Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國

Paladins: Champions of the Realm

Paladins: Champions of the Realm

Na anderhalf jaar in Early Access is het tijd voor de volledige lancering.

Als je eerder van Paladins: Champions of the Realm hebt gehoord, heb je ongetwijfeld ook de onvermijdelijke Overwatch-vergelijkingen en kritiek gehoord. In zeker zin stond dat altijd te gebeuren gezien de kleurrijke visuele stijl en het feit dat beide zich stevig gevestigd hebben in het 'hero shooter'-genre. Elementen als aanpassingsmogelijkheden voor spelers onderscheiden Paladins echter van andere hero shooters. De game is sinds september 2016 te vinden in Early Access en is sindsdien aangepast en verandert; terwijl het steeds meer spelers wist aan te trekken; en daaruit weer meer feedback wist te verzamelen. Nu kunnen we aan de slag met de volledige versie.

Laten we beginnen om je uit te leggen wat er aan het begin van ieder potje gebeurt. Als eerst kies je je held en een Talent, een bonus die het effect of sterkte van een van je vaardigheden verhoogt. Hierna kies je je Loadout, wat vijf kaarten zijn die elk hun eigen effecten hebben en vervolgens wordt je losgelaten in de game om te beginnen met spelen.

En dat is ook wat voor sommige spelers een breekpunt kan zijn. De toegevoegde toeters en bellen zijn wellicht enigszins intimiderend voor nieuwe spelers. Als je begint en een eenvoudige 'drop-in-and-play'-aanpak verwacht, dan zijn het kiezen van een Talent en Loadout misschien een beetje verwarrend. Daarom adviseren we eerst te oefenen voordat je het daadwerkelijk tegen andere spelers opneemt.

Voor nieuwkomers is het hoofdmenu wellicht ook ietwat intimiderend. Daar vind je namelijk dagelijkse beloningen, quests, de Battle Pass en een winkel. Net als bij de rest realiseer je je echter na verloop van tijd dat dit simpelweg meer opties zijn om de game meer pit te geven. De quests bieden bijvoorbeeld drijfveren voor extra XP en muntjes om uit te geven in de winkel. Terwijl de Battle Pass iedere week geregeld drijfveren bieden, alhoewel je daar voor moet betalen (Fortnite-spelers zijn bekend met dit model).

Paladins: Champions of the Realm

In de winkel is er ook genoeg te vinden, inclusief een Champion Pack voor 29,99 euro, die alle huidige en toekomstige Champions (personages) vrijspeelt; de Season Pass voor 39,99 euro, met alle Battle Passes voor het jaar; en een Digital Deluxe-versie voor 59,99 euro, met daarin de Season Pass en Champions Pack. Daarbovenop zijn er natuurlijk skins, mounts, sprays, announcers, poses en meer om vrij te spelen; evenals lootboxen om te kopen die deze voorwerpen bevatten. Het betreft hier geen 'pay-to-win'-opzet en het betreft puur cosmetische aankopen.

Over pay-to-win gesproken er was veel te doen om het kaartensysteem dat vorig jaar werd geïntroduceerd, die sommige er van beschuldigden pay-to-win te zijn. Deze is enkele maanden geleden echter verwijderd. In plaats hiervan is er nu een 'deck building'-systeem die het mogelijk maakt om je personage aan je wensen en eigen speelstijl aan te passen. Talens worden bijvoorbeeld vrijgespeeld door het verdienen van XP en verder te geraken in de game, terwijl Loadouts je 15 punten laten verdelen over vijf kaarten om een deck te maken dat bij je past, afhankelijk van de verschillende bonussen van iedere kaart. Aangezien iedere Champion Card gratis is, is dit een veel beter systeem dan het kaartensysteem dat er voorheen in de game zat. Het geeft je echt de mogelijkheid om diepgaande aanpassingen door te voeren die invloed hebben hoe je speelt.

Nu we de structuur en extra's van de game hebben uitgelegd, luidt de vraag: hoe speelt het. Als je de game opstart heb je de keuze tussen Deathmatch, Siege en Ranked. Alhoewel je net als in andere shooter een bepaald level moet bereiken voordat je in de laatstgenoemde aan de slag kunt. Deathmatch spreekt voor zich en draait om gamemodi zoals Team Deathmatch en anderen die je laten vechten om de controle over een zone op de 'map'. Siege aan de andere kant werkt als de Payload in Overwatch (onze excuses, dit is de makkelijkste vergelijking) en laat teams een punt onder controle houden om vervolgens een beweging doelwit richting het einddoel te begeleiden.

Deze modi zullen weinig spelers verbluffen en de eenvoud er van is wat het een genot maakt. Met zoveel om te kiezen en aan te passen buiten een potje, is de opzet van een potje zelf behoorlijk rechttoe rechtaan. Dit zorgt er voor dat spelers makkelijk begrijpen wat er moet gebeuren, ongeacht hun vaardigheidslevel. Als nieuwkomers een held vinden waar ze goed mee zijn, kunnen ze hiermee bijvoorbeeld in hun eerste potje weleens als eerste mee eindigen.

Paladins: Champions of the Realm
Paladins: Champions of the Realm
Paladins: Champions of the Realm