logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Atomik: RunGunJumpGun

Atomik: RunGunJumpGun

Nog een arcade-indietitel die zijn weg vindt naar de Nintendo Switch.

Atomik: RunGunJumpGun is in een adem te noemen met Celeste en Super Meat Boy als een van de beste spijkerharde platformgames in de Nintendo eShop. Atomik verscheen voor het eerst in 2016 op Steam (tenminste, onder de naam RunGunJumpGun) en laat je en mini-gundragende ruimteman besturen door psychedelische levels vol met dodelijke vallen. Op de Switch bevat het een volledige nieuwe Shield-modus en 120 gevarieerde levels die de nodige tijd opslokken als je eenmaal bezig bent. Maar levert de Switch-versie een definitieve versie af en rechtvaardigt dit een tweede aanschaf voor diegene die al kennis hebben gemaakt met de titel.

Veel van de aantrekkingskracht van Atomik ligt, net als het eerdergenoemde Super Meat Boy, in de eenvoud. Je wordt door een onbekende kracht voortgestuwd en hebt alleen maar twee knoppen om de scherpe punten, roterende zagen en doelzoekende raketten te ontwijken die op je pad liggen. Door de L-knop in te drukken kun je je mini-gun gebruiken om jezelf de lucht in te schieten en de R-knop wordt gebruikt om naderende vallen en projectielen uit te schakelen. Ieder level (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad) kost je ongeveer 10-30 seconden om te voltooien, maar waarschijnlijk doe je er voor langer over om een veilig pad te vinden. Gelukkig voor diegene, die net als ons 1334 keer doodgaan, neemt het weinig tijd in beslag om na een mislukte poging weer aan de slag te gaan.

Je pad wordt verlicht door groene bollen, atomiks, die nodig zijn om de drie buitenaardse planeten te bezoeken. Atomiks zijn de enige 'collectibles' in de game, zijn te vinden op lastig te bereiken plekken en vereisen de nodige 'trial-and-error' om te verzamelen. Dit biedt een extra uitdaging voor meer ervaren spelers en krikt te herspeelbaarheid omhoog, aangezien het een doel geeft naast het geraken van A naar B. Jammer genoeg levert het verzamelen er van, afgezien van en betere ranking, verder niets op. Het had tof geweest als je harde werk bijvoorbeeld enkele bonuslevels had vrijgespeeld of zelfs wat concept art.

Atomik bevat 120 levels die zijn verdeeld over drie werelden en het kostte ons ruwweg vier uur om deze te voltooien (hierbij tellen we niet de honderden atomiks die we nog missen). In sommige levels moesten we inkomende vuur van een ruimteschip ontwijken en in een andere bevinden we ons voorzichtig achter een zaag die we eerder hebben losgemaakt. Er wordt zoveel op je afgestuurd om het gevarieerd te houden. En hoewel sommige levels hetzelfde idee of motief delen voelt het nooit eentonig. Sommige van de waterlevels voelden soms wel als een taak om doorheen te geraken, daar ze gebruik maken van een omgekeerde besturing en dit lastig was om gewend aan te raken met de snelle reactie die deze vereisten.

Atomik: RunGunJumpGun

Atomik's treffende neonkleurenpalet en pulserende elektronische soundtrack bracht ons in een staat van gelukzaligheid. Op de Switch ziet het er zowel in tv- en handheldmodus geweldig uit en tijdens onze vier uur durende 'playthrough' liepen (schoten of sprongen) we nooit tegen enkele technische problemen aan. Sommige van de explosiegeluiden klonken een beetje rommelig, wat na enige tijd vermoeiend begint te klinken aangezien doodgaan zo een prominent onderdeel is van de ervaring. We hebben ook de besturing enigszins moeten aanpassen doordat de standaardcommando's op L en R een beetje onnatuurlijk aanvoelde en na korte periodes voor ongemak zorgde.

Zoals we al eerder zeiden bevat de Switch-versie een gloednieuwe Shield-modus. Dit zorgt er voor dat de bewegingssnelheid afneemt, waardoor de speler veel meer tijd heeft om te reageren op de aankomende obstakels. Dit is perfect voor nieuwkomers die zich geïntimideerd voelen door de pittige moeilijkheidsgraad. De Switch geniet, natuurlijk, voordeel van zijn draagbaarheid en door de bondige levels voelde de game enorm geschikt om onderweg te spelen. Een grote teleurstelling en gemiste kans is echter het ontbreken van multiplayer, vooral aangezien de losse Joy-Con-controllers perfect waren geweest om een tegen een vriend te racen of te vechten. Een multiplayermodus had de Switch-versie wellicht een tweede aanschaf gerechtvaardigd en had het zeker de definitieve versie gemaakt.

Atomik: RunGunJumpGun is geschikt voor iedereen die een goedkope pittige uitdaging zoekt. De eenvoudige gameplay met twee knoppen wordt dankzij het voortreffelijke leveldesign uitgebouwd en we werden al snel verliefd op de vreemde presentatie en bijhorende soundtrack. Het had echter fijn geweest om een multiplayermodus of enige vorm van beloning te zien voor het verzamelen van al die atomiks. De game is echter scherp geprijsd, daarbij het is makkelijk om de tekortkoming te vergeten en fans van Celeste en Super Meat Boy bevelen we deze titel dan ook van harte aan.

Atomik: RunGunJumpGunAtomik: RunGunJumpGun
      7 / 10
      +