Lego The Incredibles

Lego The Incredibles

Disney Pixar en Lego bieden de perfecte combinatie.

We weten dat TT Games de gave heeft om kwaliteit af te leveren met hun Lego-varianten van populaire franchises. Kijk alleen maar naar de overvloed aan beschikbare Lego Dimensions-pakketten en de enorme lijst van filmverwerkingen. En nu, voor het eerst, gaat de studio aan de slag met de indrukwekkende titelcatalogus van Disney Pixar Studios, bekend dankzij vele animatiefilms zoals Toy Story, Finding Nemo en natuurlijk The Incredibles...

Zoals je waarschijnlijk al kunt raden volgt de game het verhaal van de film en introduceert het ons aan een grote cast superhelden en superschurken uit de nieuwe film, Incredibles 2. Ieder hoofdstuk neemt verschillende gebeurtenissen uit het verhaal (we verklappen niets) en legt deze uit in de maar al te vertrouwde wereld van Lego-steentjes. In tegenstelling tot grotere Lego-games, als Marvel Super Heroes en de Star Wars-reeks, volgt Lego The Incredibles het nieuwere pad dat Lego Ninjago The Movie Video Game heeft uitgezet: met twee kleinere 'hub'-werelden die aan elkaar zijn verbonden en een veel korter verhaal.

De Story-modus is aanvankelijk vrij klein en neemt slechts een paar uur in beslag om rond de zes hoofdstukken te voltooien, elk met een eigen eindbaasgevecht. Gelukkig zijn er nog de hub-werelden om in te spelen, die gevuld zijn met minidoelen om te voltooien, maar er is ook een tweede verhaal om doorheen te spelen. Na het voltooien van het verhaal van de tweede animatiefilm kun je die van de eerste helemaal spelen en eerlijk gezegd hebben we daar stiekem ook meer van genoten. Dat komt gedeeltelijk om het een klassieker is die we al meerdere malen gezien hebben, maar ook omdat het simpelweg als een meer samenhangend gedeelte van de game voelt.

Het is idee van de hub-werelden is niet het enige dat geleend is van Lego Ninjago, maar ook het vechten stamt uit de titel van vorig jaar voort. Elk personage heeft, naast zijn individuele vaardigheden, een aantal combo's en een superaanval die opgeladen kan worden. Hiervoor moet je meerdere keren achter elkaar een vijand raken en om vervolgens een 'knoppenram'-festijn los te laten - erg handig om golven aan tegenstanders uit te schakelen en de nodige Lego-muntjes te verzamelen.

Lego The Incredibles

Bovenop de nieuwe vechtmechanismen zijn er ook nieuwe bouwmogelijkheden, gepast Incredibuild genoemd. Dit nieuwe systeem is in de eindbaasgevechten en aan het einde van hoofdstukken toegevoegd. Spelers moeten Incredibricks opsporen in het level, meestal door het gebruiken van specifieke vaardigheden om deze te vinden. Als het vereiste aantal is gevonden kun je het grote Incredibles Pad in het midden van de kamer activeren. Ieder beschikbare komt vervolgens terecht in een Quick Time Event waarin ze op knopjes moeten rammen om hun bouwmeter te vullen. Je kunt zelf tussen deze wisselen en het bouwen is voltooid wanneer alle balkjes vol zijn. Als je teveel tijd neemt lopen de balkjes echter weer leeg, waardoor je constant moet wisselen tussen de personages om deze allemaal vol te krijgen.

Lego The IncrediblesLego The Incredibles

In de levels en hub-werelden zijn veel 'Mystery Bags' te verzamelen, vergelijkbaar met die Lego Ninjago introduceerde. Deze variëren echter in zeldzaamheid en elk beloont je met een nieuw speelbare personages. Met 113 (!) stuks om vrij te spelen waren we enigszins bezorgd dat het aanbod vol zou zitten met dwaze personages, maar gelukkig heeft TT Games de nodige Pixar-personages toegevoegd. Dory, Merida (Brave), Flick (A Bug's Life) en zelfs Lightning McQueen (Cars) geven de Free Play-modus en hub-werelden extra pit.

Naast de Mystery Bags zijn er ook de nieuwe misdaadgolven. Elke stad is opgebroken in verschillende wijken waar misdaden plaatsvinden. Spelers moeten deze stoppen door het voltooien van mini-missies die op hun beurt weer geheimen vrijspelen, zoals Incredibuilds, rode steentjes en nieuwe personages).

De Incredible-familie is natuurlijk je belangrijkste verzameling van speelbare personages en elk heeft zijn eigen vaardigheden die overeenkomen met die in de films. Mr. Incredible is supersterk, Dash is supersnel en Violet heeft een krachtveld en energiestoten. Het zijn echter Elastigirl, Frozone en baby Jack-Jack die de show stelen. Elastigirl's rubberlichaam is erg vergelijkbaar met die van Mr. Fantastic uit Lego Marvel Super Heroes en haar bewegingen zijn enorm handig om de levels mee te doorkruizen, vooral aangezien ze haar uitrekbare lichaam kan gebruiken om gaten en kloven mee te overbruggen, ladders te maken en door kleine roosters te reiken om knopjes te activeren. Frozone, die de meest grappige teksten heeft, is eveneens een genot om mee te spelen. Zijn vaardigheden laten hem enorm ijsstralen afvuren waarop hij door de levels kan surfen, wat er bovendien enorm tof uitziet. Als laatste hebben we baby Jack-Jack, die vrijwel alle vaardigheden in huis heeft (spoilers, als je Incredibles 2 nog moet kijken): hij kan laserstralen schieten, teleporteren, ontvlammen, in een monster veranderen en zich vermenigvuldigen. Samen met zijn moeder is hij een van de meest veelzijdige personages in de game.

Visueel ziet en voelt alles even goed als de voorgaande Lego-games, maar er is geen echte upgrade qua graphics. De muziek is echter voortreffelijk, overduidelijk afkomstig uit de films met een klassieke jazzsfeer die echt past bij een superheldengame. Dat kan niet gezegd worden voor de ingesproken stemmen. Enkele stukjes lijken uit de film geknipt en geplakt te zijn, waarbij andere dialogen weer klinken alsof ze door andere acteurs zijn ingesproken. Hierdoor klinken personages af en toe wat vreemd, maar doet het verder weinig af aan het geestige schrijfwerk en het uitstekende verhaal.

Hoewel deze nieuwste Lego-game voor fans wellicht niet dezelfde aantrekkingskracht heeft als de Marvel- en DC Lego-reeks, is dit een enorm vermakelijke game waarin genoeg te doen is buiten het korte verhaal. De toevoeging van de extra Disney Pixar-personages is een welkome toevoeging en maakt de game alleen maar leuker. Het verfijnde formaat toont dat TT bereid is om te experimenteren en de formule te veranderen om er voor te zorgen dat de nieuwe games niet saai worden. Lego The Incredibles is dan ook een prima deel in de studio's groeiende catalogus.

8 / 10
+
Leuke gevechten; nieuw bouwsystem; eigenzinnige personages; uitstekend verhaal.