Steredenn: Binary Stars

Steredenn: Binary Stars

Een klassieke shoot-em-up in de ruimte opgepept met enkele goed geïmplementeerde roguelike-elementen.

Steredenn: Binary Stars

Steredenn is inmiddels al een paar jaar verkrijgbaar, maar verscheen pas bij de release van de Nintendo Switch-versie in ons vizier. Op de Switch heeft de game een nieuwe ondertitel: Binary Stars. Pixelnest's scifi 'shoot-em-up' ziet er op het eerste gezicht vrij traditioneel uit, maar soms kan het uiterlijk misleidend zijn en dankzij enkele goed geïmplementeerde 'roguelike'-mechanismen verbergt deze eigenzinnige kleine titel een verassende hoeveelheid nuance die fans van beide genres zullen waarderen.

Shoot-em-up-fans zullen genieten van de 'pixelart'-graphics, die enorm goed zijn uitgewerkt. Het is een simpele, maar effectieve art-stijl die absoluut werkt en enkele van de ontwerpen van de vijanden zijn enorm goed gedaan. Er is genoeg variatie wat betreft je doelwitten, of dit nou kanonnenvoer is of de eindbazen die klaarblijkelijk eindeloze patronen aan kogels afvuren. Soms kan er heel veel tegelijkertijd gebeuren, maar grotendeels is het duidelijk wat er om je heen gebeurt. Pixelnest speelt zelf met diepte, verschillende gedetailleerde lagen die je meesleuren in een ogenschijnlijk behoorlijk traditionele shoot-em-up.

Hoewel de 'side-scrolling'-actie en 'bullet hell'-eindbazen niet bepaald innovatief zijn op zichzelf, weten de roguelike-mechanismen die de game onderbouwen het zeker te onderscheiden. Als je verder komt in de game speel je extra schepen vrij en elk heeft individuele attributen (sommige zijn steviger, maar minder krachtig, terwijl andere trager zijn, maar meer vuurkracht hebben). De veranderingen tussen de schepen zijn genoeg om je speelstijl behoorlijk te veranderen. Echter zijn het de verschillende 'power-ups' die je gaandeweg ontdekt die echt voor een verschil zorgen en Steredenn een lang leven beschoren.

Elk schip (dat we hebben uitgeprobeerd) heeft plek voor standaard- en zware wapens, alhoewel je alleen begint met de standaardoptie. De zware wapens worden door tegenstanders achtergelaten als je speelt en verschillen van raketten tot geautomatiseerde bots die je op strategische punten kunt achterlaten tijdens het spelen. Elk level bevat meestal een of twee zware opties en je kunt deze verwisselen als je iets wil veranderen. En "veranderen" is hier het sleutelwoord, omdat het verkrijgen van een degelijke zwaar wapen je dwingt om erg anders te spelen, vooral tijdens de eindbaasgevechten.

Steredenn: Binary Stars

Verdere variatie en nuance wordt toegevoegd als je en wanneer je een eindbaas verslaat. Als je een vijand hebt afgetakeld afgehandeld - wat enige tijd in beslag kan nemen aangezien je door enorme hoeveelheid aanvalspatronen moet bewegen - wordt je gezondheid weer volledig aangevuld en krijg je een upgrade voor een belangrijk systeem. Vaak is dit een keuze tussen verschillende soorten schilden en buitenaardse wapensystemen die je nieuwe offensieve tactieken geven om te verkennen. Er zit verrassend veel diepgang in, vooral als je de wapens en verdedigingssystemen met elkaar combineert. Je opties zijn weliswaar volledig afhankelijk van hetgene dat je verzamelt tijdens het spelen.

Hoewel je een goede 'build' kan maken komt er wel geluk bij kijken en soms krijg je alleen wapens die niet bij je speelstijl passen. Dit is weliswaar vervelend, maar 'permadeath' verzekert dat het nooit lang duurt voordat je weer met niets moet beginnen. De roguelike-opzet zorgt er voor dat Steredenn ideaal is voor korte gameplaysessies, aangezien je een volledige ervaring beleeft in slechts enkele minuten. Daarbij is de game behoorlijk uitdagend en moet je de nodige tijd investeren als je goed wilt worden.

Voor spelers die tegen eindbazen willen oefenen is er ook een Arena-modus, evenals dagelijkse uitdagingen waarin je een kans krijgt om een 'highscore' neer te zetten en een co-op-modus, die uitstekend geschikt is voor de Switch aangezien iedere speler een Joy-Con-controller kan gebruiken. Het is een uitgebreide samenhangende shoot-em-up en rockt een knarsende metal soundtrack die zichzelf uitstekend leent voor de actie. Graphics is de game simpel, maar bevredigend; de gameplaysystemen werken goed samen en er is diepgang te vinden voor toegewijde spelers. Steredenn: Binary Stars is een prima roguelike shoot-em-up en ook al wist het ons niet zo te grijpen als Galak-Z, is het voor fans van het genre en spelers die kunnen genieten van een klassieke shmup zeker de moeite waard.

Steredenn: Binary StarsSteredenn: Binary Stars
8 / 10
+