The Crew 2

The Crew 2

Ivory Tower probeert de ideeën uit het origineel op de schop te gooien en voegt nieuwe vervoersmethoden toe.

Ideeën kunnen eigenaardige dingen zijn. Soms kunnen ze enorm tastbaar voelen en de kwaliteit van een idee, de uitvoering, de realisering er van, kan bijna achterhaald zijn naast het idee zelf. "Achterhaald" is wellicht een beetje sterk uitdrukt, maar er zijn zeker enkele overduidelijke gevallen waar de kwaliteit van een idee in staat is om een verre van perfecte uitvoering te dragen, tenminste gedeeltelijk. We steken voor filmregisseurs de loftrompet af om hun ambitieniveau en creatieve ideeën, zelfs al maken hun films dit vaak niet waar, en we vergeven een artiest vaak voor enkele saaie nummers, als ze deel uitmaken van een conceptueel sterke plaat.

Dit is exact hoe we ons voelden over de originele The Crew toen we deze in 2014 speelden en beoordeelden. Er was een ambitieniveau dat ons aansprak; het concept van het transformeren van traditionele arcaderacen naar iets als een MMORPG, met 'roleplaying'-elementen die moesten zorgen voor een langere speelperiode, waarbij de interesse verder dan de eindstreep reikte tot de auto zelf. Dat de game uiteindelijk op enkele belangrijke dit niet waar maakte is een ander verhaal, iets dat we inmiddels door de vingers kunnen zien. Het punt is: The Crew deed precies wat het eerste deel in een gloednieuwe reeks moet doen - enkele sterke ideeën presenteren, evenals een concrete en rotsvaste identiteit, en daarom konden wij (en de consumenten) af en toe een oogje dicht knijpen.

Als je deze gedachtegang volgt naar diens uiteindelijke conclusie dan zou The Crew 2 een geniaal moet zijn. Een kans voor ontwikkelaar Ivory Tower om zijn ideeën en concepten uit te werken voor een meer robuuste versie van diens droom van een gigantische, open, stimulerende race-sandbox. Vanaf het begin lijkt het dat Ivory Tower het kritiek op het origineel ter harte heeft genomen en het broodnodige proces is begonnen om het concept glad te strijken. Er zijn aanzienlijk meer middelen aangesproken om deze game er verbazingwekkend uit te laten zien, de menu's zijn samengebracht voor een strakkere gebruikersinterface en het met cliché gevulde verhaal uit het origineel is vervangen door iets meer alledaags. Laten we echter wachten met feestvieren tot we de eindstreep over zijn, want The Crew 2 rijdt niet regelrecht naar een podiumplek - vooral als je de buitenste laag van verf er af begint te pellen.

The Crew 2

The Crew 2 speelt zich wederom af in de grote open spelwereld van de Verenigde Staten, waar je het continent kan oversteken: van Los Angeles naar New York en terug zonder een enkele laadscherm. Als je dit doet stuit je vanzelf op events die je de kans geven om in-game valuta en extra auto-onderdelen te verdienen. Deze verschillen van normale races tot minder standaard uitdagingen en 'live events' waarbij je bijvoorbeeld foto's moet nemen of verborgen kisten moet verzamelen. Elk voertuig behoort tot een speciale klasse en is voor en specifiek onderdeel ontworpen. Het wisselen hiertussen levert je dan ook specifieke upgrades op en geeft je meer om naar toe te werken. Je voltooid dus events, vindt onderdelen met een specifieke waardige, upgrade voertuigen en speelt meer events vrij. Het is de bekende 'loop' die draait om het verzamelen van 'loot' waar je geen genoeg van kunt krijgen.

Precies zoals in de originele The Crew is het een erg zorgvuldig samengestelde ervaring, waar er elementen uit andere genres zijn gepakt om een relatief unieke identiteit helpen te maken. Dat je door bochten glijdt in een openwereld en geleidelijk beter wordt is natuurlijk al iets dat we gewend zijn, bijvoorbeeld van de Forza Horizon-reeks. Echter gebruikt Ivory Towers deze geleende rpg-mechanismen uitstekend en dat zorgt er voor dat The Crew 2 anders voelt.

The Crew 2The Crew 2

De gestroomlijnde opzet betekent niet dat The Crew 2 geen nieuwe ideeën presenteert. Er zijn dit keer niet alleen verschillende voertuigklasses, maar ook gloednieuwe vervoersmogelijkheden. Als eerste keren motorfietsen terug, die in de Wild Run-uitbreiding geïntroduceerd werden, maar deze krijgen gezelschap van boten en vliegtuigen die moeten zorgen voor variatie - wat wederom klinkt als een van de geambieerde elementen voor het origineel.

Gelukkig betekenen deze nieuwe vervoersmiddelen niet dat de voertuigklasses zijn verdwenen. De auto's zijn nog steeds onderverdeeld in Street Racing, Drift, Drag Racing, Hyper Racing en zelfs een Touring Car-klasse. Je kunt zelfs meer off-roadvoertuigen toevoegen, zoals RallyCross en Rally Raid en je hebt natuurlijk de motorfietsen. Er is dus nog steeds enorm veel content en veel belangrijker veel variatie.

Je moet voor al deze voertuigen zorgen om te slagen en deze 'loop' is evenals verslavend als ooit. Vliegtuigen en boten, ondanks dat ze de vreemde eend in de bijt zijn, voelen zelfs als een vrij natuurlijke uitbreiding op de bestaande categorieën in de game. De bovenstaande classificaties vallen allemaal onder enkele categorieën: Street, Offroad Trial, Freestyle Trial en Pro Racing. Je kunt echter gemakkelijk elk van deze categorieën het leeuwendeel van de game overslaan en kiezen voor minder of meer straatracen met slechts een tikkeltje freestylen, of als je van stunten houdt kun je je daar volledig op richten. Het doel is om nieuwe onderdelen en volgers te verzamelen, en het maakt de game eigenlijk niet uit hoe je dat doet. Jij kunt zelf keuzes maken en kiezen hoever je ergens induikt, wat zorgt voor een behoorlijk open spelervaring.

The Crew 2The Crew 2

Als je echter het type speler bent die alles uitprobeert wat The Crew 2 heeft te bieden dan stuit je hoogstwaarschijnlijk op een probleem. Er is namelijk een reden dat niet jaarlijkse grote luchtracegames krijgen. Je hebt namelijk het volledige luchtruim voor jezelf, met slechts een paar tegenstanders als obstakels. Dat haalt de wind een beetje uit de race-ervaring. Natuurlijk zijn er hier en daar 'checkpoints' tussen gebouwen, maar de algehele ervaring is nog steeds behoorlijk slaapverwekkend. Helaas mist bij de plaatsing van deze obstakels ook finesse, waardoor er ook geen strategische diepgang nodig is en het gevoel van snelheid ook ontbreekt. Daardoor is het niet uitdagend en ook niet vermakelijk.

Datzelfde kan welhaast gezegd worden over het racen op water. Ondanks enkele interessante elementen, zoals uitdagende bayous in Louisiana en Mississippi waarbij je door de moerassen scheurt, missen zowel het vliegen en varen de opwinding en uitdaging die je met vier (of twee) wielen op de grond hebt. De extra manoeuvreerbaarheid bij het vrij navigeren van de wereld is echter fantastisch en je kunt in een oogwenk wisselen van auto naar vliegtuig. Bij afzonderlijke races is het contrast tussen het water en de straat echter te groot om van de ervaring een samenhangend geheel te maken.

Gelukkig zijn het aantal events dat je krijgt op een gegeven moment zo talrijk dat je de standaard luchtraces en powerboot-events er uit kan halen. Deze voertuigen komen namelijk veel meer tot hun recht in de Freestyle Trial-categorie, waar acrobatiek en stunten veel belangrijker zijn dan het als eerst bereiken van de eindstreep. Dat voelt echter nog steeds niet als één groot dynamisch geheel. Het 'on-the-fly' wisselen tussen boten, vliegtuigen en auto's voelt wellicht heerlijk, maar The Crew 2 werkt het best als je de straten onveilig maakt.

Doe je dat dan kun je een arcaderacegame verwachten die qua gameplay op een onschuldige manier eenvoudig is, maar er wel in slaagt om de noodzakelijke onderdelen te bieden - zoals het gevoel van snelheid en een relatief gevoel van controle bij het driften en remmen. Het aanbod van voertuigen is gevarieerd, al dan niet een beetje beperkt; met de verschillende categorieën is het enigszins teleurstellende om slechts een stuk of 10 auto's te vinden om te kopen per categorie.

The Crew 2The Crew 2

De events zelf zorgen voor de nodige opwinding, ook al zijn deze ook vrij eenvoudig. De uitdagingen vereisen je om weg te racen van een constant groter wordende rode cirkel of door verkeer heen te zigzaggen. Er zijn echter ook traditionele checkpointraces of 'raids' waar je je eigen route kiest. We hebben The Crew 2 enorm veel uren gespeeld en hadden nooit het gevoel variatie te missen. Aan de andere kant is het een openwereld arcaderacer die genoeg biedt om te doen. Wat we echter merkten tijdens normale races is dat er behoorlijk heftige 'rubber banding' in de game zit, waardoor je nitro vrijwel nutteloos is en tegenstanders je constant weer in je nek hijgen.

Net als de eerste game zijn alle punten in twee verschillende groepen te verdelen: de kwaliteit van de ideeën die getoond worden tegenover de kwaliteit van hun uitwerking. The Crew 2 levert en diepere, meer uitgebreide en robuuste versie van veel concepten uit het origineel af, maar introduceert tegelijkertijd veel nieuwe die weifelend zijn geïmplementeerd. Dit betekent dat de nieuwe vervoersmogelijkheden werken bij het verkennen van de wereld en de nieuwe toevoegingen zoals stunten in de lucht zorgen voor extra vermaak, maar geen van deze lijkt echt op zijn plek.

Ditzelfde kan gezegd worden over de verhalende ervaring die het volgt. Niemand zal het clichématige verhaal van Alex Taylor missen, maar Ubisoft heeft in plaats daarvan besloten dat je "Persoon X" bent. Iemand die bekend wilt worden om meer volgers en fans te krijgen, want dat is hoe het leven tegenwoordig werkt. Dat is niet het enige. Het weinige acteerwerk dat in de game zit is van schrikbarend slechte kwaliteit, inclusief afschuwelijk matige 'lip-syncing'. Het verhaal is niet het belangrijkste in een racegame, maar we hadden op iets beters gehoopt dan dit.

De gameplayloop van The Crew 2 is echter enorm bevredigend doordat je constant nieuwe onderdelen verzamelt in een volgepakte spelwereld, wat natuurlijk ook samen met vrienden gedaan kan worden. De 'physics' van de auto's zijn simpel en vergeeflijk; de wereld zelf prachtig om te bekijken - maar soms wat leeg - en de events zelf zijn er in overvloed en bieden het nodige vermaak. De grootste teleurstelling van The Crew 2 is echter niet de game zelf, want die is gewoon goed, maar dat Ivory Tower geen echte stap vooruit heeft gezet.

7 / 10
+
Enorm veel content; geweldige speelruimte; betere gebruikersinterface; simpele vermakelijke besturing van de auto's.