Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

We Happy Few

We Happy Few

Vrolijkheid in een pilletje.

We Happy Few heeft een opvallend traject afgelegd, van de aankondiging en aanvankelijk een enthousiast ontvangst op Kickstarter naar een uitgever, en van een klein, procedureel gegenereerde roguelike naar een forsere actie-adventure.

Wellington Wells is een vreemd dorp, gevuld met evenveel gevaar als vrolijkheid. Achter elk geheim zit nog een geheim en de inwoners slikken allemaal pillen (met de toepasselijke naam Joy) om hun problemen te vergeten. Iedereen die geen pillen neemt, is een 'Downer' en wordt weggejaagd.

Jij bent Arthur. Je werkt op een kantoor dat krantenartikelen censureert, zodat ze overeenkomen met wat de grote leiders willen uitstralen. Je wordt 'gewekt' door een specifiek verhaal over je broer Percy en opeens word je door je collega's opgejaagd. Dit is nog maar het begin van je problemen, want Arthur moet zich een weg door deze dystopische nachtmerrie banen en ondertussen zijn broer zien te redden.

Arthur is de eerste van de drie speelbare personages in We Happy Few. Sally en Ollie, bekenden van Arthur, worden via DLC toegevoegd en geven andere perspectieven aan het verhaal. Elk personage heeft daarbij unieke eigenschappen die de gameplay bepalen. Door missies te behalen krijg je punten waarmee je je skill tree kunt uitbouwen, zodat je bijvoorbeeld betere stealth-mogelijkheden of meer health krijgt. Arthurs verhaal is overduidelijk het hoofdverhaal, maar het spel zit zo in elkaar dat je steeds meer geheimen onthult en je zult dan ook snel de andere personages willen uitproberen om nog meer te weten te komen over Wellington Wells. Ook via zijmissies kom je steeds meer te weten.

We Happy FewWe Happy Few

De visuele stijl en presentatie van We Happy Few is onwaarschijnlijk mooi. Doordat het spel zich in Groot-Britannië in de jaren '60 afspeelt heeft de game een unieke setting die je doet denken aan games als Dishonored en Bioshock. Dat pakt zowel positief als negatief voor de game uit, want door deze vergelijking denk je al snel dat je hier een soortgelijke ervaring staat te wachten, maar daarover later meer. Ook het geluid maakt indruk met sterk ingesproken stemwerk. Alleen de houterige animatie in tussenfilmpjes blijft een beetje achter bij de grotere games van tegenwoordig. Toch is de algemene sfeer, in combinatie met de soundtrack, uitmuntend en komen er zelfs vergelijkingen met de filmklassieker A Clockwork Orange om de hoek kijken.

Het feit dat de game als een roguelike begon, is nog altijd terug te zien. Het leveldesign is niet zo goed afgewerkt als in games als Dishonored, en missies voelen ook redelijk standaard. Je wordt uitgedaagd om niet alleen de hoofdmissies te doen, maar tussendoor ook alles goed te verkennen, spullen te craften en schatten op te graven, maar ook om voedsel en water te vinden, bij mensen in te breken en zijmissies uit te spelen. Op die manier bereid je jezelf voor op de volgende grote missie. De constante vereiste om spullen te verzamelen en maken zal niet alle spelers aanspreken.

Zo moesten we in St. George's Holm geraken. Hier hadden we een overall voor nodig om een brug over te kunnen steken (de bruggen verbinden verschillende eilanden met elkaar), maar voordat het zover was moesten we een spelletje 'Simon Says' doen met elektroshocks. We hadden voorheen een catsuit die ons zou beschermen tegen elektrische schokken, maar die hadden we al verkocht om de overall te kunnen betalen. We hadden veel spullen kunnen verzamelen om de catsuit zelf te maken, of hem terug kunnen kopen. Dat geeft maar aan dat je als speler echt op de lange termijn moet denken en niet zomaar items weg moet gooien of kunt verkopen. Je weet nooit wanneer je het weer nodig hebt.

We Happy FewWe Happy Few
We Happy FewWe Happy Few
We Happy FewWe Happy FewWe Happy Few