Strange Brigade

Strange Brigade

Als een Egyptische koningin ondode monsters oproept om op de wereld los te laten weet je wie je moet bellen...

In de PlayStation 2-tijd maakten de meeste shooters gebruik van een enorm simpele opzet: doorkruis enkele levels en schiet daar vijanden en de eindbazen neer. Dit is iets dat in het tijdperk daarna de nodige voortgang kende met games als Uncharted en Gears of War. Strange Brigade grijpt echter terug naar die rechtstreekse aanpak en laat je bovendien drie vrienden meenemen.

Het klopt dan ook dat Strange Brigade voelt als een game die op de PlayStation 2 had kunnen verschijnen - net als Rebellion's andere recente titel Rogue Trooper Redux - maar dit is visueel gezien zeker een PlayStation 4-game. De game volgt een groep van vier avonturiers die een eeuwenoud kwaad willen uitschakelen in Egypte. Dat betekent niet dat de hele game zich in de woestijn afspeelt: de omgevingen zijn weelderig met afbrokkelende ruïnes en jungles tot pikzwarte grotten.

Strange Brigade speelt zich af in de jaren '30 en het viertal neemt het op tegen Seteki the Witch Queen. Dit alles wordt weergegeven als een ouderwetse korrelige film. Voorafgaand aan alle levels krijgen we zwart-witte tussenfilmpjes te zien en het leukste hiervan is dat de volledige ervaring wordt begeleid door een opgewekte Britse vertelstem die onderweg de nodige informatie geeft. Het is voor games altijd lastig om oprecht grappig te zijn, maar Rebellion heeft deze verteller excentriek gemaakt zonder vervelend te zijn en zijn geestigheid tilt het vermaak daadwerkelijk naar een hoger niveau.

Strange Brigade
Strange BrigadeStrange BrigadeStrange Brigade

Elk level is een afgebakend hoofdstuk in je epische avontuur en daarbij ook eigen statistieken en 'collectibles', zodat je aan het einde kunt treuren om alles wat je gemist hebt. Deze bestaan uit zes blauwe katbeeldjes, die je moet kapotschieten om een deur naar een schat aan het einde van het level te openen; evenals relikwieën en andere schatten om te vinden. Net als in arcade-achtige games, zoals de Devil May Cry-reeks, krijg je ook een betere score afhankelijk van hoe goed je de monsters te lijf bent gegaan. Er is dan ook zeker sprake van een bepaalde herspeelbaarheid.

Over monsters gesproken: je krijgt ook steeds lastigere tegenstand naarmate je avontuur vordert. Waar je begint met ondoden die zwakjes neervallen als je ze raakt, verschijnen er al snel gigantische schorpioenen, minotaurussen, speerwerpers en teleporterende vijanden om je lastig te vallen. Dan hebben we het nog niet gehad over de eindbazen die Seteki blijft oproepen om roet in het eten te gooien en op verschillende punten moet je ook golven aan vijanden verslaan om verder te komen.

Maak je echter geen zorgen, want er zijn genoeg manieren om je van deze onverlaten te verlossen. Natuurlijk is er een overvloed aan automatische wapens, inclusief 'long-ranged rifles' en shotguns. Je kunt meer wapens vrijspelen als je meer kostbaar goud verzamelt, met als hoofdprijs de Audley Burst Rifle - het meest kostbare wapen in de 'campaign'. Je hebt ook je vertrouwde pistool aan je zijde, een granaat naar keuze en de vaardigheid van je bovennatuurlijke amulet. Hiermee kun je krachten loslaten als je genoeg energie verzamelt van vijanden, zoals het laten ontploffen van tegenstanders.

Strange Brigade

Alsof al die vuurkracht nog niet genoeg was: er zijn zelfs speciale wapens die je uit schatkisten krijgen in de levels, inclusief explosieve kruisbogen en super krachtige rifles, die meer schade doen dan de standaardwapens. Er zijn in de levels ook diamanten te vinden en deze maken je hoofdwapens sterker, waardoor je meer schade doet bij 'headshots' of vijanden in vlammen uitbarsten.

Het gebruiken van de beschikbare wapens is enorm vermakelijk. Schieten voelt namelijk gewichtig en responsief, vooral als je het gekraak hoort bij een headshot. Het zijn ook deze kleine details in Strange Brigade die de actie naar een hoger niveau tillen, zoals de handen aan de rand van het scherm die aangeven dat er vijanden vlakbij zijn en het zachte gemiauw als er een beeldje van een blauwe kat in de buurt is.

Het meest bevredigende wat je kunt doen is wellicht het activeren van vallen. Er kunnen messen heen en weer vliegen die de ondoden in stukjes hakken, tonnen ontploffen en zwaaiende bijlen kunnen tegenstanders door midden klieven. Deze helpen ook met je punten en het moment dat je negen ondoden afmaakt met een enkele val is enorm bevredigend. Vooral aangezien sterkere vijanden behoorlijk wat kogels vereisen voordat ze neergaan.

Strange Brigade
Strange Brigade

Het draait echter niet alleen maar om schieten en doden in de wereld van Strange Brigade. Er zijn namelijk ook genoeg puzzels om je hersenen voor te kraken. De meest draaien rondom het bekijken van symbolen op de deur en te zoeken naar een volgorde om deze te activeren in het nabijgelegen gebied, maar er zijn ook Bioshock-achtige pijppuzzels. Deze zijn nooit erg lastig, maar geven het geheel wel een begin 21e eeuw sfeertje en iets meer om te doen.

Het allerbelangrijkste van Strange Brigade is echter dat je de game met vier spelers kunt spelen, wat een tweevoudige werking heeft. Het sleutelwoord hierbij is 'co-opetitie'. Aan de ene kant werk je vrolijk samen met je drie maatjes om de aanvallen van Seteki af te slaan, maar aan de andere kant denkt iedereen aan het verzamelen van de meeste punten en goud. Verlaat je de groep om te zoeken naar schatten en laat je je vrienden aan hun lot over? Dat is helemaal je eigen keuze. Misschien komt een van je eigen teamgenoten wel terecht in een val. Wie weet...

We werden hierdoor dan ook herinnert aan de fantastische coöperatieve tijden die we hebben gehad in iconische games als Left 4 Dead en net als elke game van dit soort vereist dat een kleurrijke cast. Het is goed dat we hier dan ook een diverse line-up hebben, aangezien alle vier drastisch verschillende persoonlijkheden, achtergrondverhaal, accenten en vaardigheden hebben. Er is voor iedereen iets te vinden als je met vrienden in Egypte samenkomt.

Strange Brigade

Je hoeft echter niet het echter niet alleen maar tegen Seteki op te nemen in de campaign. Er zijn nog twee andere modi om je op je aandacht vast te houden. Een hiervan is een Horde-modus, waarin je het opneemt tegen golven aan monsters en tegelijkertijd je goud gebruikt om grotere en betere wapens te bemachtigen. Daarnaast is er Score Attack, waarin je binnen een bepaalde tijd een zo hoog mogelijke score moet krijgen en ook vallen en streken kunt gebruiken.

Hoewel dit allemaal voor het nodige gelach zorgt is het niet zonder enkele problemen. Het bewegen kan je namelijk parten spelen. Zij het door vast komen te zitten in kleine voorwerpen in de omgeving of de onverklaarbare korte pauze van je personage als je ontwijkt. Het is ook noemenswaardig dat het puur geluk is waar je voorwerpen heen gooit als je niet handmatig mikt: dat kan zijn waar je mikt of tientallen meters verder.

Dat betekent echter niet dat er heel veel mis is met Strange Brigade, deze kleine minpunten hebben er niet voor gezorgd dat we ons enorm hebben vermaakt met Rebellion's fijne shooter. De essentie is simpel en dat is de schoonheid er van. Jij en je vrienden kunnen zich hierdoor volledig richten op het schieten en 'looten', wat eigenlijk het belangrijkste is. We hebben helemaal geen tijd gehad om de toeters en bellen van andere hedendaagse games te missen, aangezien we druk bezig waren met ondode monsters. We bevelen iedereen aan om zelf een bezoekje te brengen aan Egypte om er achter te komen wat we precies bedoelen.

8 / 10
+
Verteller is grappig en meeslepend; brede gevarieerde cast; co-opetitie op zijn best; gedetailleerde en weelderige omgevingen; bevredigende mix van schieten, puzzelen en looten.