Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Captain Toad: Treasure Tracker

Captain Toad: Treasure Tracker

De schatzoeker richt zijn aandacht op de Nintendo Switch.

Nintendo lijkt gebrand om de goede first-party titels die oorspronkelijk op de Wii U zijn verschenen naar de Nintendo Switch te brengen en dat is heel begrijpelijk. Hun vorige console had genoeg voortreffelijke titels, maar slechts een fractie van het potentiële publiek dat de Switch heeft. We hebben al enkele geweldige voorbeelden hiervan gezien met Mario Kart 8 Deluxe en Donkey Kong Country: Tropical Freeze, terwijl we nog steeds geduldig wachten op Super Mario 3D Land en Pikmin 3.

De heldhaftige Captain Toad, die zijn eigen avontuur in 2014 kreeg met Captain Toad: Treasure Tracker, speelde de hoofdrol in een van de minder bekende first-party titels op de Wii U. Het is echter overduidelijk waarom de game perfect geschikt is voor een handheldconsole (of hybride) zoals de Nintendo Switch. De levels zijn klein, zelfs minuscuul, en ontworpen voor korte, vermakelijke speelsessies. Toegankelijkheid en veelzijdigheid vormen de kern van deze ervaring.

Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker

Op de Nintendo Switch (en Nintendo 3DS) bevat het nieuwe enerverende content met een Super Mario Odyssey-thema en ietwat overbodige co-op. Met andere woorden, zoals gewoonlijk, brengt Nintendo wederom een Wii U-game uit op de Switch, maar ons hoor je daar niet over klagen. Captain Toad verdient een groter publiek.

Maak je zorgen als je de game in 2014 nooit hebt uitgeprobeerd. Dit is een titel waar iedereen van kan genieten en dat is geen marketingpraatje. Captain Toad is echt het schoolvoorbeeld van toegankelijkheid. Ieder level is gemaakt uit een gedeelte van de spelwereld die je vanuit een specifieke hoek ziet en je kunt dit perspectief veranderen om nieuwe routes voor Toad te vinden evenals geheimen. Het is een puzzelgame waarin je de game moet ronddraaien en Toad op het juiste moment op de juiste plek moet krijgen om verder te komen.

Captain Toad: Treasure Tracker
Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker

Ieder level bevat muntjes om te verzamelen; drie verborgen diamanten om te vinden; lichte platformgedeeltes; en vijanden, als is dat zwaar uitgedrukt. Toad is grotendeels vrij eenvoudig en hoewel je traditionele vijanden zoals Shy Guys, Koopa Troopas en Bullet Bills tegenkomt, zijn de meeste makkelijk te overwinnen. De vijanden in de levels kunnen wellicht beter gezien worden als puzzelstukjes, waarbij deze nooit echt een direct dreiging voor Toad vormen. Dat klinkt misschien een beetje afgezaagd en dat is het een beetje, aangezien de enige vaardigheden van Toad bestaan uit het activeren van een hendel en het verzamelen van muntjes.

Er valt echter wat te zeggen voor deze beperkingen en wat ze toevoegen. Zoals bij de meeste Nintendo-games is het ontbreken van gameplaymechanismen geen nadeel en ga je na ieder level steeds meer op in de game. Dit andere speltempo heeft iets heilzaams in vergelijking met de meer uitgebreide Nintendo-ervaringen van de afgelopen tijd.

Captain Toad: Treasure Tracker