Immortal Redneck

Immortal Redneck

Een klassieke 'roguelike' shooter in Egypte.

Toen Immortal Redneck in april vorig jaar voor de pc verscheen waren we al erg enthousiast over de verslavende gameplay en diversiteit in de game. Nu verschijnt de klassieke first-person shooter ook op de PlayStation 4 en Xbox One, de perfecte gelegenheid om de game opnieuw in te duiken.

Immortal Redneck begint met een korte intro waarin een naamloze 'redneck' tijdens een ritje in zijn woestijnbuggy de afgrond inrijdt, waarna hij door een groep met figuren die lijken op Egyptische goden wordt gemummificeerd en in een magische sarcofaag wordt opgesloten. Onze eerste kennismaking met de game is geen beste. De tutorial bevat een bug waardoor we deze niet is te voltooien; onszelf om het leven brengen met enkele granaten lijkt de enige uitweg. Geen probleem: doodgaan hoort immers bij Immortal Redneck en deze zelfmoord zorgt er gelukkig voor dat we aan de game kunnen beginnen.

De spelwereld van Immortal Redneck draait om de sarcofaag waarin je werd opgesloten, met daaromheen drie piramides en twee winkeltjes om upgrades te kopen. Hier keer je elke keer dat je dood gaat weer terug. De eerste speelminuten zijn weinig indrukwekkend. In de eerste piramide vragen we ons af wat de bedoeling precies is en waarom we überhaupt de piramide bezoeken blijft vooralsnog onbeantwoord. Na een aantal keer spelen en doodgaan wordt echter vanzelf duidelijk waarom je Immortal Redneck toch blijft spelen: elke keer dat je dood gaat kun je je personage upgraden, wordt je sterker en dring je bij je volgende poging dieper in de piramide door - alle kenmerken van een 'roguelike'. Hoewel de game simpel oogt, bestaat er een uitstekende balans tussen herspeelbaarheid van de locaties, het verbeteren van je personage en uitdagende gameplay. Dit maakt eveneens een meeslepend verhaal enigszins overbodig.

Immortal Redneck
Immortal RedneckImmortal RedneckImmortal Redneck

Iedere keer dat je een piramide binnengaat worden de gangen en kamers willekeurig gegenereerd. De verschillende kamers zien er erg sfeervol uit, met veel kleurige Egyptische godenbeelden, binnentuinen, trappenhuizen, lavakamers en ondergelopen kerkers die zijn vormgegeven in een tekenfilmachtige stijl. Daarnaast biedt de game veel diversiteit aan vijanden die de piramides elke keer in een andere samenstelling bevolken. Zo zijn er grote vijanden met knuppels, vliegende paarse schedels die op je af schieten, sarcofagen die kleine mummies op je afsturen, boogschutter-mummies die je vanaf een afstand beschieten en een soort geiten die op je af komen stormen. Elk type vijand vereist het gebruik van specifieke wapens van je personage of wapens die je onderweg oppakt. Gecombineerd met het feit dat je munitie snel opraakt maakt dit de gameplay erg uitdagend, helemaal doordat je vijanden sterker worden naarmate je hogere verdiepingen in de piramide bereikt. Je bent dan ook elke keer blij als vijanden een kist munitie of een biefstuk voor wat 'hitpoints' laten vallen.

De piramide zelf biedt eveneens uitdagingen. In sommige kamers kun je een schatkist met geld, wapens of 'scrolls' verdienen als je binnen een vastgestelde tijd een kamer doorkomt, zonder schade de kist bereikt, of via lastige sprongen over platforms je behendigheid tentoonstelt. Het zijn de vaardigheden die we kennen uit 'old-school' shooters die je nodig hebt. Je moet snel bewegen en goed uitgekiende sprongen gebruiken om via platformen tegelijkertijd de aanvallen van de vele vijanden te ontwijken. Als je geluk hebt levert een sterke vijand of een schatkist je bovendien een papyrusrol op, met kans op een bonus zoals meer geld, automatisch herladen of een plattegrond van de piramide. Het leuke is dat je ook pech kunt hebben en je door een rol bijvoorbeeld niet meer tussentijds kunt herladen of slechts een enkele keer kunt springen. Omdat de piramide bij elke nieuwe poging weer anders is blijft een poging iedere keer nieuw en uitdagend.

Bij elke poging in een piramide verzamel je bovendien geld dat je in je personage kunt investeren. Bij een soort magisch boompje voor de sarcofaag zijn je je vaardigheden na iedere poging in ruil voor dit geld verbeteren. De basisupgrades zijn voor meer munitie, verdediging, hitpoints of aanvalskracht, terwijl de speciale upgrades je bijvoorbeeld meer munitie 'drops' of geld opleveren. Daarnaast kun je extra helden vrijspelen die andere speciale krachten en eigen wapens hebben. De godin Sekhmet focust bijvoorbeeld op helende krachten waardoor je langer kunt overleven, terwijl de god Seth elektrische wapens heeft die goed zijn om van dichtbij groepen vijanden te verslaan. Afhankelijk van het doel van de 'run' waaraan je begint zijn bepaalde personages handiger dan andere: al het goud en munitie kunnen omtoveren in biefstuk om je hitpoints aan te vullen is uiteraard handiger als je een deel wilt uitspelen, dan wanneer je geld wilt verzamelen voor een nieuwe vaardigheid.

Hetgeen dat Immortal Redneck echt een leuke game maakt is de drang die je voelt om telkens opnieuw de piramides in te gaan om geld te verzamelen en je personage elke keer weer sterker te maken. Je kunt de piramides namelijk nooit vanaf het begin uitspelen. Elke poging die je waagt ga je uiteindelijk dood, waarna je je verzamelde geld zo slim mogelijk probeert te verdelen over upgrades of het kopen van 'boosts' aan het begin van een nieuwe run. De besturing van Immortal Redneck zit ook goed in elkaar, waardoor je niet snel het gevoel hebt dat je door foutjes in de game een ronde verliest. Je succes is echt afhankelijk van je eigen vaardigheden. In de PlayStation 4-versie die wij speelden kun je met de controller goed uit de voeten, van 'strafen' en snel mikken tot het minutieus maken van sprongetjes naar een volgend platform. Ook voelen de wapens door de feedback van de controller lekker aan: een explosieve shotgun geeft bijvoorbeeld echt het gevoel dat je ervan verwacht.

We kunnen niet anders concluderen dat Immortal Redneck een ouderwets leuke shooter is die je steeds laat terugkeren. Dat onze aanvankelijke skepticisme werd omgedraaid naar, en dankzij de, vermakelijke gameplay geeft aan dat de game spelers middels een goede balans van herspeelbaarheid en uitdaging weet aan te trekken. Het enige grote minpunt is dat de game weinig te bieden heeft voor gamers die ook van een achtergrondverhaal houden. Voor de rest bevelen wij de game zeker aan voor liefhebbers van een ouderwetse shooter, evenals aan iedere andere gamer als de titel over een tijdje in de verkoop voorbijkomt.

Immortal Redneck
Immortal RedneckImmortal RedneckImmortal RedneckImmortal Redneck
8 / 10