Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Warhammer: Vermintide 2

Warhammer: Vermintide 2

We gingen bij Fatshark langs om enkele dagen de volledige versie van het langverwachte vervolg te spelen.

Het is enkele jaren geleden dat we voor het eerst kennis maakten met ons kwintet van helden in Ubersreik en nu is het tijd voor Fatshark's vervolg op het uitstekende Warhammer: End of Times - Vermintide. Wat heeft Fatshark gedaan om dit uit te bouwen in Warhammer: Vermintide 2 en is dat alles waar we op hebben gehoopt?

Het korte antwoord is: ja. Warhammer: Vermintide 2 is een verbetering van zijn voorganger op virtueel elke manier. We zien meer personages waar we van houden, meer diepgang wat betreft de vaardigheden en mogelijkheden, meer 'loot', veel nieuwe vijanden en eindbazen en tenslotte een nieuw thuisbasis. De End Times (zoals we deze vanaf nu noemen) is misschien een geweldige vervangen geweest voor de Left 4 Dead-reeks, maar dit vervolg voelt echt als de volgende stap in de ontwikkeling van dit prachtige concept.

De game begint met onze helden die in de problemen zitten. Ze zijn gevangen genomen door Skaven - de ratmannen waarvan we oneindige hordes hebben afgeslacht in de laatste game - en zijn getuige van een bondgenootschap tussen hun oude vijanden en de nieuwkomers in de game, Chaos. Deze noorderlingen zijn echter niet zo rechtdoorzee als de ratten, aangezien de meeste van hen veel meer schade kunnen absorberen. Echter met de hulp van enkele oude vrienden slagen de helden er in om hun nieuwe fort, de ruïnes van een oud kasteel, te ontsnappen.

Na deze vuurproef stuiten we op de eerste grote verandering in de game. Net als vorige keer kun je uit vijf personages kiezen die je wilt spelen. Dit keer is het echter een keuze die meer gewicht met zich meedraagt. In Warhammer: Vermintide 2 level je individuele personages en niet alleen je spelersprofiel. Het is zeker geen probleem om later van held te veranderen, maar als je een laag level bent en geen toffe nieuwe wapens hebt is dat een duidelijke handicap. Het is dan ook aan te raden om meteen vanaf het begin de held te kiezen waar je mee wilt gaan spelen.

Warhammer: Vermintide 2

Het individueel level van iedere held is belangrijk om twee redenen. Als eerst speelt ieder vijfde level verschillende passieve talenten vrij die je kunt aanpassen. Deze verschillen van het dragen van meer ammunitie en het uitdelen van meer schade tot een klein beetje sneller bewegen. De tweede reden is dat bij level zeven en twaalf je de tweede en derde "carrière" vrijspeelt van de personages. Deze staan misschien niet gelijk aan het verschil dat een nieuw personage maakt, aangezien je nog steeds het wapen van je held kunt gebruiken, maar leveren wel nieuwe unieke vaardigheden, passieve bonussen en hun eigen 'skill tree' met talenten op. Als we bijvoorbeeld kijken naar de elf Kerillian: je eerste carrière, Waystalker, geeft je de mogelijkheid om snel enkele doelwitzoekende pijlen te krijgen en langzaam 'health' terug te krijgen. Bij carrière nummer twee, Handmaiden, krijg je de vaardigheid om door een aantal vijanden heen te beuken en deze schade te doen, waardoor de afstand die je aflegt bij het ontwijken van vijanden wordt vergroot.

De verschillende carrières geven je de kans om je personages aan te passen zoals jij wilt spelen. Als je niet graag vanaf een afstandje schiet dan is bijvoorbeeld de dwerg Bardin's Slayer-carrière perfect. Deze onttrekt je namelijk van lange afstandswapens. Als je prefereert om vijanden rustig uit te kiezen voordat deze je hebben gezien, is bijvoorbeeld de soldaat Kruber's Huntsman-carrière de juiste keuze. Het is waarschijnlijk het beste dat we hier de grens trekken en niet te diep in gaan op de verschillende vaardigheden van alle personages. We willen dit namelijk niet volledig verklappen. Wel kunnen we verzekeren dat dit vervolg veel dieper is dan het eerste en ook rijker in content.

Warhammer: Vermintide 2