Surviving Mars

Surviving Mars

We zijn neergestreken op de Rode Planeet.

David Bowie vroeg ooit "Is er leven op Mars?". Na Surviving Mars vele uren gespeeld te hebben kunnen we daar volmondig "ja, in de virtuele wereld is dat er" antwoorden. Terwijl deze Major Toms richting de Rode Planeet afstuwen, leunden wij achterover en stippelden we de toekomst van de mensheid uit. Paradox Interactive, die een van de beste stadbouwgames van de afgelopen tijd heeft uitgebracht met Cities: Skylines, neemt ons op een buitenaardse avontuur gemaakt door Haemimont Games, de studio die ons ook Tropico 5 gaf. Met die gedachte heeft deze nieuwe game alles in huis om naar de sterren te schieten.

En dus duiken we de 'sandbox' in, die net als bepaalde andere Paradox Interactive-titels geen 'campaign'-modus en erg weinig heeft te bieden qua missies. Je kunt bepaalde evenementen selecteren die zich tijdens je game afspelen en dat is het scenario zelf, maar er is dat is de grens wat verhaal betreft. In plaats daar van is het gewoon een erg open sandboxervaring zonder echt einde. Je stelt meteen vanaf het begin de omstandigheden in en maakt het daarmee zo moeilijk of makkelijk als je zelf wilt (tot op zekere hoogte). Je besluit bijvoorbeeld wie de sponsoren van je kolonisatiepoging zijn, als je een makkelijk ritje wil dan kun je kiezen voor het internationale ruimteprogramma die je bergen financiering geeft, terwijl het vliegen onder de vlag van een land als Rusland iets lastiger is. Daarna kun je je persoonlijkheidstype kiezen wat je, afhankelijk van je keuze, verschillende soort technologie en uitrusting geeft.

Je invloed op de verhalende kant is aan de andere kant min of meer optioneel. Dit heeft te maken met gebeurtenissen die later in de game plaatsvinden en te maken kan hebben met buitenaardse wezens, kunstmatige intelligentie enzovoorts. Het heeft echter niet heel veel invloed op je sandboxervaring. Dit kan op willekeurig worden ingesteld, zodat je niet zeker weet wanneer of wat er gebeurt, maar het is niet echt een uitgeschreven verhaal. Deze vinden plaats als je al lang gevestigd bent, dus tegen die tijd is het een welkome pauze van al het bouwen en overleven. Nadat je je instellingen hebt gekozen stop je allemaal in je raket, inclusief materialen en voorafgebouwde gebouwen, en lanceer je richting je nieuwe avontuur. Als je nog niet helemaal klaar bent stuur je kolonisten dan nog niet weg, want de kans is groot dat deze dan niet lang overleven.

Surviving Mars

Je landt op de rode planeet en begint met drones en 'landers' de wereld te verkennen. Je ontdekt nieuw terrein en bronmaterialen, zoals beton en water, met 'probes' die het oppervlakte scannen. De materialen helpen je om je kolonie op te bouwen en uit te breiden, om vervolgens koepels (domes) te maken waar de dappere zielen zullen leven. De bewoners gaan hun dagelijkse gang, hebben banen en hun eigen karaktertrekken, zoals alcoholism of iemand die een hippie is (die element is echter te weinig uitgediept). Als je ze niet vermaakt of de gebouwen niet onderhoudt dan kunnen ze doordraaien en zelfmoord plegen (iets wat je waarschijnlijk niet wilt). Eenmaal op Mars zijn er echter weinig tutorials, afgezien van enkele notities die bovenin verschijnen, maar deze helpen je om het leven ver van huis onder de knie te krijgen. De interface en besturing zijn echter enorm makkelijk om onder controle te krijgen. Als je een beetje bent gevestigd kun je beginnen te handelen met de Aarde en wordt alles een stuk stabieler, maar de beginfase kent de nodige hobbels.

Het onderhouden van de gebouwen is een constante activiteit tijdens het beginstadium en het lijkt alsof je altijd iets te weinig van de lastiger te vinden en te produceren materialen hebt. Je moet regelmatig nieuwe voorwerpen aanvragen van Aarde tot je geld zo een beetje op is. Dit maakte de game op sommige momenten behoorlijk uitdagend, maar we zagen dit als iets positiefs. De eerste paar potjes zijn hierdoor namelijk een beetje trial-and-error als je soepele progressie wilt boeken zonder te hoeven wachten op de meer geavanceerde onderzoek die het leven en het financieren daarvan makkelijker maken. Als je daar in slaagt voelt dat echter enorm goed en belonend. De onderzoeks-'tree' is uitgebreid en verzekert dat je het voelt alsof je voortgang boekt, aangezien deze je leven op Mars makkelijker maken en nieuwe gebouwen zorgen voor genoeg nieuwe mogelijkheden. Je hebt echt het gevoel dat je voortgang boekt en elke vooruitgang voelt als een beloning. We hebben met name genoten van het onderzoeker van doorbraaktechnologieën, die gevonden kunnen worden door natuurlijke fenomenen op het oppervlak van de planeet te scannen. Deze nieuwe technologen bevatten beloningen zoals het gebruiken van dode kolonisten voor voedsel en bijvoorbeeld het Phoenix-programma waarmee kolonisten na hun dood teruggebracht konden worden als kloon. Elke nieuwe technologie wordt begeleid door een citaat van mensen als Elon Musk, Matt Damon's personage uit The Martian en... Donald Trump.

De graphics zijn best goed, waarbij de 'texture' van het terrein er met name goed uitziet. De gebouwen en voertuigen zien er ook erg scherp uit, met de toegevoegde bonus dat je op gebouwen kunt inzoomen om te kijken wat je kolonisten aan het doen zijn - meestal aan het eten of aan het slapen. Het bekijken van de dagelijkse handelingen van je kolonisten wist ons niet echt gehecht aan ze laten te raken en we het kon ons weinig schelen wie wie was. Het wordt niet voor niets de Rode Planeet genoemd en dat is het dan ook: rood en een planeet. Overal waar je landt ziet de map er vrijwel hetzelfde uit. Er zijn wat hoogteverschillen, grondstoffen op verschillende plekken, maar daar blijft het ook wel bij. De maps zijn daardoor een beetje repetitief, wat vooral komt doordat ze geen verschillende eigenschappen hebben zoals rivieren of bossen (want die zijn er ook niet op Mars zover wij weten). Elk gebied waar je landt bevat wel veel verschil in hoogte, grondstoffen en de natuurrampen die plaatsvinden, zoals meteoorinslagen. De game weet je vele uren te vermaken, iets wat ons betreft de game je geld meer dan waard maakt. Dat gecombineerd met het feit dat er ook enkele dlc staat gepland, betekent dat Surviving Mars je wel een tijdje moet zoet houden.

Surviving Mars
Surviving MarsSurviving MarsSurviving Mars

Op technisch vlak is de game soms wat springerig. Vooral als er veel op het scherm beweegt kakt de framerate soms in en begint het een klein beetje te haperen. Als de game soms laadt geldt dat ook voor het geluid. Afgezien daarvan draait de game vrij soepel en hopen we dat een patch die laatste klein bugs weet te verhelpen. Anderzijds was bijvoorbeeld een competitieve multiplayeroptie een welkome optie geweest. Aangezien het vaak een beetje leeg en eenzaam voelt op de Rode Planeet. Het handelen mist ook enige diepgang en voelt soms een beetje als een nakomertje. Het tempo van de game kan soms ook aan de lage kant zijn, waardoor het eeuwen lijkt te duren voordat iedere technologische vooruitgang klaar is en de verhalen laten behoorlijk lang op zich wachten. Je kunt de game versneller of vertragen, maar zelfs op de hoogste snelheid lijkt het nooit echt snel genoeg te gaan.

Wat het geluid betreft: er is een assistent die je bijna verleidend waarschuwt, maar gelukkig kan dit uitgeschakeld worden als je van stilte en rust houdt. Muzikaal zijn er vier radiostations om naar de luisteren, elk met een ander thema. Enkele hiervan zijn gevuld met spookachtig muziek, zoals we die kennen uit films als Invasion of the Body Snatchers, terwijl andere meer aanstekelijke muziek bevat.

Al met al is dit een geweldig game die de nodige uren enorm weet te vermaken. Het is en erg open ervaring met veel om te ontdekken en genoeg om te doen. De ontwikkelaar zelf schat dat er ongeveer 100 uur speeltijd ingestopt kan worden voordat je alle verschillende verhalen hebt meegemaakt. De map is soms iets te rood en we hadden graag wat meer variatie hier gezien (ook al klopt dat wetenschappelijk gezien niet) en er zijn enkele technische problemen, waarvan we hopen dat deze met de eerste paar patches worden verholpen. Afgezien daarvan is Surviving Mars, helemaal als je van ruimtesims houdt als Aven Colony en de meer futuristische Anno-titels, het bekijken waard.

8 / 10
+
Game met diepgang; erg speelbaar met een goede interface; veel om te onderzoeken en te doen.