All Walls Must Fall

All Walls Must Fall

Als je de tijd terug kon draaien...

Na een succesvolle Kickstarter-campagne verscheen inbetweengames' All Walls Must Fall in Early Access op Steam afgelopen jaar, maar afgelopen week kwam dit ontwikkelproces ten einde en werd de volledige versie uitgebracht. Na de game al in Early Access te hebben uitgeprobeerd maakten we ons weer klaar om naar Oost-Berlijn terug te keren voor een nieuwe dosis actie in de Koude Oorlog zodat we kun precies kunnen zien wat er in de game allemaal is veranderd.

Het is het jaar 2089. De Koude Oorlog heeft bijna 150 jaar aangehouden en West- en Oost-Berlijn houden futuristische tijdverschuivingstechnologieën om elkaar in de gaten te houden. Dus als er een gevaar dreigt van een vernietigende nucleaire aanval sturen beide kanten hun beste agenten terug in de tijd om de boosdoeners tegen te houden en vanuit de schaduwen uit te schakelen. Hier nemen we de rol aan van Stasis-agent Kai die het nachtleven van Berlijn onderzoekt, vooral de gayscene. Hij praat met dj's en ondervraagt verschillende contacten, allemaal terwijl hij zoekt naar hints die mogelijk leiden naar de terroristen. Waarom we in deze clubs op zoek zijn naar hints is niet helemaal duidelijk, maar de soundtrack en drukke dansvloer sleuren ons mee in het onderzoek.

De ontwikkelaar beschrijft All Walls Must Fall als "Xcom treft Braid" en die beschrijving geeft een goed beeld van wat deze game precies is. Waar de tactische gevechten en vertrouwen op beschutting ons aan Xcom: Enemy Unknown doet denken, gebruiken we ook onze ongelofelijke tijdverbuigende vaardigheden om de tijd en ruimte te manipuleren, zoals we in Braid zagen. Kai gebruikt drie verschillende vaardigheden om de tijdsverloop rond hem te veranderen: door zijn eigen acties terug te draaien of die van vijanden. Hij neemt het ook op tegen vijandige bewakers en drones met verschillende wapens, alhoewel dit vrij standaard is met pistolen en shotguns. Hetgene wat je echter het meest in de gaten moet houden tijdens het vechten zijn de aantal tijdeenheden, want iedere actie maakt gebruik van dit kostbare middel. Het winnen van een schermutseling en het ontdekken van een nieuwe kamer levert je meer tijdenergie op om Kai's krachten mee te gebruiken. Dit is echter een evenwichtsoefening.

In All Walls Must Fall is tijd spreekwoordelijk geld. De hoeveelheid tijd die op de klok overblijft aan het einde van een missie bepaalt hoeveel geld je verdient. Deze kunnen vervolgens geïnvesteerd worden in het vrijspelen en upgraden van nieuwe vaardigheden, wapens en zelfs augmentaties. Als je een fatsoenlijke bepantsering voor Kai bemachtigt kan hij bijvoorbeeld meer kogels incasseren voordat hij doodgaat, terwijl het gebruik van feromonen zijn kansen verhoogt dat de beveiliging valt voor zijn charmes... Hoe hij immers anders de informatie krijgen die hij nodig heeft?

All Walls Must Fall

Het dialoogsysteem is een simpele mini-game, maar het is een leuke kleine verandering van de actie waarin we zo vaak terechtkomen. Als een bewaker ziet dat je iets verdachts doet kun je er voor kiezen om deze weg te jagen, me ze verbroederen of hun respect verdienen om een gevecht te vermijden. Het maken van verkeerde beslissingen of overdreven bot reageren leidt tot een gevecht, maar met Kai's tijdverbuigende krachten is de tijd terug te spoelen en zo kun je een ander antwoord proberen, net als in Life is Strange. Wederom kost dit je overblijvende tijdseenheden en als je te roekeloos speelt kan je makkelijk met lege handen eindigen.

De eerste keer met het tijdverbuigingsmechanisme was vrij pijnlijk en daarom eindigden vaak midden in een gevecht zonder tijd. Het is dan ook zeker een element waar je aan moet wennen, maar als je eenmaal deze gameplaysystemen onder de knie krijgt weet All Walls Must Fall uit te blinken en kom je in een 'flow' terecht.

De degelijke aanpassingsopties van je personage, gekoppeld aan de willekeurig gegenereerde opmaak van de clubs, verzekeren herspeelbaarheid. Als dat niet voldoende is om je te vermaken, kan je altijd gebruik maken van de 'permadeath'-optie om de uitdaging te verhogen. Diegene die een nog hectischere game verlangen, kunnen ook de timer aanzetten, wat je tijd bij iedere verspeelde seconde afneemt (als je niets actiefs doet). Deze optie zorgt er echter wel voor dat je sneller reageert en nadenkt.

All Walls Must Fall

Afgezien daarvan is er niet veel meer te beleven in All Walls Must Fall. De willekeurig opgebouwde clubs en Kai's interessante tijdmanipulatievaardigheden zijn zeker vermakelijk, maar het verhaal weet ditzelfde niveau niet te halen. We hadden ook graag meer ervaren van de distopische visie van Berlijn en tot nu toe hebben de makers hun visie van het westen van de stad nog niet geopenbaard (dat zijn ze wel van plan in de toekomst...).

We hebben ook enkele problemen ondervonden, dus de game is verre van perfect. Zelfs met de willekeurige opzet voelen de clubs bijvoorbeeld vrijwel hetzelfde. Uiteindelijk ligt de kracht van All Walls Must Fall in diens speltempo en variatie. Dagelijkse uitdagingen, de permadeath-optie en de willekeurige gegenereerde levels spreken zullen spelers aanspreken die houden van een tactische uitdaging. Als je kunt leven met enkele kleine minpunten en geniet van uitdaging en tactische games is All Walls Must Fall zeker de moeite om tijd voor vrij te maken.

7 / 10
+
Herspeelbaarheid; geweldige scifi-soundtrack; tijdverbuigen is leuk; dialoog mini-game kan naar interessante twists leiden...