Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Yakuza 6: The Song of Life

Yakuza 6: The Song of Life

Technisch de meest geavanceerde Yakuza, maar dat geldt niet voor de gameplay.

We schrijven al vele jaren reviews over de Yakuza-games en hebben altijd gehoopt dat de reeks een significante update zou krijgen waardoor deze als echte hedendaagse actiegames zouden worden gezien. Yakuza 6: The Song of Life heeft eindelijk de Westkust bereikt en op technisch vlak evenals de algehele 'flow' van de game is het de meest hedendaagse Yakuza ooit. Aan de andere kant maakt de gameplay veel kleinere stappen vooruit in vergelijk met de graphics en verhaalvertelling.

Het verhaal van Yakuza 6 bouwt voort op alles dat voorheen heeft plaatsgevonden. Zoals gebruikelijk kennen alle personages een eigen introductie, maar meestal wordt hun connectie met het hoofdpersonage, Kazuma Kiryu, niet duidelijk gemaakt. Je kunt in het menu een beschrijving vinden van alle voorgaande Yakuza-games en individuele personages. Dit is veel tekst om door heen te ploegen en misschien was één lange video een betere keuze geweest. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar nieuwe spelers welkom wilt heten, maar tegelijkertijd verwacht het wel dat er veel gelezen wordt. Yakuza 6 slaagt er in om zijn verhaal ook prima te vertellen, zonder enige voorkennis, maar reken er dan wel op dat je soms niet alles meekrijgt.

In voorgaande Yakuza-games hebben de makers meerdere verschillende methodes gebruikt om een verhaal te vertellen. Naast traditionele tussenfilmpjes, waren er ook stilstaande afbeeldingen met voice-overs en zelfs tekst die zonder stemmen op het scherm verscheen. Yakuza 6 heeft gekozen voor één aanpak in de hele game, wat een verademing is. Ieder gedeelde waar het verhaal wordt verteld bevat volledige voice-acting en wordt getoond middels een normaal tussenfilmpje. De verbintenis met de gamewereld is hierdoor veel beter dan in voorgaande titels.

Yakuza 6: The Song of Life
Yakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of Life

De manieren waarop je progressie in het verhaal boekt is ook veel beter dan voorheen. Voorheen was het een traditie om nu en dan een speler in de gamewereld los te laten en van hem of haar te verwachten om alles uit te vogelen. Dit leidde er uiteindelijk toe dat we per ongeluk terecht kwamen bij het bedoelde gebied of gedwongen werden om de oplossing op internet op te zoeken. In Yakuza 6 is de richting, wat je moet doen en waar, altijd duidelijk. Je kunt nog steeds andere dingen doen, zoals zijmissie en andere activiteiten, en dat wordt ook aangemoedigd. Als je echt wilt is het ook prima om alleen de hoofdverhaallijn te volgen.

De game begint met ex-yakuza Kazuma Kiryu die naar gevangenis gaat door wat hij in een voorgaande game heeft gedaan. De navolgende drie jaren groeit Kiryu's dochter, zijn alles, Haruka Sawamura, uit tot een bekende zangeres. Helaas komt de media er achter dat Haruka's vader ex-yakuza is en dit vernietigt de carrière van Haruka. Ze raakt hierna ernstig gewond in een 'hit-and-run' en na dit auto-ongeluk moet Kiryu voor de één jaar oude zoon van Haruka zorgen. Kiryu moet er achter te komen wie Haruka probeerde te vermoorden en wie de vader van haar zoon is.

Zoals je kunt verwachten is deze persoonlijke quest van Kiryu slechts het beginpunt. Als snel strijden een mix van Japanse, Chinese en Zuid-Koreaanse criminele organisaties voor macht en invloed in Tokyo's fictieve wijk Kamurocho. De invloed van de Yakuza heeft reikt echter ook naar Hiroshima. Hierdoor ontvouwen zich gebeurtenissen van epische proporties, die we nog niet eerder zo hebben gezien, en ieder actie wordt toegeschreven aan een soort van samoeraicode. Er zijn bepaalde regels waar alle criminelen naar leven. Het lijkt er zelfs op dat de makers Kazuma Kiryu hebben ontworpen als een soort van ideale man waar Japanse jongens door geïnspireerd zouden kunnen raken. Kalm, intelligent en een man met principes, die soms te overduidelijk zijn tijdens het spelen van de game.

Yakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of Life