Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Spider-Man

Spider-Man

Komt Insomniac's nieuwe actiegame in de buurt van klassiekers als Spider-Man 2?

Vraag je mensen naar hun favoriete Spider-Man game, dan is de kans groot dat het antwoord Neversoft's game voor de originele PlayStation is óf Treyarch's Spider-Man uit 2004. Weinig zullen kiezen voor titels van het afgelopen decennium en dat komt doordat Spidey er nooit meer in is geslaagd hetzelfde niveau te behalen als in de jaren nul. Recente pogingen zoals Web of Shadows, Shattered Dimensions en de filmgames van The Amazing Spider-Man slaagden er niet in om diezelfde indruk achter te laten. Nu is het aan Insomniac Games om hier verandering in te brengen. Met de steun van Sony en exclusiviteit op de PlayStation 4 moet het een nieuw begin inluiden voor Spider-fans.

Een belangrijk onderdeel van de reden dat Spider-Man 2 zo hoog aangeschreven wordt is dat het webslingeren voortreffelijk was in de game. Dat is dan ook één van Insomnaic's grootste prioriteiten bij Spider-Man op de PS4. Na uitgebreid door Manhattan te hebben geslingerd kunnen we inmiddels bevestigen dat de studio er inderdaad in is geslaagd de spijker op de kop te slaan wat betreft dit gedeelte van de game. Het verkennen met webben voelt natuurlijk en eenvoudig, terwijl het tegelijkertijd de fantasie waarmaakt dat je zelf over deze superkracht beschikt. Immers kan niet iedereen door New York slingeren.

Een bevestiging van de kracht van dit gamemechanisme is dat Insomniac Spider-Man begint met een sprong in het diepe en direct begint met slingeren. Met alleen de uitleg van enkele knoppen, zoals R2 om te slingeren en X om jezelf naar voren te schieten, slinger je binnen luttele seconden instinctief van plek naar plek. Het is een wonderlijk eenvoudige opzet en door alle bewegingen van Spidey te combineren kunnen zelfs de meest onheldhaftige onder ons met gemak exact terecht komen waar ze willen.

Spider-Man
Spider-ManSpider-ManSpider-Man

Het mooiste hiervan? Deze webben zitten daadwerkelijk vast aan gebouwen en obstakels. De omliggende omgeving speelt daarom daadwerkelijk een belangrijke rol in de manier waarop je rondslingert. In het midden van de stadsjungle is het weliswaar makkelijker om je web aan gebouwen om je heen vast te plakken, maar strakke bochten en nauwe ruimtes zorgen er voor dat het lastiger is om te bewegen. Terwijl je in meer open ruimtes, zoals Central Park, veel lager en dichter bij de grond slingert doordat Spider-Man de bomen gebruikt.

Dat de game begint met slingeren is niet alleen voor de lol, aangezien je op pad bent om Wilson Fisk in de kraag te vatten, beter bekend als de Kingpin. Deze missie dient als een uitleg voor de essentiële gameplaymechanismen, maar veel belangrijker: het is een springplank voor het plot om van start te gaan. Spider-Man's obsessie, zonder te veel te verklappen, voor de Kingpin heeft er namelijk voor gezorgd dat hij andere dreigingen enigszins uit het oog is verloren en de machtsvacuüm die de schurk achterlaat zorgt uiteindelijk voor ernstige gevolgen.

We zullen andere schurken in de game niet specifiek benoemen - ondanks dat Sony er al enkele heeft laten zien in de pre-release trailers - maar als je eerder superheldengames hebt gespeeld of -films hebt gekeken dan kun je al gokken waar het verhaal ons naartoe brengt. Er duikt een schurk op, die bedreigt de stad en onze slingerende held moet deze redden. Het vindt het wiel hier niet opnieuw uit, maar er zijn enkele manieren waarop Insomniac dit eigen verhaal onderscheidt van de stapel games die hiervoor zijn verschenen.

De studio gebruikt bijvoorbeeld op vernuftige wijze veel van de personages die we kennen en plaatst deze op een andere plek in het Spider-Man universum. Zo zien we J. Jonah Jameson hier als een schreeuwerige radiopresentator, Mary Jane Watson als een verslaggever voor The Daily Bugle en Peter Parker als een wetenschapper. Dit biedt een frisse kijk op bestaande personages, waardoor het niet voelt als het herkauwen van oude ideeën.

Spider-Man
Spider-ManSpider-ManSpider-Man

Een andere wijze waarop Insomniac zichzelf onderscheidt is dat ze er bewust voor hebben gekozen om het oorsprongsverhaal, dat we al zo vaak hebben gezien, te vermijden. In plaats daarvan stappen we in de schoenen van een ervaren Spider-Man die, op 23-jarige leeftijd, dit al jarenlang doet en een welbekende kracht is in de stad. Het draait niet om het vestigen van een reputatie en nieuwe schurken, maar om de interactie met de wereld die je al kent met vijanden die je al eerder hebt ontmoet en wat er gebeurt als er een grotere dreiging de kop opsteekt waar je niet eerder mee te maken hebt gehad.

Ouder betekent echter niet per se volwassener. Parker werkt aan de ene kant in een high-tech laboratorium, maar Spider-Man maakt nog steeds gevatte opmerkingen en drijft de spot met vijanden. Acteur Yuri Lowenthal heeft uitstekend werk geleverd en maakt de superheld grappig zonder vervelend of tenenkrommend te worden. Het schrijfwerk is daarvoor te danken.

Het schrijfwerk is door de hele game voortreffelijk en wordt ongelofelijk goed gebracht. Hoewel de kern van het verhaal over het verslaan van je vijanden gaat, zijn het de relaties tussen Peter Park en Mary Jane (die al zes maanden uit elkaar zijn) en anderen, zoals met Aunt May en Miles Morales, die interessante invalshoeken bieden voor de ontwikkeling van het personage.

Dat gezegd hebbende: het spelen als MJ is niet altijd een schot in de roos. MJ's gedeeltes geven je de kans om interessante plekken te verkennen waar Spider-Man geen toegang tot heeft. Het biedt nieuwe perspectieven op het verhaal en nieuwe locaties, maar soms lijken deze onnodige bijvoegsels in plaats van betekenisvolle toevoegingen. Deze secties bevatten ook beduchte sluipgedeeltes, waarbij je direct af bent als je zien wordt. Na het slingeren door de stad vertraagt dit het speltempo enorm door je rond te kruipen en vijanden te laten afleiden.

Spider-Man
Spider-ManSpider-ManSpider-Man
Spider-Man