Mario Tennis Aces

Mario Tennis Aces

De game die tennisliefhebbers zoeken ligt verstopt achter een kleurrijke wereld.

Terwijl Virtua Tennis en Top Spin al enkele jaren worden vermist, leek 2018 het jaar te worden voor tennisfanaten. Maar liefst drie tennisgames stonden op het schema om nog voor de zomer te verschijnen. Opvallend is dat ieder platform twee verschillende titels krijgt. Tennis World Tour is op vrijwel iedere console beschikbaar, AO International Tennis alleen op de PlayStation 4 en Xbox One, terwijl Nintendo natuurlijk zijn eigen helden uit het Mushroom Kingdom in de schijnwerpers zet op de Nintendo Switch. Mario Tennis Aces is wederom een van die fantasiesportgames die we kennen, de reeks loopt immers al vele jaren. Arcadegameplay en graphics die het tegenovergesteld bieden van realisme. De eerste les die wij hier echter leerden is dat dit niet betekent dat het een makkelijke is (verre van) en helemaal niet zoveel anders is dan die zogenaamde simulatietitels.

Met het keurmerk van Camelot Software op de doos heeft Nintendo geprobeerd de titel aan fans te verkopen met het feit dat de game een Adventure-modus bevat - wat doet denken aan de rpg die de studio op de Game Boy Advance heeft uitgebracht. Mario Tennis Aces heeft daar vrijwel niets mee te maken, maar het resultaat is zondermeer overtuigend en een testament voor de hoeveelheid en variatie aan content die het biedt. De Adventure-modus is in principe een eenvoudig verhaal dat zich schuilhoudt achter een 'tutorial' van 30 'levels'. Met andere woorden: het is waar je de basis leert om uiteindelijk enkele ingewikkelde 'moves' onder de knie te krijgen. Het verhaal biedt weinig interessants, maar de ontmoetingen zelf bieden een goede uitdaging. Hierdoor leer je ieder spelelement, begrijp je de verschillende 'classes' van de personages, weet je wanneer je speciale vaardigheden moet gebruiken en hoe je trucjes slim en nauwkeurig uitvoert.

Mario Tennis Aces
Mario Tennis AcesMario Tennis Aces

De Adventure-modus is ook de eerste klap in het gezicht die een Mario Tennis Aces-speler moet incasseren, de eerste waarschuwing. De modus is behoorlijk uitdagend, wat een afknapper kan zijn of juist iets om heel enthousiast over te worden. De Adventure-modus heeft een vast moeilijkheidsniveau en deze moet je daarop voltooien. De Free Play-potjes laten je wel het moeilijkheidsniveau van de computer kiezen in het Pre-Match scherm (Expert is al een uitdaging, maar Pro is zelfs na tientallen uren enorm lastig. Daarboven ligt zelfs nog het Ace-moeilijkheidsniveau).

Als je de beboste ruïnes aan het begin achter je laat begint het echte werk in de Adventure-modus. Hier kan je overweldigt raken in een 'rally' met meer dan 300 slagen tegenover een rivaal die zo en nu en dan uitdagende Zone Shots uitvoert. Of op het piratenschipveld waar een mast in het midden van het net er voor zorgt dat de inktvis Blooper je voorziet van enkele ballen waar je enkels lang mee zoet zullen zijn. Nog lastiger zijn de eindbazen die de diamanten waar je naar opzoek bent beschermen. Dit zijn geen tenniswedstrijd, maar echte eindbaasgevechten waarbij je moet raken, ontwijken en blokkeren, terwijl de tijd afloopt. Ja, het is mogelijk om je statistieken te 'levelen' en betere tennisrackets vrij te spelen, maar deze Adventure-modus is geen rpg en ook geen saaie carrièremodus waarin je keer op keer dezelfde potjes speelt. Het ligt er tussenin; minder uitgediept dan een rpg, maar enorm vermakelijk.

Mario Tennis AcesMario Tennis AcesMario Tennis Aces

De traditionele besturing is wederom aanwezig, inclusief enkele fijne alternatieve mogelijkheden met de X-knop en de analoge stick. Aangezien standaard schoten en mikken eenvoudig is, ligt de sleutel tot succes in het uitzoeken van het beste schot bij iedere bal en het onder de knie krijgen van de speciale moves. Je kunt winnen met het bewegingssgestuurde Zone Shot en Special Shot, maar zonder goede verdediging maak je geen kans na het Novice- en Intermediate-niveau. Dit betekent het timen van de flitsende Trick Shot met de rechter analoge stick, alleen slow-motion Zone Speed gebruiken waar nodig en, boven alles, leren hoe je moet Block-en. Elke speler heeft een aantal tennisrackets die geraakt worden of breken bij het counteren van speciale schoten. Als je laatste tennisracket breekt door slechte timing, verlies je de volledige wedstrijd met een K.O., zelfs als is het pas de eerste 'game'. Geloof ons maar, we hebben enorm veel K.O.'s meegemaakt en het is aan jou om deze in je voordeel te laten werken. In het begin zijn ze frustrerend, maar met de tijd en nodige oefening kun je ook de tennisrackets van je tegenstanders breken.

Dat gezegd hebbende: als je op het Pro of Ace speelt ziet het er een beetje verdacht uit hoe computergestuurde tegenstanders hun energiebalkje vullen, alsof er achter de schermen een beetje wordt vals gespeeld (wat vaak het geval is in sportgames). Belangrijker is dat het volledige systeem werkt en zorgt voor intense, spannende wedstrijden, waarbij je tactisch moet blijven denken. Hierdoor voelt het soms aan als een simulatiegame en zeker meer diepgang dan een standaard arcadegame. Ieder punt is een gevecht en alles kan in één klap veranderen, net als in het echt. Er is ook een fijne balans te vinden in de meer dan 20 speelbare personages, waarbij er volgens ons geen overduidelijke "betere" keuzes zijn (Rosalina en Chain Chomp schoten er voor ons een heel klein beetje bovenuit).

Mario Tennis Aces

De combinatie van fantasie en realisme die Camelot heeft bereikt is geweldig. De visuele presentatie is kleurrijk en levendig, en we waren onder de indruk bij de moeite die in de levels zelf is gestopt, evenals de personages en bijhorende animaties. De studio maakt gebruik van variatie in de omgevingen en presteren ons met zandgoden, spookhuizen, regenwouden met piranhaplanten, lavabergen en nog veel meer. Er zijn ook genoeg echte tennisbanen met een meer serieus uiterlijk, waarbij de 'textures' en belichting het een stuk realistischer maken. Het past ook bij de veranderingen qua gameplay en het is heerlijk dat de game, zowel op de tv als in handheldmodus, in 60 frames per seconde draait.

De Adventure-modus speel je niet echt voor het verhaal, maar om te zien hoe ver je kunt geraken om alle tennisrackets en tennisvelden vrij te spelen voor Free Play. Dat is ook alles wat de modus oplevert en na de aftiteling van krijg je geen extra beloning. Wel weten we dat er extra personages aan zitten te komen als gratis download (deze zitten stiekem al in de game, maar worden pas later vrijgegeven door Nintendo). Naast Adventure en Free Play is er ook nog de Tournament-modus. Deze is enigszins teleurstellend en biedt slechts drie Cups (Mushroom op gras , Flower op zand, Star op 'hardcourt') met vaste moeilijkheidsgraden, geen echte progressie en niets om vrij te spelen.

Mario Tennis Aces

Het singleplayerplezier valt dan ook te vinden in Free Play, dat steeds uitdagender wordt. Al sinds het Game Boy-tijdperk zijn deze tennisgames bedoeld om samen te spelen en Mario Tennis Aces is in dit opzicht geweldig. Het is perfect ontworpen voor twee tot vier spelers samen en biedt zelfs in splitscreen een degelijk overzicht. De online multiplayerdemo van de game liet een goede indruk op ons achter en we konden de Online Tournament-opzet zeker waarderen. Deze is echter niet in de game te vinden (momenteel is er alleen Free Play online, met co-op en vriendengroepen).

Een andere fijne toevoeging is de Swing-modus. Ook al heb je volledige controle over alle speciale moves als je met de traditionele besturing speelt, het bewegingsgestuurde alternatief grijpt de essentie van Wii Sports en voegt daar personages, classes, verschillende ondergronden en een veel uitgebreidere besturingssysteem aan toe, wat zorgt voor meer nauwkeurigheid en realisme (het detecteert vijf verschillende soorten schoten). Het vereist meer dan op de Wii (dus je kunt niet alleen maar even je pols heen en weer bewegen voor een goede uitslag), maar kan met enige oefening en de juiste timing de nodige belonende schoten opleveren.

De terugkeer van Mario Tennis is fantastisch en weet niet alleen de doorsnee gamer en Wii Sports-fanaten te verblijden, maar biedt ook genoeg voor spelers die op zoek zijn naar meer diepgang en uitdaging. Mario Tennis Aces is enorm uitdagend, veeleisend en belonend. Het bevat veel content en een Adventure-modus die je dwingt om de kneepjes te leren en onder de knie te krijgen. Wat tennisgames betreft dit jaar is het voor Nintendo en Camelot: Game, set en match.

8 / 10
+
Perfecte combinatie van fantasie en "arcade simulatie"; ziet er goed uit; speelt soepel; vermakelijke en verfrissende Adventure-modus; Wii Sports-achtige Swing-modus.