Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

God of War

God of War

Kratos heeft zichzelf herontdekt in een van de beste actieadventuregames van de afgelopen jaren.

Kratos is veranderd en met hem God of War. Dit is de eerste game in de saga die vanaf de grond af aan is gemaakt voor de PlayStation 4 en het verschijnt vijf jaar na God of War: Ascension. Achter het ligt een nalatenschap van zeven games (twee op de PlayStation 2, twee op de PlayStation Portable, twee op de PlayStation 3 en een op de mobiel) die altijd dezelfde formule hebben gevolgd - Griekse mythologie, vaste camerahoeken en snelle actievolle gevechten met combo's. Een gigantische saga, vol met epische momenten, de nodige erotiek en veel geweld. Allemaal in een verhaal over een man, een god, die zint op wraak op zijn tegenhangers op Olympus.

Deze nieuwe God of War tekent een drastische stap van dit erfgoed af, op alle gebieden, de hoofdpersoon daargelaten. Je speelt wederom als Kratos, zoon van Zeus en voormalig oorlogsgod, maar nu in het rijk Midgaard. De actie speelt zich vele jaren later af na de tragische gebeurtenissen van God of War III en in die periode heeft Kratos een familie gesticht. De game begint kort na de dood van Kratos' nieuwe vrouw, waardoor hij de volledige verantwoording krijgt over zijn zoon Atreus. Vader en zoon trekken uit op een reis om haar laatste wens te vervullen: het verspreiden van haar as op de top van de hoogste berg. Dat is het belangrijkste uitgangspunt van de game. Het is geen wraakverhaal en het is geen verhaal over het redden van de wereld. Het is voor beide een erg intieme en persoonlijke reis.

Tijdens deze lange en zware reis ontmoet je andere personages, herontdek je een beetje van Kratos' verleden en ontwikkel je bovenal de vader-zoonrelatie tussen Kratos en Atreus. Dat is het voornaamste aandachtspunt van dit verhaal. Het is het avontuur van een vader en zoon die, na vele uren spelen, zichzelf op verrassende wijzen ontdekken. Het is niet zo emotioneel of diepzinnig zoals bijvoorbeeld The Last of Us, maar het is meeslepend en een reis die het beleven waard is.

Kratos is niet meer de woedende god uit God of War III, volledige verblind door woede zonder medeleven voor mensenlevens. Kratos leek soms zelfs bijna een schurk in God of War III. In deze nieuwe game is Kratos rustiger en meer bedachtzaam, maar verwacht geen verandering van 180 graden. Hij blijft extreem onvriendelijk, onbeleefd en agressief, en als hij iemand helpt is dat voor zijn eigen gemak of per ongeluk. Atreus balanceert deze houding. Hij is jong, enthousiast over het avontuur en over het ontmoeten van andere personen. Hij is haast naïef en wenst ook behulpzaam te zijn zonder te overwegen wat hij er zelf aan heeft. Het is een combinatie die het hele avontuur erg goed werkt.

God of War
God of WarGod of War

Hoe zit het dan met de goden? De nieuwe God of War is gebaseerd op Noorse mythologie met onder andere Thor, Odin, Loki, Freya en Baldur. Krijg je goden te zien in de game? Ja, natuurlijk, maar houd er rekening mee dat dit een nieuw begin is. Verwacht niet om Asgard binnen te stampen en alle Noorse goden in elkaar te meppen - dit is geen God of War III. Naast de goden zijn er vele andere elementen uit de Noorse mythologie in de game te vinden. De Bifröst (de regenboogbrug), Walkuren, Elven, de Midgaardslang en natuurlijk de draugen - vikingzombies. Er liggen veel referenties, veel verassingen en enorm veel content op je te wachten.

Je bezoekt meerdere locaties in het avontuur, maar God of War is geen openwereldgame. Het is een lineair avontuur, ook al heeft het geen laadschermen. Het pad dat je volgt is vrij rechttoe rechtaan, maar de game zit vol met verborgen gebieden en geheimen. Er zijn tientallen 'collectibles', kisten en verschillende uitdagingen om te overwinnen - inclusief een paar van de meest uitdagende gevechten in de game. Daarbovenop zijn er ook puzzels, vallen, schatkaarten en secundaire missies (hier gunsten genoemd), plus geheime minikerkers. God of War is een gigantische game, waarschijnlijk langer dan de originele trilogie samen, alhoewel de wereld zelf vrij lineair is. Het enige opengebied is een enorm meer, dat je kunt verkennen met een boot en toegang biedt naar kleinere eilanden, schipbreuken, verwoeste steden en een paar tempels.

God of WarGod of WarGod of WarGod of War

God of War bevat ook enkele Metroidvania-elementen en je laat terugkeren naar eerder bezochte plekken. Door het vrijspelen van nieuwe vaardigheden krijg je toegang tot gebieden of voorwerpen waar je eerder niet bij kon. Uiteindelijk krijg je de beschikking over een reissysteem waarmee je direct tussen locaties kan reizen. Deze is echter pas volledig bruikbaar in de latere gedeeltes van de game.

Dit nieuwe hoofdstuk op de PlayStation 4 kenmerkt een verandering in de verhaalvertelling, gamestructuur, thematiek en in het bijzonder de gameplay. Waar de voorgaande games gejaagd en op combo's gebaseerd waren, is de nieuwe God of War veel persoonlijker, langzamer en tactischer. In plaats van een camera met vaste hoeken is er een nieuwe bestuurbare camera vlak achter de schouder van Kratos en in plaats van de veelzijdige messen uit voorgaande games, draag je nu een krachtige bijl. Deze bijl, Leviathan, is magisch en doordrongen met de kracht van ijs. Kratos kan deze ook ieder moment vanaf elke plek oproepen door driehoekje in te drukken. Dit betekent dat je deze op een vijand kan afgooien en snel weer terug kunt roepen, waardoor het zowel een wapen is voor korte als lange afstanden.

God of WarGod of WarGod of War
God of War
God of WarGod of War