Dead Cells

Dead Cells

Na een jaar knokken in Early Access is de volledige versie van Motion Twins actie-platformer beschikbaar.

Onze handpalmen beginnen te zweten. We weten dat er een verdraaid pittige baas op ons staat te wachten. We hebben al vaak geprobeerd hem te verslaan en elke keer faalden we. Maar deze keer weten we zeker dat we hem te pakken krijgen, want we hebben al zijn aanvalspatronen onthouden en goede gear in het bezit. Toch lopen de zaken maar zelden zoals we ze plannen. Onze concentratie is een moment iets minder en we gaan weer dood. Gelukkig ligt er nog een lijk in de gevangenis die gereanimeerd kan worden, en de volgende keer pakken we die baas echt aan.

Dit omschrijft redelijk nauwkeurig de ervaring die je hebt met Dead Cells, een game die zelfs een nieuw subgenre wil creëren: de roguevania. Het combineert metroidvania-design met roguelite spelmechanieken. De moeilijkheidsgraad en permadeath komen van het rogue-gedeelte, terwijl het verkennen van de spelwereld en het langzaam maar zeker opbouwen van een groot arsenaal aan wapens en skills het 'vania'-gedeelte betreft.

Je moet het avontuur telkens opnieuw beginnen. Wanneer je doodgaat, wordt bijna alles in de game gereset. Je moet elk level, elke vijand en elke baas weer opnieuw doden. Niet alles gaat echter verloren, want je arsenaal met wapens en skills, die je verkrijgt door blueprints te verzamelen en ze naar een wezen genaamd de Collector te brengen, groeit gestaag. Wapens ontgrendel je met een valuta genaamd cells. Elk wapen, elke gadget en elke skill is weer beschikbaar voor toekomstige potjes, dus hoe vaker je speelt, hoe sterker je wordt.

Dead Cells

De wereld van Dead Cells leeft letterlijk. Dat wordt als reden aangedragen waarom je elke keer wanneer je opnieuw begint weer een andere lay-out treft. Je kunt dus geen lay-outs uit je hoofd leren, want de levels zijn elke keer weer een beetje anders. Vijanden blijven echter wel hetzelfde functioneren, dus je weet wat je kunt verwachten en kunt je voorbereiden. De wereld heeft ook allerlei locaties die in het begin nog niet toegankelijk zijn. Door geheimen te ontdekken en nieuwe skills te krijgen, zoals het klimmen over muren, kun je na vele potjes steeds meer gebieden bereiken. Dit geeft je steeds meer keuze over hoe je het einde van het spel wil bereiken. Uiteindelijk leiden alle wegen naar één punt, maar de manier waarop je daar geraakt is afhankelijk van waar je zin in hebt en waarom je aan het spelen bent.

Het grootste probleem van Dead Cells is dat de structuur van levels behoorlijk ongeïnspireerd is. Ja, de gebieden zijn uitdagend, maar we hebben liever omgevingen die tot in de puntjes verzorgd zijn en zo bedoeld zijn, dan een random voelende collectie van gangen en valstrikken. Doordat er meerdere manieren zijn waardoor je het einde kunt bereiken, blijft het avontuur wel spannend en interessant. Vaak kun je kiezen tussen twee totaal verschillende paden met andere vijanden en eindbazen.

Dead CellsDead Cells
Dead Cells
Dead CellsDead CellsDead Cells