Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Valkyria Chronicles 4

Valkyria Chronicles 4

De reeks is na lange afwezigheid terug op de console en dat doet het in stijl.

We hebben tien lange jaren gewacht op een consolevervolg van het fantastische Valkyria Chronicles uit 2008 en deze is er nu eindelijk in de vorm van Valkyria Chronicles 4. De rpg neemt ons terug naar het conflict tussen de Atlantic Federation en de Imperial Alliance (The Empire) op het Europese continent. Dit is Sega's Tweede Wereldoorlog-epos dat zich afspeelt in een eigen alternatief universum en de reeks keert in stijl terug.

Voor fans van de reeks was de terugkeer naar de console groot nieuws. Zowel het tweede als derde genummerde deel in de reeks verschenen op de PlayStation Portable en het voelde alsof de serie gedoemd was nooit terug te keren, afgezien van enkele spin-offs zoals Valkyria Revolution. Valkyria Chronicles 4 doorbreekt die trend en speelt zich af in dezelfde periode als de eerste en derde games, maar voor het eerst speelt het conflict zich niet af in het fictieve Gallia.

Als je de reeks nooit eerder hebt gespeeld: geen paniek. Je hoeft de games namelijk niet gespeeld te hebben om te begrijpen wat er aan de hand is. Valkyria Chronicles 4 voelt zelfs een beetje vrijstaand van de reeks, maar het verhaal gaat ongeveer als volgt: We komen terecht in de jaren '30 in een alternatieve wereld waar Europa geteisterd wordt door oorlog. De Atlantic Federation in het westen vecht tegen de Oost-Europese Imperial Alliance om de grondstof 'ragnite' erts (in principe gewoon aardolie). Dit conflict was ook het achtergrondverhaal van de andere titels, maar dit keer ligt de focus hier op.

Valkyria Chronicles 4

Gallia, het ragnite-rijke neutrale land dat hiertussen vastzit, vormde de voorgaande setting. In de eerste Valkyria Chronicles werd dit land bezet door The Empire, maar het verhaal liet ons zien dat geen van beide kanten - noch de Atlantic Federation, noch de Imperial Alliance hun handen in onschuld wasten. Toch kunnen we stellen dat The Empire overduidelijk de grote boosdoener was. De enige echte terugkoppeling met de voorgaande titels is het feit dat alle hoofdpersonages uit Gallia komen. Dat is vreemd gezien hun neutraliteit en aangezien de Atlantic Federation niet bepaald populair was. Het voelt daardoor zelfs een beetje er aan geplakt, in plaats van onderdeel van de oorspronkelijke Valkyria Chronicles.

Wat we echter wel krijgen is een beduidende verhalende ervaring waar je meer dan veertig uur over doet om te voltooien. Het neemt je mee op een reis van liefde en verlies met diepgaande en meeslepende personages, zoals de leider Claude, die enigszins terughoudend is en zelfs behoedzaam rondom de altijd gestoorde Raz. Het is dan ook onvermijdelijk dat je verliefd wordt op de personages die je ontmoet en op de verhalen die je hoort. Dit wordt in een manga-stijl vertelt, wat voor fans van het origineel als een welkome terugkeer moet aanvoelen. Je geeft om de helden en houdt van elk door hun eigenaardigheden (zoals een personage die altijd een helm draagt of een andere die er van houdt om grappen te vertellen). Deze nieuwelingen in de reeks krijgen ook de nodige aandacht tijdens de tussenfilmpjes en eigen zijverhalen. Er is dan ook een enorme en diverse cast aan personages in Valkyria Chronicles 4.

Valkyria Chronicles 4

Visueel zien deze tussenfilmpjes er situationeel uit; het lijkt bijna handgetekend. Het is verbluffend en een fantastische manier om zo een emotioneel verhaal te vertellen. Deze visuele kwaliteit is ook terug te vinden in het belangrijkste gameplay-gedeeltes van Valkyria Chronicles 4. Het klinkt misschien cliché om het een combinatie van genres te noemen, maar dat is precies wat we hier hebben. Het is namelijk een prachtige jrpg die diep van binnen een turn-based strategiegame is. Dit alles wordt gezien vanuit een 'third-person' perspectief, waarbij ook enkele deels 'real-time' elementen om de hoek komen kijken. Dat is vreemd, maar probeer het, want het werkt.

De gevechten zelf kunnen twintig minuten tot een uur in beslag nemen om te voltooien. In het begin zijn deze vrij eenvoudig en bevatten ze 'tutorial'-elementen, maar het duurt niet lang voordat ieder foutje dat je maakt meedogenloos wordt afgestraft. Voordat je er als een kip zonder kop inspringt moet je echter nadenken over tegenaanvallen en de zetten van de tegenstander. Je leert hoe je moet 'flanken', troepen uit de groep moet lokken en hoe je 'kill zones' opzet. Je bestuurt je troepen vanuit third-person en, met een beperkt aantal actiepunten en schoten, beweeg je naar je nieuwe positie. Kom je in het zicht van enkele troepen, dan kunnen deze op je schieten. Je kunt jouw soldaten ook vaker dan een keer per beurt gebruiken, weliswaar met minder ammunitie en aanvalskracht.

Valkyria Chronicles 4
Valkyria Chronicles 4
Valkyria Chronicles 4