Earthfall

Earthfall

Left 4 Dead met buitenaardse wezens of buitenaardse kliekjes?

Het is allemaal voorbij en de mensheid balanceert op de rand van de afgrond, tenminste daar lijkt het op als we Holospark's coöperatieve shooter Earthfall opstarten. Verlaten woonwijken die onder de voet zijn gelopen door buitenaards tuig. Hier moeten we het opnemen tegen de buitenaardse wezens en terugeisen van wat ons is.

Een manier om Earthfall te begrijp is door het simpelweg Left 4 Dead met aliens te noemen. Holospark verdient wat dit betreft de nodige lof, aangezien ze daar geen doekjes om winden. Eerlijk gezegd hebben we ons hier echter niet even veel mee vermaakt als Left 4 Dead. Veel van de elementen zijn wel aanwezig: degelijke schietactie, degelijke variatie in de missies, degelijke vijanden. Algeheel voelt het behoorlijk... degelijk. Van verre ziet het er goed uit, maar een nauwkeurige blikt verhult veel kleine details die beter afgewerkt, meer uitgediept of simpelweg beter uitgevoerd hadden kunnen worden.

Earthfall geeft vier spelers (bij voorkeur, maar de 'bots' leveren ook goed werk en kunnen naar vaardigheidsniveau aangepast worden) een selectie aan geweren en slagwapens om door verschillende missies en locaties heen te spelen. Hierin bouw je in een mix van lineaire levels en gedeeltes verdedigingen, bouw je barricades en zit je de storm uit terwijl een generator oplaadt of probeert brandstof te vinden voor een voertuig, of iets vergelijkbaars. Grotendeels gaat dit allemaal volgens het boekje en hoewel de barricades (in principe geïmproviseerde deur die je kunt plaatsen om de aliens buiten te houden) voor een beetje diepgang zorgt, is er meestal een vrij duidelijke indicatie hoe je daar het beste gebruik van kunt maken (open ramen of deuren). Het voelt als een element dat veel meer uitgebreid had kunnen worden aangezien deze schuilplaatsen niet heel lang standhouden.

EarthfallEarthfall

De buitenaardse horde bestaat uit een overvloed aan 'drones' (Hunters: de meest zwakke vijanden), waarvan de meeste iets slimmer zijn dan een doorsnee zombie die op je afrent. Er zijn aliens vanaf een afstandje gif spuwen en meer geavanceerde mini-bazen, zoals een 'support balloon' genaamd de Enrager, een gigantische walkende badkuip van gifgas genaamd de Sapper, de toepasselijk genoemde Beast, de kidnapper Whiplash, en nog een of twee andere. De meest interessante is wellicht Black Out, wat in principe een ronddraaiende chaos van energie is die heen en weer schiet en een energieschild heeft. Je treft al deze wezens in de tien missies, dus er geen echte progressie wat het type vijanden betreft. Het voordeel hiervan is dat er in ieder level een goede variatie aan vijanden te vinden is. Er is een toffe voorbode bij iedere mini-baas met een geluidseffect en de eerste speler die de vijand ziet schreeuwt het uit (waardoor communicatie tussen de spelers niet nodig is).

Wat het wapenarsenaal betreft: je hebt je standaard assault rifles, shotguns, pistolen, sniper rifles en grenaten, maar er zijn ook wat meer exotische geweren die gebruik maken van buitenaardse technologie en in latere missies vrijgespeeld worden. Er zijn ook op bepaalde plekken 3D-printers te vinden waarmee je wapens kunt uitprinten om te gebruiken en het vindt ook wapens in verschillende opslagplaatsen in de levels (samen met 'consumables'). Ammunitie is beperkt, behalve voor je pistool die oneindig veel kogels heeft. Het is dus een goed idee om op rustige momenten twee pistolen te 'dual-wielden' en je krachtige buitenaardse zapper te bewaren de spreekwoordelijke pleuris uitbreekt. De schietactie, is wederom solide, maar we hadden graag wat meer impact gevoeld bij sommige wapens, met name de pistolen voelen een beetje futloos.

De omgevingen bieden echter een goede variatie: van buitenwijken tot treinwerven en verschillende industriële faciliteiten. In het algemeen kan de vijand je van alle kanten overvallen, maar er zijn ook wat meer afgesloten gebieden.

EarthfallEarthfall

Earthfall blinkt uit in het bieden van tactische opties en probeert je vervolgens te overweldigen met grote aantallen. Dat werkt en als je de missies keer op keer speelt ontwikkel je een goed idee hoe je alles moet opzetten, waar je gevechtstorens moet neerzetten, mijnen begraven of gastanks te positioneren om te laten ontploffen. Je hoeft geen strateeg te zijn, maar het is leuker en datzelfde geldt voor teamwerk. Natuurlijk zijn er gameplaymechanismen die teamwerk aanmoedigen, waaronder 'stimpacks' waarmee je teamgenoten kunt genezen, elkaar weer tot leven wekken, enzovoorts.

De beste momenten in Earthfall ontstaan als je onder een Thresher ligt (een korte sluipmoordenaarachtige alien die je neerduwt en je leven begint weg te snoepen) en een medespeler je redt; of als je succesvol een Beast 'flankt' en vanachter je buitenaardse geweer op hem loslaat. Of als je een gemonteerd geweer met je meesleept en precies op het juiste punt neerzet om de Hunters neer te knallen (zoals in World War Z). Het grootste probleem is dat het allemaal iets té voorspelbaar is. De eb en vloed wordt keer op keer herhaalt en neemt beetje bij beetje de motivatie weg om te blijven spelen.

Het verhaal zelf draait om het vinden van de reden voor deze chaos en de zoektocht naar de waarheid. Maar aangezien je waarschijnlijk niet alle missies op volgorde speelt, is het een beetje lastig om alle gesprekken bij te houden en de kans is groot dat je er ook helemaal niets van mee krijgt. Dat maakt echter allemaal weinig uit. Dit is een game die draait om het afknallen van buitenaardse wezens. Je speelt de 'lore' wel vrij door het doden van aliens, voltooien van missies en gebruiken van verschillende voorwerpen. De presentatie hierbij laat echter veel te wensen over en het voelt vrij nutteloos om deze flarden van het verhaal na te jagen.

Kan je een geweldige tijd met je vrienden beleven met Earthfall? Absoluut. Je kunt zelfs enorm veel plezier hebben met de game als je met vreemdelingen speelt. Maar de kans is groot dat je al een betere game hebt om samen met je vrienden te spelen en na een paar rondes van Earthfall is de kans ook groot dat je daar naar teruggrijpt. En dat is waar Earthfall de plank misslaat: het is gewoon heeft gewoon niet heel veel te bieden en belangrijker: het geeft je nooit direct het gevoel opnieuw te willen spelen.

EarthfallEarthfall
6 / 10
+