Danger Zone 2

Danger Zone 2

Een stap dichter bij Burnout's Crash-modus?

Afgelopen zomer kregen we een game genaamd Danger Zone, het spirituele vervolg op Burnout's legendarische Crash-modus, waarin je met meerdere auto's kunt botsen om chaos en een overvloed aan explosies te veroorzaken terwijl je de hoogste scores najaagt. Ontwikkelaar Three Fields Entertainment heeft het gezamenlijke gas echter niet losgelaten en plaatst ons deze zomer wederom achter het stuur: dit keer met wat meer toetsers en bellen.

Iets dat afdeed aan de eerste game, zoals vermeld in onze review, waren de enorm saaie omgevingen waarin alles zich afspeelde. Het origineel speelde zich af in een donkere testfaciliteit dat leek op een warenhuis. Daarom zijn we blij om te melden dat je in dit vervolg losgelaten wordt op het asfalt van de echte wereld en je vanaf LAX tot de woestijn over snelwegen en kruispunten kan scheuren en botsen.

Hoewel je lang bomen en windturbines zoeft, wat een fijne verandering is, blijft de opzet hetzelfde: je rijdt snel, je raak auto's en je krijgt punten. Dezelfde bonussen die fans van Danger Zone (en Burnout) verwachten zijn er ook nog steeds: zij het extra explosies (of Smashbreakers), extra in-game valuta voor highscores of een 'boost' om meer waar voor je geld te krijgen. Het is makkelijk om te leren en lastig om volledig onder de knie te krijgen. Het krijgen van al deze 'pickups' is een van de sleutelelementen om in de bovenste regionen van de 'leaderboards' te komen

Niet alles draait echter om het opstapelen van honderd auto's. Om meer geld te krijgen moet je extra doelen behalen om weg naar de zogeheten Danger Zone (waar de chaos losbreekt). Deze verschillen van het raken van alle 'checkpoints' in een Formule 1-auto tot het omverbeuken van alle caravans op de route. Deze extra doelen geven de gameplay meer pit, maar ook de erg lange routes naar de Danger Zone. Alhoewel de 'physics' een beetje maf en overtrokken zijn - met auto's die bij de lichtste aanraking de lucht in vliegen - is het aan arcade-ervaring die we kunnen waarderen, vooral aangezien je vierkantje of rondje (op de PlayStation 4) kunt gebruiken als je iemand raakt om te kiezen of deze naar links of rechts vliegen.

Danger Zone 2
Danger Zone 2Danger Zone 2Danger Zone 2

Iets anders dat misging in de eerste game was dat er slechts een slaapverwekkend voertuig was om van gebruik te maken. Danger Zone 2 heeft in variatie in aangebracht met grote vrachtwagens, F1-auto's en andere voertuigen waarmee het veel leuker is om mee te crashen. De keuze om zelf je voertuig te kunnen kiezen was echter welkom geweest, in plaats van iedere keer de moeten spelen met een toegewezen bolide. Het is echter een stap in de goede richting.

Met drie verschillende regio's om doorheen te spelen, evenals een handjevol bonus- en trainingslevels, voelt de game een beetje licht bedeeld qua content. Het is ook niet moeilijk om de laagste benodigde score te halen om verder te gaan, waardoor je de volledige game makkelijk in een zit kunt voltooien. Weliswaar kun je alles opnieuw spelen voor hogere scores, maar het aantal levels gaat sommige fans zeker naar meer doen smachten.

Dat betekent niet dat het een eitje is om ieder level te domineren. Het behalen van de beste scores voelt soms als een nachtmerrie, vooral omdat je precies optimale omstandigheden moet creëren. Dat wil zeggen: aan de ene kant je snelheid reguleren in de rit naar de botsing toe en aan de andere kant moet je een punt kiezen om de Danger Zone binnen te gaan, terwijl je tegelijkertijd moet behalen wat je moet doen als je eenmaal gecrasht bent - gebruik maken van Smashbreaker-explosies om je auto te laten botsen met meer en meer voertuigen en bonussen.

Er zijn ook enkele nijpende 'bugs' die we tegenkwamen, zoals auto's die uit het niets verschenen en 'instafails'-botsingen waardoor je de volledige baan opnieuw moet spelen. Al met al heeft Three Fields Entertainment uitstekend werk afgeleverd door te kijken wat de problemen van het eerste deel waren en hier een stapje bovenop te doen. De omgevingen zijn groter en beter, de voertuigen leuker om in rond te racen en daarmee is het een stap dichter in de buurt om het echte spirituele vervolg van Burnout's Crash-modus te zijn dat het ambieert te zijn.

Danger Zone 2Danger Zone 2Danger Zone 2
8 / 10
+