Monster Hunter Generations Ultimate

Monster Hunter Generations Ultimate

Het "beste van" de reeks verschijnt op de Nintendo Switch.

Het is weliswaar geen Monster Hunter: World, maar Monster Hunter Generations voelt als passende vervanger op de Nintendo Switch waar het meest recente topper uit de franchise niet op verscheen. Het verzamelt enkele van Monster Hunter's meest iconische beesten en biedt een uitgebreid kijkje in de geschiedenis van de reeks voor de recente evolutie. Monster Hunter Generations Ultimate is een geremasterde versie van Generations XX, die exclusief in Japan verscheen, en bevat twintig exclusieve nieuwe monsters, twee nieuwe jaagstijlen en gloednieuwe G-Rank quests. Het vult eindelijk het Monster Hunter-gat op de Switch op en is een titel waar we enthousiast voor waren om zowel op de tv- als in handheldmodus mee aan de slag te gaan.

Als je alleen Monster Hunter: World hebt gespeeld voor Monster Hunter Generations Ultimate dan staat je nogal een schok te wachten. Er is hier geen naadloze openwereld of behulpzame middelen, zoals 'scoutflies' of schadetellertjes om je jachtpartijen toegankelijker te maken. Heel veel is ook cryptischer en de kans is groot dat je het internet gebruikt als gids om er achter te komen welke belangrijke quests je moet aanpakken. Er is daardoor zeker meer uitdaging te vinden en of dit positief is blijft subjectief. Het hoeft echter niemand af te schrikken die de overstap maakt. We zien Monster Hunter Generations als een ijkpunt en het einde van een tijdperk voor de franchise, voordat de grote veranderingen werden doorgevoerd met Monster Hunter: World. Als je Monster Hunter Generations Ultimate met diezelfde blik bekijkt dan staat je een geweldige tijd te wachten.

Monster Hunter Generations UltimateMonster Hunter Generations Ultimate

Naast de overduidelijke ontbrekende elementen uit Monster Hunter: World, is Monster Hunter Generations Ultimate een echte doorsnee Monster Hunter. Je gaat op quests om veel verschillende monsters met scherpe tanden te verslaan; experimenteert met een overvloed aan wapens en jaagstijlen; en 'grindt' eindeloos voor stapsgewijze upgrades. Het is een 'loop' die verslavend is, ondanks de uitgestippelde opzet, en we zijn dol om onze prooien te ontleden om betere hulpmiddelen te maken voor onze jager. Buiten deze constante gameplay-loop verzamel je ook ingrediënten, zijn er quests waarin je de beesten moet vangen, speciale missies waarin je als je katachtige Palico-maatje speelt en arenagevechten. Al met al biedt dit ongeveer 100 uur aan content, wat je meer dan genoeg te doen geeft tot de volgende grote Monster Hunter-release.

Het voelt een beetje als een enorme reünie en Monster Hunter Generations Ultimate heeft maar liefst 93 gevaartes die eerder in de reeks hun opwachting hebben gemaakt. Populaire beesten zoals Ratholos en Gypceros zijn aanwezig, evenals enkele gloednieuwe gezichten die de sterrencast overcompleet maken. Onze favorieten: de Elder Dragon met een skelettenpantser, Nakarkos (een uitstekende naam) en Malfestion, een mix van een vlinder en een uil die slaapopwekkende stralen afschiet uit zijn vleugels. De line-up van monsters is vrijwel het meest uitgebreid ooit (ter vergelijking: 62 meer dan in Monster Hunter: World), wat je ook veel meer aanpassingsmogelijkheden geeft dankzij hetgene wat zij achterlaten en dit maakt het grinden ook minder vermoeiend.

Diegene die de Nintendo 3DS-versie voorheen hebben aangeschaft, vragen zich wellicht af wat het verschil is met de Switch-versie en het antwoord is veel. Monster Hunter Generations Ultimate heeft 20 extra monsters, twee nieuwe jaagstijlen (Valor en Alchemy) en een nieuwe Palico-'class', Beast genoemd. De grote trekpleister is echter de introductie van G-Rank quests, wat enorm uitdagende 'post-game' quests zijn die spelers het laten opnemen tegen enkele van de meest geweldige beesten uit de game (het is niet alsof de game zelf al niet lastig genoeg was). Dit is te vergelijken met een extra-grote uitbreiding of een Game of the Year-versie. Hoewel dit allemaal geweldige content is, kunnen we begrijpen dat sommige spelers zullen twijfelen om de game twee keer te kopen.

Spelers die al ontelbare uren in de originele versie hebben gestoken kunnen hun opgeslagen data meenemen naar deze versie. Dit gaat relatief moeiteloos (als je over een stabiele internetverbinding beschikt) en wordt gedaan via een app in de 3DS eShop. Doorgewinterde jagers worden op deze manier niet bestraft en kunnen zonder enige nadelen genieten van de verbeterde graphics en weelde aan nieuwe content. Monster Hunter Generations Ultimate ondersteunt ook crossplay tussen de 3DS en Switch, dus spelers die nog steeds de originele handheldversie spelen worden getrakteerd op een veel groter aanbod van spelers om mee op jacht te gaan.

Monster Hunter Generations Ultimate omarmt de extra kracht van de Switch en kent duidelijke verbeteringen, alhoewel sommige 3DS-elementen blijvend zijn. De blokkerige en ruwe 'textures' zijn verdwenen en er zijn zichtbare verbeteringen in de 'draw distance' en 'character models'. Het is duidelijk geen titel die vanaf het begin af aan is gemaakt voor de Switch, maar het verschil is dag en nacht. Enkele technische problemen zijn echter ook op te merken en de 'framerate' krijgt het zwaar te verduren met haperingen als een gigantisch monster op het scherm losgaat. We zijn teleurgesteld dat Capcom dit niet heeft aangepakt, aangezien het al iets was dat we in onze review van Generations in 2015 hebben aangestipt.

Naast de visuele facelift en extra content zijn er een paar andere verbeteringen te vinden die de Switch-versie echt de ultieme versie maken. In plaats van één pookje op de 3DS kunnen spelers nu beide Joy-Cons (of een Pro Controller) gebruiken om de camera te bewegen en rond te lopen. Aangezien nauwkeurige slagen en ontwijken een vereiste is, waarderen we ook de vloeiendheid die een controller geeft in vergelijking met de krappe besturing van de 3DS. Het spinnenweb van menu's voelt veel makkelijker om te verkennen nu het niet is verdeeld over twee kleinere schermen.

De Switch is eerder dit jaar Monster Hunter: World misschien misgelopen, maar de komst van Monster Hunter Generations Ultimate is nog steeds een prima toevoeging aan de 'third-party' line-up van de console. Het is makkelijk de grootste Monster Hunter tot op heden en de Switch-versie biedt veel zichtbare verbeteringen. De ruwe randjes zijn wel zichtbaar als je eerst Monster Hunter: World hebt gespeeld en als je de 3DS-versie al hebt gespeeld trekt Ultimate je wellicht ook niet heel erg. Als je voorbij deze tekortkomingen kunt kijken is Monster Hunter Generations Ultimate echter een titel die je nog lang zoet zal houden.

8 / 10
+
Biedt enorm veel content; bewezen Monster Hunter-formule; crossplay en saves meenemen van de 3DS-versie.