The Walking Dead: The Final Season

The Walking Dead: The Final Season - Episode I: Done Running

De eerste episode van het laatste seizoen van Telltale Games' The Walking Dead is uit.

Het is tijd voor Telltale Games om de losjes eindjes van hun enorm populaire The Walking Dead-reeks aan elkaar te knopen. We hebben Clementine gevolgd van een kwetsbaar klein kind die Lee beschermde in het eerste seizoen tot een overlever in het tweede seizoen, met een vrij kleine rol een het derde seizoen tot een jong volwassene vergezeld door een jonge, springerige en ietwat problematische jongen met AJ.

Voor diegene die de reeks vanaf het begin hebben gespeeld en een savebestand of Telltale-account is er de optie om een savestatus te importen. Zo begin je het avontuur met Clementine inclusief alle emotionele bagage die je voor haar gekozen hebt (zowel goed als slecht). Heb je om een of andere reden niet (wellicht ben je van platform verandert) dan heb je de optie om door een korte "verhaalbouwer" te spelen die de ruwweg 30 uur samenvatten in een handjevol keuzes. Aan de ene kant voelt dit een beetje goedkoop, maar aan de andere kant hopen we dat dit op de lange termijn meer oplevert voor spelers die hun volledige savegames importeren - misschien niet in de eerste episode, maar tegen het einde.

Zo te zien speelt het avontuur zich een behoorlijke tijd na de afsluiting van het derde seizoen af. AJ is iets gegroeid en Clementine heeft haar best gedaan om hem op te voeden, te leren hoe hij zichzelf moet beschermen, te lezen (een beetje) en de wereld begrijpen zoals deze is. We treffen ze terwijl ze over smalle weg rijden, op zoek naar een plek om eten te sprokkelen en ze komen terecht bij een oud treinstation. Ze vinden wat eten, maar dit blijkt een 'booby trap' en, zoals we gewend zijn in The Walking Dead, gaat het vanaf hier snel te slechte kant op. Een aanval van 'walker' dwingt ze te vluchten, maar de auto verongelukt en voordat Clem bewusteloos raakt ziet ze dat AJ wordt meegenomen door een onbekende. Dat blijkt gelukkig geen ramp te zijn, aangezien een groep kinderen die in een verlaten school wonnen redding biedt en het is deze groep die Clementine en AJ leren kennen tijdens de eerste episode. Vanaf het moment dat je je realiseert dat de groep een geheim met zich meedraagt is het een combinatie van The Walking Dead en Lord of the Flies. Niet alles lijkt even rooskleurig als op het eerste gezicht. Hoe hebben ze al die tijd alleen kunnen overleven? De zombie-apocalypse is immers inmiddels al jaren geleden begonnen. We laten het aan jou om zelf te ontdekken wat er verder gebeurt, maar zoals je waarschijnlijk al vermoed zit heeft de Ericson School voor probleemjongeren een duister tintje.

The Walking Dead: The Final Season

Op veel manieren is dit laatste seizoen een einde van het tijdperk van Telltale Games. Er wordt gezegd dat het de laatste game is die hun 'in-house' engine en bijhorende 'tools' gebruikt. Het aangezien het duidelijk is dat de reeks een enorme bijdrage had voor het succes van de studio is het een bitterzoet afscheid. Dat betekent echter niet dat er niets is veranderd en deze eerste episode voelt dan ook als een evolutie van de formule die we zo goed kennen van de studio, inclusief subtiele veranderingen die zorgen voor meer betekenisvolle gameplay en ruimte biedt voor meer verkenning. De structuur is ook iets anders: in plaats van meer en kortere hoofstukken, krijgen we nu te maken met een prolboog en drie verschillende 'acts'.

Clem en AJ hebben hun eigen ruimte in de school en je kunt deze versieren met de 'collectibles' die je vindt (zes in totaal in deze episode); nog een leuke toevoeging. Het systeem voor Achievements en Trophies is ook anders en beloont verkennen en gameplay, evenals voortgang in het verhaal (Platinum wordt niet makkelijk). De grootste verandering is wellicht de actiegameplay en hoewel dit gedeeltelijk uit Quick Time Events bestaat, voelt het in vergelijking met voorgaande titels dynamischer. Ontmoetingen met walkers laten je doorgaans vrij bewegen, waarbij je de keuze hebt om direct aan te vallen of ze eerst om te ver beuken - in een gedeelte kun je walkers ook naar vallen lokken die jij activeert.

The Walking Dead: The Final SeasonThe Walking Dead: The Final Season

De presentatie en graphics zijn ook duidelijk opgekrikt en op sommige gedeelte blink te game echt uit. We hebben geen enkele bugs of glitches meegemaakt (we speelden op de PlayStation 4), iets wat vrij uniek is voor Telltale-games bij de launch, dus dat is ook een enorm pluspunt.

Done Running is een interessante start tot een avontuur dat belooft een emotionele vierde en afsluitend seizoen te worden. Op sommige manieren voelt het ietwat losstaand van de eerdere seizoenen. Met nog drie episodes te gaan, die allemaal dit jaar verschijnen, zijn we enorm benieuwd waar dit heengaat en hoe Clementine en AJ met de rest van de kinderen op de school omgaan en - belangrijker - de wereld daar buiten.

Zoals gebruikelijk komen we terug met een review van het volledige seizoen nadat het laatste hoofdstuk is verschenen.

The Walking Dead: The Final SeasonThe Walking Dead: The Final SeasonThe Walking Dead: The Final Season
8 / 10