilt. Elk van deze kunnen aan een diamant worden gekoppeld om bepaalde effecten te activeren. Het is dus de moeite om deze te craften om je aanvallen nog dodelijke te maken.

Er zijn ook enkele andere stukjes en beetjes die het noemen waard zijn bij de gevechten, waaronder het feit dat je op vijandelijke aanvallen kunt reageren door driehoekje te drukken. Net als in een game als Batman: Arkham Asylum levert dit een ommekeer ('reversal') op. Driehoekje wordt ook gebruikt als een tegenstander weinig 'health' heeft om deze af te maken met een filmische beweging, dus er komt meer kijken bij het vechten dan alleen het hameren op de aanvalsknop in Dynasty Warriors 9. Er is zelfs een pijl-en-boog die je kunt gebruiken om op wilde dieren of vijanden te jagen... en ook nog een of twee ontploffende tonnen.

Hoewel je veelvuldig wordt aangemoedigd om mee te doen aan de zijmissies om je level en ervaring te verhogen voorafgaand aan grote gevechten (de levelvereisten zijn hiervoor aangegeven in het menu), zijn de missies met een hoog level vaak te voltooien als je weet waar je mee bezig bent. Blind op vijanden in hakken die niet omver kunnen worden gegooid is een stomme keuze, maar als je verstandig je speciale aanvallen en R1-vaardigheden gebruikt zijn tegenstanders makkelijk te verslaan. De game is dan ook vaak veel te makkelijk, zelfs als je het opneemt tegen de meest lastige vijanden.

Dynasty Warriors 9

Deze zijmissies bestaan vaak uit "ga hierheen en versla deze vijanden om deze reden", wat we helemaal niet erg vonden. Of je nou je kameraden redt of een buitenpost verovert, er zijn altijd genoeg soldaten te vinden die een goede pak slaag kunnen gebruiken. We kunnen de lichte repetitieve opzet dan ook door de vingers zien in deze quests, aangezien dit juist een van de grote trekpleisters is van de Warriors-reeks. Gelukkig komen de quests waar je medicijnen moet craften voor de bevolking ook niet vaak voor.

Iets dat we absoluut niet begrijpen is waarom een reeks, die bekendstaat om zijn belachelijke, explosieve actie, 'stealth'-missies introduceert, iets wat Omega Force al eerder heeft gedaan. Gelukkig zijn er niet veel van, maar die enkele die we moesten spelen waren vervelende kruipoefeningen, waarin we probeerden niet gezien te worden in grote open ruimtes. Word je wel gezien, dan moet je even naar de andere kant van een muur kruipen; enkele seconden wachten tot het alarm uit gaat; en vervolgens weer verder gaan. Een verbluffend besluit van de studio en een die vrijwel niets positiefs toevoegt.

Het meest teleurstellende van Dynasty Warriors 9 is echter het technische verhaal, deze is zacht gezegd teleurstellend. Om te beginnen schoot de framerate alle kanten op. Dit begint al bij de 'tutorial' en wordt daarna niet beter (we speelden op standaard PlayStation 4). Het werd nooit onspeelbaar, maar was tijdens de game merkbaar. Dat geldt ook voor de wisselvallige animaties van de personages (bijvoorbeeld als je met je paard iets steils beklimt); onzichtbare muren; 'textures' die niet inladen; en 'game-brekende' bugs (gelukkig waren deze erg zeldzaam en op te lossen door de game opnieuw te starten). Dit algehele gebrek aan afwerking is zonde om te zien en is onmogelijk om te negeren.

Dat gezegd hebbende: voor Musou-/Warriors-fans is er hier enorm veel te vinden om van te genieten. Er is slechte voice-acting, vrijwel kenmerkend voor de reeks; intense en explosieve actie; een gevarieerde en diverse cast van personages; en een verhaal met enorm veel verschillende perspectieven. Weliswaar is de overstap naar de openwereld geen noodzakelijk en zorgt het niet echt voor verbeteringen, het blijft zonder meer een erg vermakelijke game. We hopen dat het na de release nog de nodige nazorg krijgt, want dat is een van de grootste nadelen van een anderzijds vermakelijke ervaring.

7 / 10
+
Dezelfde leuke extreme Dynasty Warriors-gevechten, maar met enkele nieuwe opties; interessante steden; ziet er grotendeels goed uit; gevarieerde personages en veel verhaalopties en -perspectieven.