Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國

Sea of Thieves

Sea of Thieves

Rare's piratenavontuur is van wal gegaan en na de nodige tijd op zee vellen we ons oordeel.

• Berichten: Kieran Harris

Rare's piratenavontuur Sea of Thieves is eindelijk op pc en Xbox One verschenen waardoor we een van onze kinderdromen kunnen laten verwezenlijken: een piraat zijn. Het langverwachte zeevaartavontuur is vier jaar in ontwikkeling geweest en laat spelers samen in een piratenbemanning op zoek gaan naar avontuur en kostbare schatten. De titel is de eerste exclusieve Xbox One-game van 2018 en is als onderdeel van Xbox Game Pass uitgebracht, Microsoft's 'games-on-demand'-service die wordt aangeprezen als de Netflix van games. Is Sea of Thieves de 'system seller' waar de Xbox One naar snakt of is het de volgende schipbreuk in de uitgestrekte oceaan van gemiste kansen?

Na het selecteren van onze piratenheld middels een vrij beperkte 'character creator', wordt je losgelaten om aan je avontuur te beginnen. Door te praten met verkopers op het eiland kun je 'quests' verschaffen van de drie hoofdfacties: de Gold Hoarders, Merchant Alliance en de Orde of Souls. In deze jaag je naar schatkisten, vang je varkens en kippen, en versla je groepen skeletten die de rondspoken op de kusten van nabije eilanden. Nadat je kiest welke expeditie je aanneemt, moet je bemanning er bepalen welke richting je op moet, samenwerken om je bestemming te bereiken en het schip niet te laten zinken.

Alleen er op uit trekken is een optie, maar niet zo leuk en we bevelen aan dat je een bemanning verzamelt. Er is hier echter enige flexibiliteit in. Duo's kunnen snelle sloepen kiezen die makkelijker zijn voor kleine bemanningen, terwijl grotere groepen (tot vier piraten) kunnen kiezen voor een galjoen. Speel je samen in een team dan kun je de taken met elkaar verdelen. Een kan bijvoorbeeld de kaart lezen, terwijl iemand anders het schip bestuurt en een andere speler de zeilen bijstelt. Als je alleen speelt zijn er simpelweg te veel verantwoordelijkheden om op je te nemen en moet je constant heen en weer rennen voor belangrijke taken. Het afslaan van aanvallende groepen skeletten kan ook lastig zijn in je eentje, aangezien ze vaak met veel meer zijn en 'respawnen' tijdens Order of Souls-quests. Gelukkig is er een uitstekend 'matchmaking'-systeem als je niemand hebt om mee te spelen en er zijn ook tekstcommando's beschikbaar voor spelers zonder microfoon. Dat is echter verre van ideaal en we bevelen aan om samen met vrienden te spelen, maar gelukkig zijn er dus wel opties voor eenzame zeelieden.

Sea of Thieves
Sea of ThievesSea of Thieves

Gouden munten die je verdient met je expedities kun je uitgeven aan een scheepslading cosmetische voorwerpen voor je wapens, schip en personage. Onder onze favoriete aankopen bevonden zich een ooglapje, een blinkende accordeon en een spookachtige lantaarn die wordt verlicht door de zielen van skeletkrijgers. Als je meer quests voltooid voor iedere factie stijgt je 'ranking' bij deze en kun je meer geavanceerde quests op je nemen. Cosmetische voorwerpen zijn de standaard beloning bij deze quests aangezien er geen levels, ervaringspunten of upgrades voor je personage en uitrusting is. Dit gebrek aan progressie buiten het upgraden van je relatie met de drie facties zal zeker sommige spelers teleurstellen, maar we begrijpen dat Rare een ervaring wil creëren waar elke speler gelijk is.

Ons grootste probleem in Sea of Thieves is dat de gameplay vaak hetzelfde voelt door het gemis aan variatie in je avonturen. Je zult bijvoorbeeld dezelfde 'fetch'-quests wel drie keer opnieuw spelen, waarbij de moeilijkere enkel raadsels en extra doeleinden toevoegen om het spannender te maken. Hierdoor voelt het na slechts enkele trips op de zee al alsof je alles hebt gezien wat de titel te bieden heeft. Verkennen kost natuurlijk veel tijd, maar als je met een groep vreemdelingen speelt wil je je waarschijnlijk op duidelijk doel richten. Deze quests bieden een solide fundering, maar we hadden gewoon graag meer gezien om spelers langer bezig te houden. Voor spelers die graag een gestructureerd verhaal spelen is er bij de lancering gewoon niet voldoende te vinden.

Sea of ThievesSea of Thieves
Sea of ThievesSea of ThievesSea of Thieves
Sea of Thieves