Fishing Sim World

Fishing Sim World

Meer simulatiegames gooien hun hengel uit op de console. Heeft Dovetail beet met hun nieuwe titel?

Simulatiegames zijn meestal meer thuis te vinden als er enorme machines, zoals vliegtuigen en treinen, mee zijn gemoeid. De laatste titel waarmee ontwikkelaar Dovetail dit genre op de console verkende was dan ook Train Sim World. Nu behoudt het die laatste twee woorden uit de titel, maar verkent het de wereld van het vissen in Fishing Sim World.

Als je niet van vissen houdt, dan kunnen we alvast verklappen dat dit geen game voor jou is. Fishing Sim World stapt af van de 'arcade' viservaringen van weleer en biedt een enorm authentieke ervaring; iets dat overduidelijk vanaf het begin aan is ontworpen met de nadruk op realisme.

Vissen is in de kern een combinatie van lange wachtperioden die plotseling verstoord worden door een ruk aan het einde van je lijn. Het zijn deze momenten waar gretige hengelaars met ingehouden adem op wachten. Gelukkig heeft Dovetail er voor gekozen om de ratio van het vangen van vissen te vergroten en de wachtperiodes te verkorten. Dit geeft je het gevoel echt 'goed' te zijn in vissen en niet, zoals wij in het echt, maar wat aan te ploeteren.

Afgezien van de ogenschijnlijk hogere vangst (of misschien waren we gewoon niet zo goed in vissen toen we jonger waren) is de game enorm realistisch. Er zijn enkele wachtperiodes waarin je je hengel opnieuw kunt uitgooien; naar van plek verplaatsen om andere vissen te vinden; en zelfs meerdere hengels kunt neerzetten om je kansen te vergroten en elk van deze kunt uitgooien.

Fishing Sim World

Het uitwerpen is op twee verschillende manieren te doen. Als eerste is er een volledige handmatige optie waarbij je de combinatie van het tikken van je stick gebruikt en juiste timing. Voor minder handige spelers is er de optie om gebruik te maken van een krachtbalk, dat eruitziet als iets uit een golfgame. Hierbij ligt de focus meer op het indrukken van knoppen in combinatie met timing.

Er is ook meer dan genoeg om te doen in Fishing Sim World met zowel een singleplayer- en multiplayerervaring. Het onlinegedeelte biedt je de kans om het tegelijkertijd tegen drie andere spelers op te nemen en daarnaast is er de Dovetail Fishing League waarin je tegen wereldwijde hengelaars kunt strijden om de "Hengelaar van de Maand" te worden. In de singleplayer kun je echter alvast oefenen om vervolgens aan de slag te gaan in competities tegen computergestuurde hengelaars om te proberen de grootste of meeste vissen aan de haak te slaan.

Iedere keer dat je iets vangt krijg je ervaringspunten en deze zijn te gebruiken om je uitrusting te verbeteren met nieuwe kunstaas, hengels en boten. Het beter je uitrusting, hoe beter je kansen. De vissen hebben bovendien echt realistische kunstmatige intelligentie en gedragen zich zoals in het echt. Ze zijn ook alleen op specifieke plekken te vinden, waardoor je dus de omgeving moet verkennen om ze allemaal te pakken te krijgen.

Als je denkt beet te hebben moet je je hengel naar rechts of links trekken om de vis aan de haak te krijgen. Vanaf dan wordt het echt leuk en moet je denken aan het aanpassen van de spanning op de lijn, snelheid en wanneer je de vis binnen haalt. Het is bovendien belangrijk om de juiste middelen voor de juiste vis te gebruiken. Het is bijvoorbeeld veel lastiger om een snoekbaars met een nylonlijn binnen te halen.

Fishing Sim World

De werking hiervan is een van onze kritiekpunten. Bij het daadwerkelijk binnenhalen van de vis voelt het niet alsof de speler genoeg betrokken wordt. De spanning en sensatie van het echte vissen ontbreekt en de trillingen van de controller geven niet de 'rush' die je hebt als je daadwerkelijk langs of op het water zit.

Wellicht zijn onze herinneringen enigszins vertroebeld door de vele arcadetitels, maar het zorgde ervoor dat er weinig echte passie is te vinden in Fishing Sim World. Dat gezegd hebbende: de game is erg leuk om gewoon op te pakken en om een uurtje spelen. Het voelt als een korte pauze van andere games en de hectiek van de echte wereld.

Dit is iets voor de hartstochtelijke hengelaar die er van houdt zijn hobby voort te zetten op de bank. Alle uitrusting in de game is afkomstig de collectie van echte merken en er zijn ook een paar echte plekken om te vissen. De game brengt je van de kanalen in Engeland naar de grote meren in de Verenigde Staten en op die laatste kun je rondscheuren in je motorboot en zelfs sonar gebruiken om nieuwe visscholen te vinden.

Op het eerste gezicht is het visueel een enorm fijne game om naar te kijken. De meren en rivieren zijn er geweldig uit en ook de 'textures' zijn indrukwekkend. Kom je echter iets dichterbij dan is alles iets minder, zoals de kartelige haren van je personage en blokkerige bomen.

Fishing Sim World

Wat enorm bijdraagt aan de ervaring zijn de geluidseffecten als je bijvoorbeeld je hengel uitwerpt. Dovetail beloofde ons de meest authentieke visgame ooit en daarin zijn ze ook geslaagd. Er is zelfs geen achtergrondmuziek, waardoor die geduldige momenten waar je wacht om beet te hebben nog iets realistischer worden...

Er zijn enkele 'tutorials' die je op weg helpen, maar deze voelen iets te uitleggend (net als in Train Sim World). Wellicht was er een betere manier geweest om de basisgameplay uit te leggen, maar het vissen in de Free Practice-modus is waar wij de sport echt onder de knie kregen.

Elke recordvangst gaat in je visboekje en als je eenmaal alle achttien verschillende vissoorten hebt gevangen zijn er ook nog enkele legendarische trofeevissen om na te jagen. Deze zijn natuurlijk lastiger om te vangen en hebben een variatie aan vermakelijke namen, zoals Mr. Angry en The German. Verwacht echter geen Moby Dick of Jaws in Fishing Sim World.

Er is zoveel in de game te doen dat je er behoorlijk veel uren in kwijt kan. Het is, zoals eerder gezegd, een uitstekende titel om af en toe op te pakken. Helaas wordt het vissen soms wel een beetje repetitief en voelt het soms de gameplay soms ook wat oppervlakkig. In de kern draait het dan ook om alles wat je kunt vangen te vangen en dat kan vrij snel als een herhalingsoefening aanvoelen.

Fishing Sim World is echt een visgame voor hengelaars. Visueel had de game iets mooier kunnen zijn, maar omdat er zoveel te doen is biedt de titel genoeg om je een tijdje te vermaken. Ons advies: speel het niet te lang achter elkaar, want dan kan het snel repetitief voelen. Wel is het een enorme realistische hengelgame en zeker de meest realistische die we gespeeld hebben. We zijn er alleen niet helemaal van overtuigd dat het ook echt veel nieuwe fans gaat weten binnen te halen op de console.

Fishing Sim WorldFishing Sim World
6 / 10
+