The Awesome Adventures of Captain Spirit

Het is nog geen Life is Strange 2, maar we maken kennis met een van de nieuwe personages: Chris.

Het was een behoorlijke verassing toen Square Enix en Dontnod dit jaar op de E3 The Awesome Adventures of Captain Spirit aankondigde. Captain Spirit, een soort van gratis proloog voorafgaand aan Life is Strange 2, draait om de jonge Chris Eriksen, zijn superhelden alter ego (Captain Spirit) en zijn alcoholische vader. Het is een even hartverwarmende als deprimerende ervaring, precies wat je verwacht van een Life is Strange-episode.

Chris heeft een levendige verbeeldingskracht en op deze zaterdagochtend krijg je de vrije hand om buiten en binnen te spelen, verschillende superschurken tegen te komen, klusjes uit te voeren rondom het huis, een schat op te sporen, met sneeuwballen en bierblikjes gooien, enzovoorts. De opzet van deze demo is daarmee erg anders dan Life is Strange en Life is Strange: Before the Storm. Hier kun je in het huis en de tuin rondlopen, evenals de garage en de boomhut. Er valt overal ook meer dan genoeg te vinden. Het is een meer volgepakte ervaring, waarin je makkelijk een paar uur in kunt stoppen als je alles wilt verkennen. Je kunt er ook voor kiezen om je alleen te richten op het hoofdverhaal dat draait om de relatie tussen Chris en zijn vader.

Niet alles is koek en ei bij de Eriksen thuis. Het is zaterdag en daarmee 'game day'. Charles, een voormalige basketbalheld en de vader van Chris, trekt zijn eerst biertje bij het ontbijt open. Dontnod slaagt er uitstekend in om de gebreken van Chris en zijn oprechte liefde voor Chris te balanceren. De reden waarom hij zo is kunnen verkend en bestudeerd worden. Het is niet zo dat het niets uitmaakt en dat hij geen goede vader wil zijn, wat en fijne verandering is van een klaploper als vader die we zo vaak zien in films en games. We laten je zelf ontdekken waarom de moeder van Chris er niet is, maar Chris is vanzelfsprekend een eenzaam kind, vandaar dat hij zo erg vertrouwd op denkbeeldige 'sidekicks'. Het is makkelijk om Chris te mogen, dankzij de manier waarop hij sommige woorden verkeerd uitspreekt tot zijn standvastigheid en goede aard. Je kunt vanuit zijn schoenen enigszins bepalen hoe hij op zijn vader reageert, zelfs als is deze game behoorlijk lineair wat het hoofdverhaal betreft.

The Awesome Adventures of Captain SpiritThe Awesome Adventures of Captain Spirit

Captain Spirit heeft enkele sidekicks die hem helpen met schurken zoals Snowmancer en Mantroid. Je kunt de game beginnen door het kiezen van Captain Spirit's pak (beeldig weergegeven via een tekening die Chris maakt) en dan moet je verschillenden voor zijn kostuum verzamelen.

Er zijn hier banden met de rest van het Life is Strange-universum. Je kunt er bijvoorbeeld achter komen dat de moeder van Chris ooit toegelaten was op Blackwell Academy. Maar het heeft niet alleen maar banden met Arcadia Bay, want Chris zal ook een rol spelen in Life is Strange 2. Hoewel we niet weten hoe groot zijn rol wordt, doet het feit dat hij een eigen episode heeft vermoeden dat hij een belangrijke rol speelt.

Een gebied dat duidelijk is verbeterd ten opzichte van Life is Strange is het visuele plaatje. Het heeft nog steeds de kenmerkende schilderachtige stijl, maar deze bevat veel meer details en de animaties zijn ook veel beter geworden.

The Awesome Adventures of Captain SpiritThe Awesome Adventures of Captain SpiritThe Awesome Adventures of Captain Spirit

Hoewel de graphics zijn verbeterd, was het speltempo in de eerste game van uitzonderlijk niveau en hier zijn er meerdere plekken waar je gewoon achter kunt gaan zitten om te genieten van de muziek en omgeving. Het helpt daarbij ook te benadrukken dat Chris een eenzaam kind is. Het stemwerk in deze episode is ook enorm sterk, vooral doordat Chris zelf verschillende stemmen gebruikt terwijl hij de denkbeeldige wereld van Captain Spirit verkent.

Tussen de fantasierijke ontmoetingen met superschurken, zijn er enkele duistere gedeeltes die een enorm contrast bieden als het echte leven om de hoek komt kijken. Dat kan via letters zijn die je leest of gesprekken die je hoort, waarbij je de druk op Chris kunt voelen om snel op te groeien of om te ontsnappen naar zijn denkbeeldige superheldwereld. Dontnod slaagt er uitstekend om met deze gevoelige balans om te gaan en het einde maakt ons nog nieuwsgieriger naar de rol die Chris gaat spelen in Life is Strange 2.

Iedereen die van Life is Strange heeft genoten moet zeker deze episode downloaden aangezien het een indicatie geeft welke richting de ontwikkelaar en het verhaal opgaat. Zelfs als je Life is Strange hebt gemist biedt deze proloog genoeg op zichzelf om je tijd aan te besteden.

8 / 10
+
Mixt succesvol lichthartige onderwerpen en heftige problemen; verbeterde productiewaarden ten opzichte van Life is Strange; sterke voice-acting.