Attack on Titan 2

A.O.T. 2

Is het vervolg op Attack on Titan beter dan zijn voorganger?

De enorm populaire animé Attack on Titan nadert zijn derde seizoen en draait om een wereld waarin de mensheid dreigt uit te sterven door torenhoge mensetende Titans. Dat klinkt als het perfecte recept voor een videogame, toch? De eerste Attack on Titan-game was echter niet fantastisch: met veel herhaling, technische problemen en een zwakke verhaalvertelling. Nu twee jaar later verschijnt het vervolg, maar weet deze de reeks wel eer aan te doen of hebben we wederom te maken met een kolossale teleurstelling?

Het verhaal plaatst je bij de Scout Regiment, een militaire divisie die de mensheid moet redden van de woeste aanval van de Titans. Anders dan in de eerste game, krijg je uitgebreid de mogelijkheid om je personage te maken, voordat je je bij de rest van de cast voegt voor een training. Na het bevechten van enkele houten poppen in de bossen en het onder de knie krijgen van je ODM ('omni-directional mobility') uitrusting ga je er op uit om wraak te zoeken voor de gevallen mensheid en om de muren die de stad beschermen te verdedigen. Het verhaal richt zich dit keer op het tweede seizoen van de animé, maar er zijn ook elementen toegevoegd om nieuwkomers bij de les te krijgen.

Met je ODM-uitrusting drijf je jezelf voort door de omgeving als Spider-Man en moet je een reeks zorgvuldig gecoördineerde slagen aan de aanvallende Titans uitdelen. Momentum is hier de sleutel en daarbij wil je strategisch de ledematen van je tegenstanders afhakken om te voorkomen dat zij zichzelf goed kunnen verdedigen. Door de achterkant van de nek (hun zwakke plek) van een Titan door te snijden worden jij en de omgeving doordrenkt in bloed. Snijd je hun ledematen of dan strompelen ze rond en kruipen ze als een worm tot ze de kans krijgen om je in een keer op te eten. De adrenaline schiet hierbij omhoog dankzij het constant hoge tempo van de gevechten en de 'gore' en grootste opzet laten de rillingen over je rug lopen.

Attack on Titan 2

De besturing kost even wat moeite om onder de knie te krijgen, voornamelijk als je snelheid wilt behouden en aanvallen aan elkaar wilt linken. R1 (op de PlayStation 4) ingedrukt houden laat je een ledemaat naar keuze selecteren en door driehoekje in te drukken vuur je een ankerpunt af waar je vervolgens naar toe schiet. Er is de mogelijkheid om kruisje te gebruiken voor een snelheidsboost (als je genoeg brandstof hebt), maar dit vereist een veel vernuftigere reactie die wel veel meer schade kan toe richten. Nieuw in Attack on Titan 2 zijn sluipaanvallen, die uitgevoerd kunnen worden door R2 in te drukken en een Titan in je vizier te nemen. Als je dit goed timet kun je snelle executies uitvoeren. Kijk je echter te lang met je vizier dan kan deze in een razernij ontvlammen bij de Titans.

Teamwork is enorm belangrijk en je kunt vier handlangers rekruteren voor de gevechten. Door het indrukken van rondje kun je de hulp inschakelen van andere vechters en met enkele drukken op de vierpuntsdruktoets stuur je deze het gevecht in als hun 'cooldown'-tijd is afgelopen. We genoten er van om onze teamleden ons te laten redden als we bijna het loodje legden en ze op een Titan af te zien schieten verveelt nooit. Een interessant mechanisme is dat het verbeteren van je vriendschap met andere personages je upgrades kan opleveren, zoals meer 'health' of betere leiderschapsvaardigheden. Dit wordt gedaan door tussen de missies door optionele gesprekken aan te gaan en tijdens de dialogen, vaak, positieve antwoorden te geven.

Tijdens het vechten neemt je brandstof en de scherpheid van je mes af, waardoor het noodzakelijk is dat je kampen bouwt om deze weer aan te vullen. Er zijn verschillende basissen die je kunt bouwen en vrijgespeeld worden in de 'campaign', inclusief kanonnen die je kunt neerzetten, mijnbouwpalen die graven naar meer hulpmiddelen, evenals algemene bevoorradingstorens. Deze worden gebouwd door een vereist aantal lichtpistolen ('flareguns') te gebruiken, deze zijn te verkrijgen door het voltooien van optionele zijmissies die worden aangegeven met groene rooksignalen. Hoewel deze missies handig zijn voor meer hulpmiddelen en zelfs extra handlangers, komen ze vaak op hetzelfde neer: meer Titans doden.

Waar we het eerder al over hadden is makkelijk A.O.T. 2's grootste minpunt: loutere herhaling. Veel quests in het verhaal bestaan uit het herhalen van dezelfde opdrachten: de Titans uitschakelen, overlevenden begeleiden en het beschermen van gebouwen. De stukken waarin je door de stad loopt en met niet speelbare personages praat bieden de meeste variatie, maar zelfs dit schiet tekort aangezien je alleen maar met personages praat en je uitrusting upgradet. Weliswaar is er verder in de game meer variatie, zoals meer basissen die je kunt bouwen en andere methodes om je voort te bewegen, bijvoorbeeld paarden, maar dit begint als snel te vervelen. Zelfs het doden van de titans wordt langzaam slaapverwekkend, vooral doordat sluipaanvallen uitgebuit kunnen worden en het makkelijk is om een Titan met één klap te doden.

Een goedmaker is de Other-modus, die competitieve en coöperatieve spelopties biedt. Hierin kun je als 37 speelbare personages uit beide seizoenen van de animé spelen, die vrijgespeeld worden door het voltooien van de episodes in de Story-modus en elk personage heeft zijn eigen statistieken. Onze favoriete modus was het coöperatieve 4-tegen-4 Annihilation, waarin je zoveel mogelijk Titans uitschakelt om meer punten te verdienen dan je tegenstanders. Er zijn ook Scout-missie waarin je met een vriend op avontuur gaat. Hoewel het meer van hetzelfde is als in de campaign, is het geweldig om samen met een vriend te vechten en elkaar te kunnen helpen bij hogere moeilijkheidsgraden.

Attack on Titan 2
Attack on Titan 2Attack on Titan 2Attack on Titan 2

De 'cel-shaded'-stijl die Attack on Titan gebruikt weet perfect de sfeer van de animé vast te leggen en deed ons enorm veel denken aan de Gravity Rush-reeks. De ontwikkelaar heeft een geweldige prestatie afgeleverd met de Titans, deze zien er enorm eng uit met hun levenloze uitdrukkingen en vreemde naakte verschijning. Technisch gezien is echter niet alles zo rooskleurig. Tijdens het vechten van een groepje of als je door gebouwen heen schiet hapert de framerate behoorlijk, wat niet helpt bij de nauwkeurigheid die je nodig hebt. Voorwerpen verschijnen en verdwijnen soms, en Titans komen soms vast te zitten in muren en gebouwen. Hopelijk kan dit verholpen worden met een toekomstige patch, aangezien het zorgde voor de nodige irritatie en de 'flow' uit de gevechten haalt.

A.O.T. 2 een competent vervolg dat alle sensatie van zijn voorganger uit 2016 bevat en daar enkele eigen elementen aan toevoegt. Jammer genoeg erft het ook veel van de tekortkomingen van het eerste deel: soms is de game te eentonig en repetitief, en er zijn framerateproblemen die de vereiste nauwkeurigheid beïnvloeden. We houden er nog steeds van om door de omgevingen heen te schieten en de gigantische Titans van hun ledematen te beroven, maar deze momenten worden omsingeld door de nodige frustratie. Als er plannen zijn om een videogame te maken van het derde seizoen hopen we dat er meer geïntroduceerd kan worden om de formule nieuw leven in te blazen en ons te voorzien van een Attack on Titan-game waar we al zo lang op wachten.

6 / 10
+
Enerverende gevechten; gigantische vijanden; accurate stijl; co-op is erg leuk.