Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia

A Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

TCA neemt ons mee terug naar de 9e eeuw voor zijn meest gedetailleerde en innemende Total War tot dusver.

Total War is aan het opbreken. Het was helemaal niet lang geleden dat de reeks een opeenvolging was van titels in verschillende historische periodes, kriskrassend door het verleden in een willekeurige volgorde. Ontwikkelaar The Creative Assembly sleutelde aan de formule aan de hand van de beperkingen van de technologie uit het desbetreffende tijdperk. Die formule, ondanks alle veranderingen die we door de jaren heen hebben gezien, blijft grotendeels intact; spelers verplaatsen hun legers in een regio, pauzeren alleen om de uitkomst van real-time gevechten te bepalen als twee tegenovergestelde krachten elkaar treffen. Dit was zo voor vele jaren, tot een recente uitbarsting van uitbreiding in de franchise de wereld van Warhammer verkende, mobiele apparaten veroverde en zich zelfs in het rijk van free-to-play online multiplayergames waadde.

Hoewel de algehele merk zich verbreedt valt te betwisten dat de reeks qua historische oorlogsvoering juist inzoomt op sleutelmomenten in de geschiedenis en sinds Rome II hebben we steeds meer gefocuste Total War-games gekregen. Rome II is een uitgebreide strategiegame met een enorme 'campaign-map'; Attila bracht spelers dieper Europa in, waar het West-Romeinse Rijk begon te ploeteren en de bevolking migreerde door klimaatverandering; en nu met Thrones of Britannia gaan we enkele honderden jaren later verder in Brittannië, tijdens een van de bepalende periodes in de geschiedenis van het eiland: de samensmelting van de Angelsaksische koninkrijken.

Thrones of Britannia is een "Saga", wat diens plek in de reeks betreft. Dat is in principe een nieuw label om meer gefocuste delen te beschrijven die een specifieke periode in de geschiedenis van dichtbij bekijken. De Saga-reeks bevat bijvoorbeeld niet titels zoals het aankomende Total War: Three Kingdoms, wat wederom een uitgebreide game is met een enorme map die een lang periode beslaat (China,190 na Christus). Thrones of Britannia aan de andere kant heeft een erg specifiek startpunt - 878 voor Christus - kort nadat Alfred de Grootte terug komt van een adempauze na het grote Vikingleger te hebben bevochten in Zuidwest Brittannië. De game begint met Angelsaksische landen in het Zuiden, de Vikingen in het Noorden en Oosten, waarbij de confrontatie tussen beide wordt omboord door Welse en Gallische koninkrijken in het Noorden en Westen. En zo begint een oorlog die uiteindelijk eindigt in de formatie van Engeland en de identiteit van de Engelse bevolking.

A Total War Saga: Thrones of Britannia
Brittannië heeft misschien een kleine speelruimte vergeleken bij voorgaande wereldkaarten, maar er zijn enorm veel details te vinden.

Zoals bij iedere Total War vergroot je eigen band met de periode het plezier dat je er uit haalt en we moeten daarom nu meldden dat we gefascineerd zijn door dit gedeelte van de Britse geschiedenis. Hoewel we geen experts zijn weten we genoeg om enkele van de eigenaardigheden uit deze periode te herkennen in enkele interessante gameplaymechanismen. Een overduidelijk voorbeeld bij Alfred's factie is de Witan, een raad die samenkwam om staatszaken te bespreken. Door deze optie te gebruiken kan de speler algemene bevelschriften uitgeven die vervolgens invloed hebben op je volledige campaign, zoals het verhogen of verlagen van belasting. Een ander voorbeeld is het werven van nieuwe generaals en gouverneurs voor je factie die je vaak geld moet toestoppen om ze tevreden te houden, iets wat enorm vervelend kan voelen aan het begin. Echter werd de Angelsaksische hiërarchie tijdens dit tijdperk gedomineerd door een cultuur met giften. De machtigste oorlogsheren en koningen moesten deze cadeaus voor lief nemen of een muiterij riskeren onder hun luitenants. Het was immers een tijdperk van huurlingen.

Thrones of Britannia's geconcentreerde focus geeft The Creative Assembly de kans om diep in het tijdperk te duiken, zoals de studio dat nooit eerder heeft kunnen doen. De enorme aandacht voor details werkt enorm goed. De wereldkaart is bijvoorbeeld enorm uitgebreid en, ondanks dat het alleen de Britse eiland bevat, voelt het nog steeds enorm (we hebben Rome II opgestart om het verschil in schaal en details te bekijken, het contrast tussen de twee versies van Brittannië is gigantisch). Elk groot koninkrijk zit in de game, met de grotere steden ondersteund door kleinere nederzettingen en het is werkelijk best wel leuk hoe de Engelse plaatsnamen vertaald zijn in de hedendaagse wereld. Wederom verdien je geld met de gebouwen in je steden en wederom level je deze omhoog terwijl je de productiviteit balanceert voor algehele stabiliteit en het bouwen/onderhouden van een leger. Dit gedeelte van de game is relatief onaangeraakt, afgezien van het verwijderen van enkele krachtige eenheden, en het werkt nog steeds erg goed.

A Total War Saga: Thrones of BritanniaA Total War Saga: Thrones of Britannia
De gevechten zijn even episch als voorheen, met duizenden soldaten die de degens kruisen.