Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Assassin's Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey

Ubisoft is terug met een gigantisch Grieks avontuur.

De Assassin's Creed-franchise heeft door jaren heen de nodige veranderingen gekend, maar afgelopen jaar zorgde Assassin's Creed Origins zonder twijfel voor de grootste verandering in de reeks sinds het begin. Assassin's Creed Odyssey volgt hetzelfde pad door meer nieuwe elementen toe te voegen die de game nog verder laten afwenden van de 'stealthy' actie-adventure gameplay. Er is nog wel stealth en het is ook nog een avontuur, maar het algehele pakket betreft een openwereld actie-rpg en om eerlijk te zijn is dat een verandering die we met open armen ontvangen.

Assassin's Creed Odyssey stapt verder terug de tijd in dan ooit tevoren, nog voordat Bayek de broederschap stichtte. Dat betekent echter ook dat de game in sommige opzichten meer inzicht geeft op het overkoepelende folklore van de eerste beschaving. Trouwe fans zullen dan ook, ondanks de opvallende wending, niet alleen geïntrigeerd zijn door de historische setting (die voortreffelijk is), maar ook het verhaal rondom de eerste beschaving. Er zijn drie belangrijke lijnen die door het verhaal lopen, maar deze zijn met elkaar verweven en creëren een verhalend tapijtwerk dat verrassend goed werkt - zelfs als is de game qua content, personages en schaal van de spelwereld gigantisch.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Net als Assassin's Creed Origins is het allereest een verhaal over familie: een Griekse tragedie als het ware. Als tweede is het een verhaal over het uitschakelen van diegene die verantwoordelijk zijn voor de tragedie (de cult) en meer te leren over de eerste beschaving (dit komt halverwege de game om de hoek kijken). Dat laatste is echt waar de hedendaagse secties over gaan, maar net als in Origins zijn deze spaarzaam en kort. Zoals je verwacht van de reeks biedt het een combinatie van serieuze aangelegenheden, meer luchthartige dingen en enkele familie-intriges waar de schrijvers van Goede Tijden, Slechte Tijden jaloers op zouden zijn. Voor ons draait het allemaal op de personages en er waren er veel waarvan we hebben genoten deze te leren kennen in Odyssey.

De belangrijkste nieuwe innovatie zijn spelerkeuzes en niet alleen maar via gesprekken, maar ook door je acties. Het begint met de keuze tussen de hoofdpersonages Alexios en Kassandra, broer en zus. Diegene waarmee je speelt wordt de oudere broer of zus in het verhaal. Keuzes hebben vaak later gevolgen. Zo is er bijvoorbeeld een cult-quest waar je kunt kiezen om iemand te sparen, maar alleen als je eerder gekozen hebt een doelwit in het privé te vermoorden dan er een publiek spektakel van te maken. Keuzes geven aan kleur aan de dialogen bij belangrijke personages. De keuze om met de Goden te spreken of het najagen van een meer pragmatische hedendaagse aanpak vormt ook wie Alexios of Kassandra op hun pad treffen. Als je voor geweld kiest in de belangrijke scènes heeft dit uiteindelijk ook invloed op het verhaal. Dit is kan enorm subtiel zijn, maar algeheel gezien werkt dit prima en is het iets waarvan lastig is voor te stellen dit niet te zien bij toekomstige Assassin's Creed-titels.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Wellicht ons minst favoriete onderdeel van Origins, die alleen in gescripte gedeeltes voorkwamen, zijn de zeegevechten. Gezien de geografische ligging van Griekenland is het vanzelfsprekend dat er meer actie zou zijn op de zee, maar in Odyssey is dit allemaal verbonden aan één openwereld (vergelijkbaar met Black Flag). Hoewel het leeuwendeel van de game zich op het Griekse vasteland en de omliggende eilanden afspeelt, moet het gezegd worden dat de schipgevechten vermakelijk zijn en goed ontworpen. Het hele systeem om je schip (de Adastre) te upgraden en nieuwe bemanningsleden te werven voegt diepgang toe. Vaak heb je gasten op het schip die je bijpraten over je volgende missie en dan heb je ook altijd nog Barnabas. Nadat je hem vroegtijdig in de game hebt gered heeft hij je het kapiteinschap gegeven en houdt hij er van om alles over je avonturen aan land te horen.

Het vechten lijkt op het eerste gezicht wellicht erg vergelijkbaar me Origins, maar het toevoegen van vaardigheden (die je onderverdeeld aan je actieknoppen) en het verwijderen van het schild (een vreemde keuze voor een game over een verstoten Spartaan) maakt het totaal anders - vooral als je een handjevol uren verder in de game geraakt. Je bent enorm krachtig in rechtstreekse gevechten dankzij je vaardigheden en de mogelijkheid om jezelf te genezen verandert echt de manier waarop je vijanden aanpakt. Ontwijken en pareren vervangen het blokkeren en zorgen voor meer agressieve gevechten en de aanvallende vaardigheden spelen hier op in. We waarderen ook dat je op ieder moment vaardigheidspunten kunt herverdelen (voor een paar drachme), wat betekent dat je voor een specifieke ontmoeting jezelf kunt aanpassen of simpelweg je personage kunt richtten op meer vaardigheden in een bepaalde 'skill tree' (Hunter, Assassin, Warrior). De meeste spelers zullen waarschijnlijk een praktische combinatie van passieve en actieve vaardigheden combineren, maar vaardigheidspunten kunnen verwisselen voor vaardigheden die je nooit gebruikt is altijd handig.

Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey