Armored Warfare

Armored Warfare

Een goede gratis tankgame die meer sfeer en spelers nodig heeft.

De gratis speelbare mmo-game Armored Warfare is al sinds de release van de open bèta in oktober 2015 speelbaar op de pc. Sindsdien is de ontwikkelaar van de game veranderd van Obsidian naar Mail.ru en zijn er al diverse grote updates voor de titel verschenen, waaronder de toevoeging van nachtgevechten. Bovendien is de game ook voor PlayStation 4 uitgebracht en we hebben deze gelegenheid aangegrepen om de game evenwel te beoordelen.

Armored Warfare speelt zich af in de nabije toekomst, waarin terroristische aanvallen en de hierop volgende sociale onrust er toe heeft geleid dat overheidsinstellingen over de hele wereld in zijn gestort en waarin nationale overheden een groot deel van hun macht hebben ingeleverd. Grote multinationals hebben hun eigen legers opgericht, waardoor zij inmiddels een groot deel van de wereld onder hun controle hebben. Het is eind jaren 2030 en de multinationals vechten over de controle over regio's over de hele wereld om daar hun winsten te behalen uit grondstoffen en industriële complexen. De speler neemt de rol aan van een huurling die een eigen pantservoertuig aanstuurt, waarbij de verschillende maps een confrontatie tussen twee van de grote multinationals voorstelt die een mondiale 'war by proxy' uitvechten.

Armored Warfare
Armored WarfareArmored WarfareArmored Warfare

Armored Warfare heeft een startmenu dat erg op dat van World of Tanks lijkt, met de voertuigen in je bezit zichtbaar in een grote garage. Daarnaast is er een scherm voor de 'tech tree' in de game en menu's voor het aanpassen en verbeteren van je voertuigen. Het is mogelijk om extra modules die je prestaties verbeteren toe te voegen (zoals sneller mikken) en daarnaast is er camouflage en emblemen om te kunnen personaliseren. De game heeft geen op landen gebaseerde tech trees, daarentegen kun je nieuwe voertuigen onderzoeken en kopen bij wapenhandelaren.

De wapenhandelaren sluiten aan op de multinationals uit het achtergrondverhaal van de game, waarbij elke dealer een eigen expertise heeft. Dealer Marat Shishkin focust bijvoorbeeld op verdediging en vuurkracht, wat naar voren komt in de doorgaans langzamere maar zwaarder bepantserde en bewapende tanks die hij in de aanbieding heeft. Er zijn ook 'premium'-voertuigen verkrijgbaar, die je zowel kunt kopen als huren en waarmee je sneller geld en ervaring verdient. De mogelijkheid om premium-voertuigen te huren is een welkome toevoeging, omdat je zo ook zonder veel te betalen wat extra tijdelijke afwisseling in je speeltijd kunt brengen.

Armored Warfare kent een systeem waarbij je door te spelen telkens een 'tier' omhoog gaat, net als bij concurrenten World of Tanks en War Thunder. Je begint met een aantal gratis tier I-voertuigen die je kunt upgraden door ervaringspunten en geld te verdienen. Wanneer je alle upgrades hebt vrijgespeeld, kun je doorstromen naar de volgende tier met een nieuw voertuig en begin je weer met nieuwe upgrades. In tegenstelling tot de andere twee games, kun je in Armored Warfare al je vrijgespeelde voertuigen behouden zonder met echt geld te hoeven betalen voor extra ruimte in je garage. De 'grind' om alle speciale vaardigheden voor de tankbemanning (zoals sneller herladen) vrij te spelen is ook korter dan in bijvoorbeeld World of Tanks. Daarnaast is er ook geen premium-munitie.

Tijdens het spelen van de game voelen de verschillende voertuigen die over vijf klassen verdeeld zijn ook erg verschillend. De tanks zijn langzaam, zijn niet goed in het ontdekken van vijanden, maar kunnen wel veel schade verdragen en het is makkelijker om telkens één schot op doel te krijgen. De pantserwagens daarentegen zijn slechter bepantserd, maar bewegen snel en kunnen goed om zich heen kijken. In de hogere tiers krijgen ze bovendien dodelijke geleide raketten die elke tegenstander zware schade toebrengen, maar waarmee je moeilijker kunt mikken. De lichte tanks zitten ongeveer tussen de voorgaande twee klassen in, waarbij bepantsering wordt opgeofferd voor mobiliteit en de mogelijkheid om op alle terreintypen snelheid te bewaren. Dan hebben we nog de tankjagers die uitblinken in het op lange afstand ontdekken van vijanden met een hoge aanvalskracht per schot. Ten laatste is er ook een artillerieklasse beschikbaar waarbij je met een aangepaste gebruikersinterface op tegenstanders mikt. Deze klasse is echter alleen in de PvE-gamemodi te spelen. Omdat we persoonlijk liever tegen menselijke tegenstanders vechten, hebben we deze klassen niet enorm veel gespeeld.

Het is noodzakelijk om je speelstijl voor elke voertuigklasse en elk individueel voertuig aan te passen om succes te hebben. De voertuigen op wielen zijn bijzonder leuk om mee te spelen in naar onze mening. Door hun snelheid is het moeilijk voor tegenstanders om je te raken, terwijl jij punten verdient door tegenstanders te ontdekken en ze vervolgens door je team worden beschoten. Het is ook vermakelijk om een onophoudelijke regen aan kleine granaten af te vuren op vijandelijke tanks, dichtbij te komen en vervolgens rondjes om ze heen rijden in een wedstrijd wie het snelst kan draaien. De vijand kan in het beste geval zijn rookschermen afvuren, terugtrekken en hopen elders niet ontdekt te worden.

In de game vind je zowel PvP- als PvE-modi. In de PvE Missions kun je met vrienden de strijd aanbinden met computergestuurde vijanden, zoals in een missie waarbij je een belangrijke haven op een drugskartel moet heroveren en onderwijl inlichtingen vergaren; of bijvoorbeeld een gecrashte UAV veiligstellen. De missies op de makkelijkste moeilijkheidsgraad zijn naar onze smaak echt iets té makkelijk, maar de moeilijkere missies zijn wel degelijk een uitdaging.

De andere game modus die we hebben gespeeld was de PvP met PvE gemixte Global Operations-modus. In deze modus vecht je in teams van vijf tegen vijf voor de controle over 'capture points' verdeeld over de kaart en schakel je tegenstanders uit om de teller van het andere team naar nul te brengen, voordat ze dat bij jouw team weten te doen. De capture points veranderen na verloop van tijd, waardoor er veel beweging in het spel blijft (in tegenstelling tot het 'campen' bij bottlenecks in World of Tanks). Spelers kunnen ook regelmatig 'wildcards' veroveren, waardoor je eenmalige krachten krijgt zoals een luchtaanval; het plaatsen van anti-tankbunkers; en UAV's die vijanden voor je ontdekken. De gameplay in deze modus is vloeiend en vermakelijk, en een goede, originele toevoeging aan de game.

Net als in World of Tanks en War Thunder dien je de hoek waaronder je vijandelijke voertuigen beschiet constant in je plannen mee te nemen. Een schot recht op de voorkant van een vijandelijke tank leidt hoogstwaarschijnlijk tot een afgeketste granaat, waardoor het essentieel is om met je team samen te werken en vijanden te dwingen om bijvoorbeeld een andere kant op te draaien. Tevens dien je per voertuig de juiste munitiesoort te kiezen. De geleide raketten zijn erg krachtige wapens in de game waarbij het noodzakelijk is om continu en zonder obstakels op de vijand gemikt te blijven. De gameplay is het best te omschrijven als 'arcade', nog iets meer dan in World of Tanks, terwijl alleen War Thunder en echte simulatiemodus aanbiedt.

Armored Warfare

De PvE Missions- en PvP Global Operations-modi hebben genoeg spelers om na een acceptabele wachttijd een potje te starten, maar helaas lukte het ons niet om de 15 tegen 15 PvP modus uit te proberen omdat er simpelweg niet genoeg spelers in de matchmaking aanwezig waren. Zelfs voor de Global Operations modus is het normaal om tussen de één en vijf minuten te moeten wachten voor een potje begint afhankelijk van de tier waarin je wilt spelen.

Hoewel de gameplay in Armored Warfare goed uitgedacht is, zijn andere elementen van de game minder imposant. De soundtrack van de game is, bot gezegd, erg saai. Zelfs wanneer je in het heetst van de strijd bezig bent blijft de achtergrondmuziek hangen in hetzelfde monotone en repetitieve deuntje. Het is eigenlijk ook meer een soort digitaal brommend geluid in plaats van echte muziek, waarmee niets aan de sfeerbeleving in de game wordt toegevoegd. Het idee is misschien dat dit de sombere futuristische setting van de game versterkt, maar het is in werkelijkheid een gemiste kans om de sfeerbeleving te versterken. Ter vergelijking heeft World of Tanks een erg goede soundtrack die bovendien verandert naar gelang de situatie van de speler.

De graphics van de game kent twee gezichten: in de 'maps' die zich overdag afspelen, met veel licht zoals in de woestijn, zien de door de CryEngine vormgegeven speelwereld en voertuigen er goed uit met schaduweffecten en details op de voertuigen. Helaas ziet het er allemaal erg grauw, zonder details en afgevlakt uit als je in andere maps speelt, zoals die in de sneeuw of op de regenachtige locaties in Oost-Europa. De weereffecten zijn ook niet denderend, waarbij het als het sneeuwt haast onmogelijk is om door de dikke wolkige sneeuweffecten heen te kijken. De nachtgevechten zijn nog erger met erg slechte schaduwen en weinig details. We hebben een vergelijking gemaakt met de pc-versie van de game en die lijkt er wel een stuk beter uit te zien (hoewel we op hogere instellingen testten als de PlayStation 4). Vergeleken met de PlayStation 4-versie van War Thunder en World of Tanks zijn we van mening dat Armored Warfare een merkbaar slechtere prestatie levert op grafisch gebied.

De maps en omgevingen sluiten goed aan bij het achtergrondverhaal van de game, met locaties variërend van havens in Zuid-Amerika tot olieraffinaderijen in het Midden-Oosten. Er had wel iets meer detail in de omgevingen mogen zitten, want soms voelt het allemaal wat leeg aan. De voertuigen in de game voelen ook niet altijd aan zoals je zou verwachten. Wanneer je een tank door een besneeuwd veld rijdt, dan willen wij dat dit voelt alsof je een stalen beest bestuurt die alles in zijn pad verpulvert. In Armored Warfare voelen alle voertuigen op dezelfde lichte manier aan: ze lijken vooral erg lichtvoetig en niet te zwaar op de bodem te drukken, wat voor voertuig het ook is. Het helpt daarbij niet dat de motorgeluiden ook niet zo indrukwekkend zijn.

Ons oordeel over de game in de huidige staat? De game is zeker vermakelijk vanuit een gameplayperspectief en de aanwezigheid van de Global Operations-modus is erg welkom. De game kent veel variatie op het gebied van voertuigen en voertuigtypen (en niet té veel, kijkend naar hoe sommige tanks in World of Tanks wel drie of vier varianten hebben). Daarentegen mist de game een soort 'finishing touch' die de spelbeleving echt indrukwekkend maakt, vooral door de slechte soundtrack en geluiden die een emotionele beleving van de game hadden kunnen versterken. We bevelen de game op dit moment dan ook aan voor spelers met een voorliefde voor moderne tanks of die graag samen met vrienden een missie uitspelen. We denken niet dat fans van World of Tanks of War Thunder veel reden zullen vinden om naar Armored Warfare over te stappen, maar aangezien het een gratis speelbare game is kunnen we het toch iedereen aanraden om een keer uit te proberen.

7 / 10
+
Global Operations-modus; variatie in de voertuigen; goede gameplay.