Yoku's Island Express

Yoku's Island Express

Flipper je een weg door Villa Gorilla's innemende eilandavontuur.

Yoku's Island Express is een indie 'metroidvania' flipperpuzzelplatformavontuur waarin je een mestkever bestuurt, die ook postbode is, en de taak heeft om het mysterieuze Mokumana Island te redden van een monster dat goden doodt. Klinkt dat interessant? Wij vonden van wel. Het debuut van Villa Gorilla, uitgebracht door Team17 (bekend van Worms) is een eigenaardige cocktail van 'gamedesign' met een innemende dosis frisse wind. Hoewel het niet perfect is, wist het ons enkele uren aan plezier op te leveren.

De kwaliteit van het visuele design helpt voor een groot deel Yoku's Island Express meer te maken dan slechts een experiment waar genres gecombineerd worden. De wereld voelt onderscheidend, kleurrijk en fantasierijk. Verschillende wezens bewonen Mokumana Island en bezitten allemaal een schattig fantasievol uiterlijk. Denk aan de hoogtijdagen van Studio Ghibli en je hebt een beetje een idee waar de ontwikkelaar voor heeft gekozen.

Veel 'character designs' doen er denken aan de eerder genoemd filmbibliotheek van de bovengenoemde studio. De roetmonstertjes deden ons bijvoorbeeld denken aan Spirited Away, terwijl de verzamelbare Wikerling-wortels verassend veel lijken op de bosgeesten uit Princess Mononoke. Er zijn ook gigantische slangen, schaduwachtige doch schattige ninja's van zakformaat en onbekommerde (maar vrij veeleisende) paddenstoelen om te ontmoeten.

De soundtrack verdient lof als deel van een bekwame en goed afgeronde audiopresentatie. Het overkoepelende thema is een mix van tropische eiland en zoete Afrikaanse trommels en snaarinstrumenten die niet zouden misstaan in Disney's Vaiana of De Leeuwenkoning. Het is fijn om naar te luisteren en makkelijk om je hoofd op heen en weer te bewegen, terwijl meer spannende momenten gepast zijn voorzien van meer onheilspellende ouvertures.

Yoku's Island ExpressYoku's Island Express

Wellicht valt je hier een thema op. Ghibli en Disney zijn overduidelijk referentiepunten en daar is een goede reden voor. Niets in de game is te gewelddadig of ongepast voor jeugdige gamers en we zijn van mening dat het een erg vermakelijke ervaring is voor die markt. Dat wil niet zeggen dat Yoku's Island Express een kindergame is. Er valt ook genoeg te waarderen voor volwassen. Echter, wat betreft de algehele presentatie, lijkt het erop dat de kinderen de markt is die Villa Gorilla in gedachte had.

Spelers komen oog in oog te staan met lokale bewoners en verschillende uitdagen terwijl ze alle opengebieden en donkere hoekjes van het eiland afreizen. Als metroidvania is er genoeg te ontdekken in een relatief compact speelgebied. Om de 'campaign' te voltooien is het noodzakelijk om diep onder de grond te gaan, onder water te duiken en zelfs de lucht verkennen; dat kan allemaal bereikt worden op verschillende momenten die afhangen van de keuzes die de speler maakt: op welke uitdagingen richt je je en in welke volgorde voltooi je deze.

Hoe kan een mestkever zich over zo een wijds terrein voortbewegen? Dat lijkt overduidelijk: door het afvuren van de vele, vele 'flippers' in ieder gebied en steeds lastigere plekken op de juiste manier te bereiken met de juiste middelen. Hoe zou je dat anders doen? Yoku, onze hoofdrolkever, heeft te allen tijde een bal aan zich vastzitten. Deze bal maakt het mogelijk om hem van plek-naar-plek te schieten met de flipperkastpendalen en '-bumpers' in de omgevingen. Deze worden intuïtief geactiveerd door de overeenkomende knoppen te gebruiken op je controller of toetsenbord.

De vermakelijke flipperkastplatformgameplay gecombineerd met de vrijheid om de omgevingen te verkennen en 'quests' in de volgorde die je verlangt te voltooien is de troef van Yoku's Island Express. Deze onderscheidende methode van voortbewegen mixt snelle actie, nauwkeurige timing en af en toe het nodige denkwerk.

Onderweg is fruit te verzamelen om de 'bee-line' vrij te spelen, waarmee je kunt 'fast-travelen' of bevroren bumpers te ontdooien om bepaalde gebieden verder te verkennen. Er zijn liggen ook enkele upgrades voor het grijpen. Sommige zijn puur cosmetisch, zoals de vaardigheid om de kleur van de bal die je rondduwt te veranderen. Andere zijn noodzakelijk om verder te komen, zoals het vergroten van de fruitportemonnee, een vacuüm om ontploffende slakken mee te pakken of een vissenstaart die je laat duiken.

Yoku's Island Express is nooit te afstraffend en het is makkelijk om bij te houden wat je moet doen en waar je heen moet. Een simpele tik op een knop zoomt uit naar een kaartscherm met alle doelen duidelijk aangegeven. De savepunten komen ook vaak voor. We waarderen dat het nemen van risico's wordt aangemoedigd en hoe instinctief alles is. We waren zelden onzeker over hetgene wat we moesten doen of hoe we dat moesten doen. De game slaagt er wel in om je vaardigheden zo nu en dan te beproeven en grijpt nooit terug op simpele trucjes om de moeilijkheid te verhogen.

Yoku's Island Express

Ondanks zoveel positieve punten zijn er nog steeds momenten waarin motivatie een probleem vormde. Wat van het verhaal kan blootgelegd worden terwijl je speelt en er is achtergrondinformatie over het eiland en de bewoners te vinden, maar dat is eigenlijk allemaal behoorlijk magertjes. Vrijwel ieder niet speelbaar personage vraagt je ook taken te voltooien zonder enige drijfveren. We vonden dit behoorlijk nijpend; we zijn immers de postbode. Er zijn gewoon te weinig redenen om een betekenisvolle connectie te vormen met het eiland en diens bewoners. De enige motivatie die je helpt is goed, aardig en een voorbeeld te zijn. Het is misschien muggenzifterij, maar we hebben het gevoel dat enkele kleine beloningen en meer sympathieke personages ons iets meer had aangespoord.

Hoe meer we speelden, hoe repetitiever de gameplay ook werd. Het flipperkastmechanisme is geweldig, maar na een tijdje mist de diversiteit en is de constante noodzaak voor precisie vermoeiend. Op sommige momenten is het noodzakelijk om meerdere uitdagende schoten achter elkaar te raken. Andere keren vereist het bereiken van een nieuw doel het herspelen van dezelfde flipperkaststukjes in gebieden die je al hebt voltooid.

De fouten die we in Yoku's Island Express vonden zijn echter bij lange na niet genoeg om ons de game niet aan te laten bevelen. Villa Gorilla's game biedt vrijwel iedereen vermaak; is grotendeels ontspannend, terwijl het ook de vaardigheden van de speler vaak genoeg op de proef neemt om het interessant te houden. Het is weliswaar een game die jongere gamers meer aanspreekt, maar volwassenen moeten zich niet laten afschrikken door het schattige uiterlijk; er is genoeg om je mee te vermaken.

8 / 10
+
Prachtige kleurrijke graphics; vermakelijke soundtrack; meeslepende gameplay; bizarre vermakelijke opzet.