Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Pro Evolution Soccer 2019

Pro Evolution Soccer 2019

Dit jaar is PES briljant aan de bal, maar achter de schermen valt er nog genoeg werk te verrichten.

Als het fluitsignaal klinkt en de wedstrijd begint is PES vrijwel ongeëvenaard. FIFA doet wat het doet extreem goed, zonder twijfel, maar het passen dat Konami door de jaren heen heeft geperfectioneerd is simpelweg voortreffelijk. Dat is ook weer het geval in Pro Evolution Soccer 2019, aangezien Konami wederom een meeslepende interpretatie van 'the beautiful game' op de mat heeft gelegd.

PES is op zijn best als je vooruit speelt richting het doel van de tegenstander met de bal aan je digitale voeten. Het passen en bewegen van de spelers in vernuftig en realistisch, waardoor het makkelijk is om aanvallen op te zetten die van speler naar speler vloeien. Het spel heeft een natuurlijke sierlijkheid die we door en door waarderen, een element dat dit jaar wordt geholpen door verbeterde contextuele animaties en visuele verfijning. Als je het feit kunt vergeven dat veel teams met de onofficiële tenues spelen dan vind je een mooie game vol met kleine details voor voetbalfans.

De contextuele animaties zijn briljant. Nooit eerder heeft digitaal voetbal er zo natuurlijk uitgezien, met realistische bewegingen aaneengeregen met indrukwekkende souplesse. Je ziet spitsen over keepers heen springen, een-tweetje afgemaakt worden met snerpende schoten en worstelingen op het middenveld tussen spelers waar de bal een eigen leven lijkt te leiden. Je krijgt vrijwel totale controle over de actie, maar tegelijkertijd is er het gevoel dat je probeert de bal te temmen en probeert te bedwingen - het is een juxtapositie die je er van weerhoudt achterover te leunen en evenwichtige wedstrijden spannend houdt.

Zogenaamde "magische momenten" voegen meer realisme en authenticiteit toe aan de actie. Sommige van de grootste sterren in de game spelen nu met een tikkeltje meer individualisme dat ze onderscheidt - een klein beetje, maar precies genoeg - van andere speler op het veld. Het maakt de beste spelers belangrijker en voegt meer pit toe aan dat moment waarop ze de bal krijgen in een aanvallende positie. Aan de andere kant zijn deze flitsen van genialiteit getemperd door volledig aanneembare inschattingsfouten, zowel van de speler als de kunstmatige intelligentie. Het is imperfect, maar daardoor ook authentiek en je ziet regelmatige 50-50 situaties en ballen wegschieten in gevaarlijke gebieden waar aanvallers zich overstrekken of verdedigers die de bal proberen weg te krijgen.

Pro Evolution Soccer 2019

Scheidsrechters zijn wederom een beetje inconsistent, alhoewel ze zeker de ironische drama die je verwacht van een echte official hebben toegevoegd. Belangrijker: ze worden niet echt door iets significants beïnvloed tijdens onze speelsessies en we vervloekten vaker onze eigen fouten dan iets anders. Nog een inconsistentie is de wedstrijdsfeer zelf. Afgezien dat het commentaar onvermijdelijk slecht is, is de sfeer tijdens wedstrijden merkbaar beter dan in eerdere delen. Als je het geluk hebt om een team te ondersteunen dat met Konami samenwerkt dan staat er iets bijzonders te wachten dankzij accurate spreekkoren en levendige nagemaakte stadions.

Als het laatste fluitsignaal heeft geklonken wordt alles iets problematischer. Hoewel het voetballen zelf bevredigender dan ooit is, weet de tegenintuïtieve gebruikersinterface te frustreren. Er moeten te veel knoppen worden ingedrukt, te veel nutteloze schermen om doorheen te lezen en zo veel van de menu's zijn iets te verwarrend, terwijl dat helemaal niet nodig is. Hoewel er bepaalde elementen van de gebruikersinterface zijn die echt als PES voelen - die zijn al jaren doorgegeven - voelt zoveel er van verouderd en zijn we bij het punt beland waar het voortbouwen op de oude fundering gewoon niet meer werkt. Wellicht is het tijd om alles af te breken en helemaal opnieuw te beginnen.

Pro Evolution Soccer 2019Pro Evolution Soccer 2019