Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Far Cry 5

Far Cry 5

Ubisoft serveert een explosieve sandbox in Hope County, Montana.

We zijn bewapend met een raketwerper als er beer onze vijand midden op de weg toetakelt, waarna er een vrachtwagen in botsing komt met zowel de beer als onze tegenstander. In de lucht klinken de klapperende wieken van een helikopter die zich klaar maakt om ons te beschieten met een machinegeweer. We richten en halen de trekker over en zien hoe de helikopter in een spiraal richting de aarde stort.

Als alles in perfecte harmonie samenkomt is er niets zoals Far Cry.

De degelijke inwoners van Hope County, Montana, staat The Collapse te wachten. Een cult genaamd Project at Eden's Gate geleid door de charismatische Joseph Seed, beter bekend als "The Father" heeft het gebied overgenomen en deze van alle communicatie naar de buitenwereld afgesloten. Aan het begin van de game moet je hem arresteren, maar na een neergestorte helikopter plus een gebotste truck zijn de rollen omgedraaid. Jij bent degene die wordt opgejaagd en je collega's moeten gered worden.

Na paradijselijke eilanden, de Afrikaanse savanne en het Himalayagebergte te hebben gezien strijkt de Far Cry-franchise neer in een gebied waar Scandinaviërs en sommige Amerikanen zich meer thuis zullen voelen. Dennenbomen, meren en landbouwgrond is hetgene wat je het voornamelijk in Far Cry 5 ziet en hoewel de setting misschien niet zo exotisch is als voorheen past dit perfect. Het is een game die ondergedompeld is in de Amerikaanse cultuur en hoewel het hoofdverhaal erg serieus en ongelofelijk duister is, is veel van de zijcontent en de personages die je ontmoet in het verzet met een knipoog gemaakt, waarbij je vrijwel ieder cliché en vooroordeel van het landelijke Amerika kan afstrepen.

Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5
Vliegtuigen, ziplijnen en explosies: Allemaal essentiële elementen van de Far Cry 5-ervaring.

Er is veel te doen geweest over de volledig open opzet van Far Cry 5, waarbij je missies in vrijwel iedere volgorde kan spelen nadat je het eerste kleine 'tutorial' eiland verlaat. Dit klopt weliswaar, maar je komt er al snel achter dat dit erg vergelijkbaar is met hoe missies in vrijwel iedere openwereldgame werken. Het grote verschil hier is dat de meeste activiteiten en missies je belonen met verzetspunten die voortgang triggeren in het hoofverhaal (Far Cry 5 is vrij gul met wat het bestempeld als verhaalmissies) in de drie regio's die je moet veroveren voordat je Joseph Seed confronteert in aan het einde van de game.

Deze drie regio's worden geleid door de broers en zussen van Joseph of zijn afgezanten: John, Jacob en Faith. Elke regio heeft zijn eigen smaak en er zijn iets andere thema's in elk te vinden. Jacob is gericht om het overleven van de sterksten en handelt conditionering en het zijn van een soldaat af. Faith richt zich erg op de Bliss-drugs die veelgebruikers in hersenloze zombies verandert, die Angels genoemd worden. En John richt zich volledig op zonden en het markeren van slachtoffers. Terwijl je verder komt in iedere regio stijgt je Wanted-level en wordt alles gevaarlijker totdat je opgejaagd wordt in vliegtuigen door The Chosen. Jacob's regio bevat wolven als vijanden en in Faith's regio krijg je te maken met de Angels. John's regio is meer doorsnee en daarom vonden we dit een uitstekend gebied om in te beginnen.

Er is geen enorm verschil tussen de regio's en alles wat je doet is vrijwel hetzelfde in iedere regio: van het uitschakelen van Outposts tot het opblazen van culteigendom en het redden van gevangenen. Het verandert echter wel de gevechten enigszins.

In de gevechten is er, zoals je verwacht, genoeg keuze: van de boog (met explosieve en brandende pijlen) tot raketwerpers, explosieven, shotguns, LMG's, sniper rifles en zo een beetje alles wat je maar verlangt. Er is niet echt iets nieuws hier te vinden, maar we hadden nooit het gevoel iets te missen. Het schieten zelf is zoals je verwacht van Far Cry, niet enorm strak, maar bevredigend met een neiging van vijanden om in kogelsponzen te veranderen (al zorgt dit er wel voor dat je tactisch moet spelen). Een half magazijn van .50 kogels in het hoofd schieten van een vijand met helm is een beetje maf, maar het zorgt er wel voor dat je moet blijven afwisselen. Zoek wellicht hulp in de omgeving (blaas een auto op), gebruik 'stealth', val van de flanken aan of laat je vriendelijke grizzlybeer Cheeseburger los.

Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5
Joseph, John en Faith Seed geven hun eigen draai aan de verdraaide cult.

Dit brengt ons bij een van de nieuwe elementen van Far Cry 5: je computergestuurde handlangers (guns for hire). Er zijn negen handlangers die je tegenkomt in Hope County, elk met een verschillende speelstijl: de 'tank' die Cheeseburger is tot helikopter ondersteuning van de seksuele Adelaide, de stealthaanpak van Peahes of de lange afstandsondersteuning van Jess met haar pijl en boog. Ze bieden ook een vrolijke noot en sommige, met name Hurk en Adelaide, voorzien je buiten de actie om constant van oneliners. Je kunt ze tot op een zekere hoogte ook bevelen geven, maar we kwamen er ook achter dat ze zonder bevelen niet altijd in jouw of hun eigen voordeel te werk gaan. Zo hadden we een handlanger die wegrende terwijl we een voorraad van een 'prepper' onderzochten (hier straks meer over) en hiermee helikopters en extra vijanden aantrok en een andere keer moesten we een puzzel oplossen waarbij we via dozen een met vloer met water die onder stroom stond moesten overbruggen. Hierbij had ons maatje blijkbaar niet door wat er aan de hand was en werd deze geëlektrocuteerd.

Far Cry 5
Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5