Robocraft Infinity

Robocraft Infinity

Ga met je eigen robotcreaties de strijd aan.

Nadat pc-spelers het al bijna een jaar lang kunnen uitvechten met robotcreaties is het nu tijd voor Xbox One-spelers om aan de slag te gaan met Robocraft Infinity. De opzet is vrij eenvoudig: je maakt een robot en laat deze los op je vijanden. Als je een of twee afleveringen van Robot Wars hebt gekeken weet je hoe dit uitpakt: intens en verassend vermakelijk. Maar er zijn hier ook enkele grote verschillen. Verwacht geen dieseldampen, scherpe messen, gele verf om gevaar aan te duiden of kleine, compacte moordmachines.

Robocraft Infinity
Je begint met enkele vooraf gemaakte robots die je naar eigen smaak en speelstijl kunt aanpassen.

Deze game biedt wel geweld en explosies, maar niet zoveel als je zou verwachten. In plaats van een Mad Max-apocalypse en labjassen, worden we getrakteerd op een vrij speelse presentatie die ons meer doet denken aan Overwatch. Wat is Robocraft Infinity dan precies?

Uiteraard is het uiterlijk, hoe je creatie werkt en wat voor soort wapen deze bevat, volledig aan jou. Om je op gang te helpen krijg je een volledige beginrobot (evenals een op wielen, een dat er uit ziet als een enorme kip en een mech-achtige creatie), wat startkapitaal en een korte uitleg van het bouwsysteem. Dan is het tijd om er op uit te trekken. We hadden onze creatie bepakt met toegevoegde laserkanonnen en dat werkte uitstekend. Vervolgens cirkelden we om de robot heen in first-person perspectief en konden middels een rastersysteem het nieuwe onderdeel plaatsen. Afgezien we enkele componenten die kwijtraakten en de camera die soms iets te snel beweegt, valt er niets negatiefs te zeggen over het creatiegedeelte in de game. Makkelijk om onder de knie krijgen en enorm toegankelijk.

Robocraft Infinity
Het maken van je robots is erg makkelijk.

De gevechten zelf werken zoals in vrijwel iedere andere beschikbare game met een Team Deathmatch-modus, waar we vijf-tegen-vijf spelen. In tegenstelling tot de een-op-een-gevechten in Robot Wars die zich in een kleine ruimte afspelen, krijgen we hier een vrij uitgebreid gebied om in rond te rennen. Soms voelen deze 'maps' iets te uitgebreid, wat zorgt voor enkele inactiviteit tussen de meer intense en gewelddadige gedeeltes. Een andere keuze die we niet helemaal begrijpen is de 'matchmaking'. Meteen tijdens ons eerste potje (we speelden met onze beginrobot met laserkanonnen) kwamen we oog in oog te staan met een angstaanjagende tank uitgedost met, wat leek op, anti-luchtkanonnen er op. We waren nog lang niet in de buurt om iets dergelijks vrij te spelen en werden vanzelfsprekend getrakteerd op een keiharde nederlaag.

Hier lijkt het alsof er geen rekening wordt gehouden met ervaring (in ieder geval niet voldoende) en dat is natuurlijk een probleem. De motivatie om iets online te spelen verdwijnt immers al snel als je herhaaldelijk wordt afgemaakt door technologisch meer geavanceerde spelers. Als je er niet van houdt om constant de underdog te zijn is het handig om te weten dat er enkele snellere manieren zijn om de meest begeerde onderdelen te bemachtigen. Er zijn hier namelijk 'lootboxen', maar deze zijn niet zo opdringerig als ze bijvoorbeeld waren in Star Wars Battlefront II. Ze zijn hier zelfs een positief punt en gezien de langzame progressie word je al snel in de verleiding gebracht om dit uit te proberen.

Robocraft Infinity
Verwacht om verrast te worden door de creaties die je tegenkomt.

Als je niet online wilt spelen kun je er ook voor kiezen om tegen de computer te spelen. Het is geen vereiste om het tegen andere spelers op te nemen. Hiervoor moet je wel nog steeds met internet verbonden zijn om de game op te starten. Dat is jammer, aangezien het wel een offlinegedeelte is en het fijn zo zijn om dit ook beschikbaar te maken voor spelers die niet met internet verbonden zijn. Tegenwoordig is dit echter maar een kleine smet op het grotere geheel en hebben weinig spelers hier ook nog echt last van. Onze ervaring online was grotendeels erg soepel. Zonder problemen om met potjes te verbinden of uit potjes te worden getrapt; met enkele wachttijden bij het verbinden, maar daarna is het behoorlijk goed. Het enige probleem waar we tegenaan liepen waren 'drops' in de framerate, iets wat in een competitieve en intense game als deze het verschil kan betekenen tussen een overwinning over verlies.

Robocraft InfinityRobocraft Infinity
De potjes zijn in het algemeen intens en halen je competitieve geest naar boven.

Met andere woorden: er zijn hoogte- en dieptepunten. Hou je er van om robots in elkaar te zetten waar je eigen verbeeldingskracht de enige echte beperking is? Hou je er van om deze creaties tegen de creaties van gelijkgestemde spelers te laten vechten? Heb je enig geduld? Of ben je bereid om te betalen om alles iets sneller te laten gaan? Dan is Robocraft Infinity wellicht iets om je oog op te laten vallen. Het is toegankelijk wat betreft het bouwen en wat het "altijd online"-gedeelte betreft: dat hoort erbij en hopelijk heb je een degelijke internetprovider.

7 / 10
+
Leuk concept; veel verschillende onderdelen om uit te kiezen; bouwen is toegankelijk; besturing makkelijk onder de knie te krijgen.