Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

Forza lijkt dit jaar het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar we worden wel getrakteerd op de prachtige wegen van Groot-Brittannië

Toen Microsoft Forza Horizon 4 voor het eerst tentoonstelde waren sommige van ons lichtelijk teleurgesteld. Alhoewel ontwikkelaar Playground Games meestal garant staat voor geweldige arcaderacing, voelde het desalniettemin alsof veel van de content haast niet te onderscheiden was van vorig jaar (of het jaar daarvoor). Groot-Brittannië voelde bovendien op vele manieren als de meest saaie van alle mogelijke keuzes wat betreft de omgeving.

We hebben enorm genoten van Forza Horizon 3, gedeeltelijk omdat het ongelofelijk vermakelijk is om erin rond te rijden en het een enorme spelwereld bevat gevuld met verschillende activiteiten en prachtige graphics. Het was een titel die lastig was om weg te leggen dankzij het rijplezier en de plezante presentatie, zelfs als miste het de juiste uitdagingen. Dat is precies hetzelfde gevoel dat we krijgen bij het opstarten van Forza Horizon 4, zowel goed als slecht.

Forza Horizon 4

De audiovisuele presentatie in Forza Horizon 4 had niet beter kunnen zijn. Stijlvolle menu's met grote duidelijke icoontjes en een bedachtzaam verhaal zorgen voor een super gelikt begin van de racegame. Het is uitnodigend, speels en past perfect bij de algehele sfeer.

Het concept en de opzet zijn praktisch gezien hetzelfde beleven, zoals we kunnen verwachten van de reeks. Een groot autofestival (Horizon Festival), een toffe subcultuur, kleurrijke handlangers en natuurlijk een overvloed aan echte auto's. We worden op het Britse platteland welkom geheten en beginnen met het uitkiezen van onze eerste bolide: een Ford Focus RS, waarmee we beginnen aan de eerste activiteiten. De Forza Horizon-reeks probeert echt enorm veel verschillende races, rally's en uitdagingen te bieden dat het bijna overweldigend voelt om voor het eerst op de kaart te kijken.

Forza Horizon 4

Nieuw in Forza Horizon 4 is de herziene multipayermodus die zorgt voor een betere en meer levendige community. De Xbox Group-functie is hierbij direct geïntegreerd, waardoor het veel makkelijker is om vijf vrienden te verzamelen om mee te racen. Anderzijds werkt dit hetzelfde als de vorige game met gevarieerde gamemodi, zowel voor spelers die gewoon voor de lol spelen als voor meer competitief ingestelde racers via Ranked-races.

Het belangrijkste element van Forza Horizon 4, waardoor het aanvoelt als een echt vervolg en geen Forza Horizon 3-uitbreiding, zijn natuurlijk de dynamische jaargetijden. Dynamisch is misschien iets te veel van het goede, maar ze veranderen een keer per week op vooraf bepaalde dagen. De game voelt hierdoor veel levendiger dan ooit tevoren. Om de functie vrij te spelen moete je eerst bijna een heel in-game jaar spelen, waarna je zelf geen controle hebt over de tijd van het jaar. Sommige toernooien zijn bijvoorbeeld alleen beschikbaar in de herfst. Als je niet alles in een bepaalde week doet, moet je tot de volgende herfstperiode wachten (drie weken later).

Forza Horizon 4

Het geeft echter ongeëvenaarde variatie aan de spelwereld, zelfs als je op dezelfde plekken racet - soms zelfs in dezelfde 'stages' - voelt alles totaal anders met winterweer in vergelijking met de lente. Het zijn echter niet alleen de omgevingsveranderingen die zorgen voor variatie. Hoewel het veranderende kleurenpalet schitterend is, van grijze ochtenden tot wonderlijk verlichte herfstbossen, verandert de gameplay ook. Het is namelijk enorm lastig om met onze Pagani Zonda R over een bevroren meer te scheuren zonder de constant grip te verliezen.

De race-'physics' zijn in Forza Horizon 4 even solide als in de afgelopen twee games, met vrij weinig gemaakte aanpassingen. We vonden het zelfs enorm lastig om echte veranderingen op te merken tijdens het rijden in de auto's, vooral in vergelijking met Forza Horizon 3. Het heeft dezelfde uitstekende physics als Forza Motorsport, weliswaar bedekt in een Britse donsdeken van arcade-gameplay, wat de game enorm makkelijk te spelen maakt en supersnel met volledige controle. Het racen is voelt hierdoor als een koud kunstje.

Het is geen verassing om te zeggen dat Forza Horizon 4 erg mooi is. Soms, zo technisch indrukwekkend, dat we geeneens beseffen dat de laadtijden enorm kort zijn. Groot-Brittannië is nog nooit zo schitterend geweest - nog nooit, zelfs niet in een prachtig olieschilderij. De bloeiende velden in de zomer, de besneeuwde bergen in de winter en de modderige wegen in de lente zijn zo ongelofelijk goed gemaakt en geven de game een sfeer waar weinig andere games in het genre bij in de buurt komen. Het is ook enorm fijn dat de pc-versie dit jaar eindelijk meteen vanaf het begin zonder problemen werkt, zowel op onze monster-pc als onze Asus-gaminglaptop.

Forza Horizon 4

We hebben jammer genoeg wel dezelfde klachten over het geluid als in Forza Horizon 3. De radiostations spelen verschrikkelijke muziek en al het geblaat van de festivalbezoekers wordt vermoeiend, al heel snel. We hadden ook graag een upgrade gezien naar een vaste 60 frames per seconde op de Xbox One-versie, aangezien de Xbox One X dit zeker aankan.

Forza Horizon 4 is echter een geweldige racegame. Het is oprecht vermakelijk, wonderbaarlijk prachtig, snel en vol met auto's en content - zoals we gewend zijn. Dat gevoel is zo overheersend dat graag zouden zien dat Microsoft en Playground Games voor het volgende deel weer vanaf de grond aan beginnen. Aan de andere kant hebben we ons nooit verveeld in deze game, wat heel veel zegt over hoe goed het daadwerkelijke racen is in Forza Horizon 4.

8 / 10
+
Racen is enorm vermakelijk; visueel prachtig; wisselende seizoenen; supersnel en uitstekende geoptimaliseerd voor de pc.